Hoppa till innehållet

Så mycket skatt betalar Uber i Sverige

Taxitjänsten Uber går framåt i Sverige och ökar omsättningen med 53 procent. Under 2017 betalade bolaget, som har 190 000 aktiva svenska användare, 1,2 miljoner kronor i skatt.

Den omskrivna amerikanska taxitjänsten Uber lanserades i Sverige 2013. Sedan dess har bolaget stadigt växt och tagit andelar av den traditionella taximarknaden. 

Intäkterna i Uber Sweden, koncernens svenska dotterbolag, ökade i fjol med nästan 53 procent till 48,2 miljoner kronor. Vinsten på sista raden skrivs till drygt 2,8 Mkr, enligt bolagets färska årsredovisning – att jämföra med 1,7 Mkr under 2016.

Siffrorna ger dock inte hela bilden av Ubers verksamhet i Sverige. Det svenska bolaget, som ägs av nederländska Uber BV, är endast ett administrativt bolag inom koncernen och tillhandahåller marknads- och supporttjänster med 18 anställda.

Intäkterna kommer från andra koncernbolag, inte direkt från svenska Uber-kunder, och baseras på den svenska verksamhetens "självkostnad plus ett vinstpålägg", enligt årsredovisningen. Betalningarna från svenska taxikunder går i stället till något av Ubers bolag utomlands.

Läs mer: Han blir ny chef för Uber i Sverige 

Uber har 190 000 aktiva användare och över anslutna 1 500 förare i Sverige. Bolaget menar att var femte Stockholmare har provat tjänsten, som även finns i Göteborg, Malmö, Uppsala och Lund med planer på lanseringar i fler städer inom en snar framtid.

Sedan länge har Uber varit lönsamt i Sverige. Justerat för befolkning har den svenska taxiverksamheten bland de högsta marginalerna i Europa, enligt Di Digitals källor. Däremot går matleveranstjänsten Uber Eats inte med vinst på den svenska marknaden.

Men i relation till antalet kunder betalar Uber en förhållandevis låg skatt i Sverige, knappt 1,2 miljoner kronor under 2017, enligt årsredovisningen. 

Huruvida det är i linje med de intäkter och den vinst som Uber gör på svenska kunder avböjer bolaget att kommentera.

”Som ett privat företag kommenterar Uber generellt inte på finansiella uppgifter”, säger talespersonen Bodil Sidén.

Det är dock en klar ökning jämfört med tidigare år. Uber skattade drygt 750 000 kronor under 2016 och ungefär 250 000 kronor under 2015.

Läs mer: Uber Eats kryper till korset: ”Vi har helt klart gjort misstag” 

Samtidigt har Uber legat i konflikt med vissa svenska myndigheter sedan starten. Det pågår alltjämt en polisutredning där åklagare försöker bringa klarhet i bolagets ansvar för den numera nedlagda tjänsten Uber Pop, där privatpersoner i strid med svensk lag bedrev taxitrafik utan giltig legitimation.

Utredningen har dock mer eller mindre stått still sedan 2017 då polisen, enligt Di Digitals uppgifter, haft svårt att kartlägga hur pengarna flyttats mellan kunder, förare och olika bolag inom Uber-koncernen.

Ubers något komplicerade bolagsstruktur har även gett huvudbry för deras svenska revisorer. Under de senaste två åren har de anmärkt på att Ubers Swedens bokföring, i form av originalhandlingar och dokument, administreras och arkiveras utomlands. Förfarandet ska inte vara förenligt med den svenska bokföringslagen, enligt revisorerna.

Bolaget uppger dock att de, liksom andra multinationella företag, arbetar med elektroniska system som säkerställer att bokföringen sköts på rätt sätt. Huvudansvaret har Ubers internationella huvudkontor i Amsterdam i Nederländerna.

I revisionsberättelsen för fjolåret får Uber Sweden dessutom en anmärkning för att vid flera tillfällen inte ha betalat skatter och sociala avgifter i rätt tid. Samma anmärkning fanns även under 2013 och 2014.

Läs mer: Polisutredningen mot Uber ligger på is 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera