Annons

Så mycket tappar Google och Facebook i annonsintäkter i år

Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
I år beräknas företag och organisationer lägga 475 miljarder kronor mindre på annonsmarknadsföring, enligt World Advertising Research Center. Det innebär ett tapp på flera miljarder för Facebook och Google.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den globala annonsmarknaden var värd över 612 miljarder dollar i fjol – en siffra som beräknas gå ner med nära 50 miljarder dollar i år. Det motsvarar runt 475 miljarder i svenska kronor och ett tapp på 8,1 procent, enligt en uträkning från World Advertising Research Center, WARC. 

Prognosen från WARC innan coronakrisen drog igång var en tillväxt på 7,1 procent.

CNBC har tagit del av rapporten och skriver att traditionell media, som tv och tidningar, drabbas hårt av tappet. Annonsmarknaden för biofilmer förväntas gå ner med över 30 procent.

Även digitala medier kommer att påverkas och annonsering i sociala medier beräknas växa med 9,8 procent jämfört med prognosen på 20 procent.

Sökannonsering tros öka med 0,9 procent, jämfört med tidigare prognos på 12,4 procent.

Till exempel drar resesektorn och underhållningsbranschen ner rejält på sina annonsbudgetar i år.

Läs även: Google drar ner rejält på rekryteringstakten: ”Vi är inte immuna”

När det gäller techjätten Facebook tror WARC att bolaget kommer att tappa 5,3 miljarder dollar och landa på en årsomsättning på 77,6 miljarder dollar. Sökjätten Googles intäkter reduceras med 12,9 miljarder dollar till 137,1 miljarder dollar under året.

De totala nedgångarna kommer dock inte upp i nivå med finanskrisen 2008-2009, då annonstappet var över 60 miljarder dollar. En faktor som spelar in i år är hur mycket det beräknas satsas på i annonser i presidentvalet i år.

Latinamerika står för det största tappet och därefter Afrika och Mellanöstern. Nordamerika påverkas minst med 3,7 procent medan Europa kan förvänta sig en nedgång på 12,2 procent.

Läs också: Facebook tar sig an Amazon – lanserar gratis e-handel

Läs mer: Multimiljardsmäll för techjättarnas annonsintäkter

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer