Hoppa till innehållet

Så mycket tappar Google och Facebook i annonsintäkter i år

I år beräknas företag och organisationer lägga 475 miljarder kronor mindre på annonsmarknadsföring, enligt World Advertising Research Center. Det innebär ett tapp på flera miljarder för Facebook och Google.

Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Den globala annonsmarknaden var värd över 612 miljarder dollar i fjol – en siffra som beräknas gå ner med nära 50 miljarder dollar i år. Det motsvarar runt 475 miljarder i svenska kronor och ett tapp på 8,1 procent, enligt en uträkning från World Advertising Research Center, WARC. 

Prognosen från WARC innan coronakrisen drog igång var en tillväxt på 7,1 procent.

CNBC har tagit del av rapporten och skriver att traditionell media, som tv och tidningar, drabbas hårt av tappet. Annonsmarknaden för biofilmer förväntas gå ner med över 30 procent.

Även digitala medier kommer att påverkas och annonsering i sociala medier beräknas växa med 9,8 procent jämfört med prognosen på 20 procent.

Sökannonsering tros öka med 0,9 procent, jämfört med tidigare prognos på 12,4 procent.

Till exempel drar resesektorn och underhållningsbranschen ner rejält på sina annonsbudgetar i år.

Läs även: Google drar ner rejält på rekryteringstakten: ”Vi är inte immuna”

När det gäller techjätten Facebook tror WARC att bolaget kommer att tappa 5,3 miljarder dollar och landa på en årsomsättning på 77,6 miljarder dollar. Sökjätten Googles intäkter reduceras med 12,9 miljarder dollar till 137,1 miljarder dollar under året.

De totala nedgångarna kommer dock inte upp i nivå med finanskrisen 2008-2009, då annonstappet var över 60 miljarder dollar. En faktor som spelar in i år är hur mycket det beräknas satsas på i annonser i presidentvalet i år.

Latinamerika står för det största tappet och därefter Afrika och Mellanöstern. Nordamerika påverkas minst med 3,7 procent medan Europa kan förvänta sig en nedgång på 12,2 procent.

Läs också: Facebook tar sig an Amazon – lanserar gratis e-handel

Läs mer: Multimiljardsmäll för techjättarnas annonsintäkter

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera