Hoppa till innehållet

Så mycket tjänade Facebook på att blockera annonsblockerare

Facebooks strategi att stänga ute annonsblockerare lönar sig. Under det nyss avslutade kvartalet ökade annonsintäkterna från desktop med 18 procent.

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.Foto: Eric Risberg / AP

Mediebranschen befinner sig sedan flera år i öppet krig med såkallade annonsblockerare, alltså mjukvara som blockerar webbannonser från att visas för användare. Enligt vissa uppskattningar kostar annonsblockerarna medieföretagen hundratals miljarder kronor i uteblivna annonsintäkter varje år. 

Inte heller de stora, sociala nätverken – som tjänar den absoluta majoriteten av sina pengar på just annonser – är immuna mot fenomenet. I våras skrev Facebook därför om koden som styr det sociala nätverkets annonser för att, enkelt uttryckt, göra dem osynliga för annonsblockerare. Tanken var att göra det omöjligt för mjukvaran att skilja betalda Facebookinlägg från vanliga inlägg från andra användare. 

Strategin ser ut att ha betalat sig. Under det nyss avslutade kvartalet ökade bolagets annonsintäkter från desktop – det vill säga annonser som visas på datorskärm snarare än på mobilen – med 18 procent. Det är dubbelt så mycket som kvartalet innan, då intäkterna ökade med 9 procent. 

Facebooks finanschef David Wehner uppger att tillväxtökningen nästan uteslutande sker som ett resultat av arbetet mot annonsblockerare, enligt sajten Techcrunch.  

Facebook drog in sammanlagt 6,8 miljarder dollar på annonser under perioden. 84 procent av intäkterna kommer från mobilen, vilket innebär intäkter på drygt 1 miljard dollar från desktop-användare.

Att neutralisera användarnas annonsblockerare ledde alltså till en intäktsökning på flera hundra miljoner kronor under perioden.

Facebook redovisade en sammanlagt omsättning på ungefär 62 miljarder kronor för perioden, en ökning med över 55 procent jämfört året innan. Trots det sjönk aktien med nära 8 procent som svar på rapporten. Det eftersom Facebook räknar med lägre tillväxt på annonser framöver. Bolaget har helt enkelt svårt att få in fler annonser i användarnas flöden, enligt finanschefen David Wehner. 

Läs även: Rekordkvartal från Facebook – men aktien sjunker som en sten

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera