Den omskrivna amerikanska taxitjänsten Uber lanserades i Sverige 2013. Sedan dess har bolaget stadigt växt och tagit andelar av den traditionella taximarknaden.
Intäkterna i Uber Sweden, koncernens svenska dotterbolag, ökade i fjol med nästan 53 procent till 48,2 miljoner kronor. Vinsten på sista raden skrivs till drygt 2,8 Mkr, enligt bolagets färska årsredovisning – att jämföra med 1,7 Mkr under 2016.
Siffrorna ger dock inte hela bilden av Ubers verksamhet i Sverige. Det svenska bolaget, som ägs av nederländska Uber BV, är endast ett administrativt bolag inom koncernen och tillhandahåller marknads- och supporttjänster med 18 anställda.
Intäkterna kommer från andra koncernbolag, inte direkt från svenska Uber-kunder, och baseras på den svenska verksamhetens "självkostnad plus ett vinstpålägg", enligt årsredovisningen. Betalningarna från svenska taxikunder går i stället till något av Ubers bolag utomlands.
Läs mer: Han blir ny chef för Uber i Sverige
Uber har 190 000 aktiva användare och över anslutna 1 500 förare i Sverige. Bolaget menar att var femte Stockholmare har provat tjänsten, som även finns i Göteborg, Malmö, Uppsala och Lund med planer på lanseringar i fler städer inom en snar framtid.
Sedan länge har Uber varit lönsamt i Sverige. Justerat för befolkning har den svenska taxiverksamheten bland de högsta marginalerna i Europa, enligt Di Digitals källor. Däremot går matleveranstjänsten Uber Eats inte med vinst på den svenska marknaden.
Men i relation till antalet kunder betalar Uber en förhållandevis låg skatt i Sverige, knappt 1,2 miljoner kronor under 2017, enligt årsredovisningen.
Huruvida det är i linje med de intäkter och den vinst som Uber gör på svenska kunder avböjer bolaget att kommentera.
”Som ett privat företag kommenterar Uber generellt inte på finansiella uppgifter”, säger talespersonen Bodil Sidén.
Det är dock en klar ökning jämfört med tidigare år. Uber skattade drygt 750 000 kronor under 2016 och ungefär 250 000 kronor under 2015.
Läs mer: Uber Eats kryper till korset: ”Vi har helt klart gjort misstag”
Samtidigt har Uber legat i konflikt med vissa svenska myndigheter sedan starten. Det pågår alltjämt en polisutredning där åklagare försöker bringa klarhet i bolagets ansvar för den numera nedlagda tjänsten Uber Pop, där privatpersoner i strid med svensk lag bedrev taxitrafik utan giltig legitimation.
Utredningen har dock mer eller mindre stått still sedan 2017 då polisen, enligt Di Digitals uppgifter, haft svårt att kartlägga hur pengarna flyttats mellan kunder, förare och olika bolag inom Uber-koncernen.
Ubers något komplicerade bolagsstruktur har även gett huvudbry för deras svenska revisorer. Under de senaste två åren har de anmärkt på att Ubers Swedens bokföring, i form av originalhandlingar och dokument, administreras och arkiveras utomlands. Förfarandet ska inte vara förenligt med den svenska bokföringslagen, enligt revisorerna.
Bolaget uppger dock att de, liksom andra multinationella företag, arbetar med elektroniska system som säkerställer att bokföringen sköts på rätt sätt. Huvudansvaret har Ubers internationella huvudkontor i Amsterdam i Nederländerna.
I revisionsberättelsen för fjolåret får Uber Sweden dessutom en anmärkning för att vid flera tillfällen inte ha betalat skatter och sociala avgifter i rätt tid. Samma anmärkning fanns även under 2013 och 2014.