Mediebranschen befinner sig sedan flera år i öppet krig med såkallade annonsblockerare, alltså mjukvara som blockerar webbannonser från att visas för användare. Enligt vissa uppskattningar kostar annonsblockerarna medieföretagen hundratals miljarder kronor i uteblivna annonsintäkter varje år.
Inte heller de stora, sociala nätverken – som tjänar den absoluta majoriteten av sina pengar på just annonser – är immuna mot fenomenet. I våras skrev Facebook därför om koden som styr det sociala nätverkets annonser för att, enkelt uttryckt, göra dem osynliga för annonsblockerare. Tanken var att göra det omöjligt för mjukvaran att skilja betalda Facebookinlägg från vanliga inlägg från andra användare.
Strategin ser ut att ha betalat sig. Under det nyss avslutade kvartalet ökade bolagets annonsintäkter från desktop – det vill säga annonser som visas på datorskärm snarare än på mobilen – med 18 procent. Det är dubbelt så mycket som kvartalet innan, då intäkterna ökade med 9 procent.
Facebooks finanschef David Wehner uppger att tillväxtökningen nästan uteslutande sker som ett resultat av arbetet mot annonsblockerare, enligt sajten Techcrunch.
Facebook drog in sammanlagt 6,8 miljarder dollar på annonser under perioden. 84 procent av intäkterna kommer från mobilen, vilket innebär intäkter på drygt 1 miljard dollar från desktop-användare.
Att neutralisera användarnas annonsblockerare ledde alltså till en intäktsökning på flera hundra miljoner kronor under perioden.
Facebook redovisade en sammanlagt omsättning på ungefär 62 miljarder kronor för perioden, en ökning med över 55 procent jämfört året innan. Trots det sjönk aktien med nära 8 procent som svar på rapporten. Det eftersom Facebook räknar med lägre tillväxt på annonser framöver. Bolaget har helt enkelt svårt att få in fler annonser i användarnas flöden, enligt finanschefen David Wehner.
Läs även: Rekordkvartal från Facebook – men aktien sjunker som en sten