Hoppa till innehållet

Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol

Musikjätten Spotify nära nog dubblade omsättningen i fjol, till 18,2 miljarder kronor. Även förlusterna växer, men inte alls i samma takt. Det enligt bolagets nyinkomna årsredovisning.

Spotifys grundare och vd Daniel Ek
Spotifys grundare och vd Daniel Ek

Spotifys omsättning år 2015 landade på 2,18 miljarder dollar, motsvarande drygt 18,2 miljarder svenska kronor. Det motsvarar en ökning med 80 procent jämfört med året innan. Det rapporterar sajten Music Business Worldwide, med hänvisning till Spotifys Luxemburg-registrerade moderbolags årsredovisning.

Även Spotifys förluster växer, om än inte i samma takt som intäkterna. Förlusterna landade i fjol på 194 miljoner dollar, motsvarande drygt 1,6 miljarder kronor. Förlustsiffran år 2014 var 165 miljoner dollar, motsvarande knappt 1,4 miljarder kronor.

Av siffrorna framgår vidare att Spotify vid slutet av 2015 hade 89 miljoner användare, varav 28 miljoner betalande kunder. I mars i år meddelade bolaget att man passerat 30 miljoner betalande kunder.


Klart är också att Spotifys royaltyutbetalningar till musikbranschen växer kraftigt. År 2015 betalade bolaget 1,83 miljarder dollar, motsvarande drygt 15 miljarder kronor, till skivbolag och andra rättighetshavare, en ökning på 85 procent jämfört med året innan.

84 procent av Spotifys intäkter går alltså direkt ned i fickorna på musikindustrin.

Av årsredovisningen framkommer även att Spotifys populära Discover Weekly-funktion, som sätter ihop spellistor baserat på användarens lyssnarhistorik, levererade över tre miljarder strömningar i fjol.

84 procent av Spotifys intäkter går direkt ned i fickorna på musikindustrin.

I årsredovisningen skriver bolaget vidare att Spotify är “musikindustrins näst största intäktskälla, både globalt och i USA”, enligt Music Business Worldwide.

I Sverige har musikjätten på senare tid skapat rubriker med sina utspel gällande villkoren för snabbväxande teknikbolag i sitt hemland.

I en intervju med Di Digital varnade medgrundaren Martin Lorentzon nyligen för att Spotify “tvingas växa i andra länder” på grund av bostadssituationen och skattereglerna för personaloptioner i Sverige.


Läs även:

Spotifys börsplaner flyttades fram i fjol

Spotify ser en börsnotering som sitt troligaste framtidsscenario. Samtidigt sköt bolaget planerna på framtiden under 2015, enligt årsredovisningen.

Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

Spotify antyder ofta att man kan minska andelen medarbetare i Sverige om inte villkoren för techbolag förbättras. Men årsredovisningen vittnar om nya hyresåtaganden i Stockholm i miljardklassen.


Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera