I det senaste avsnittet av Den Digitala Draken hyllar vi våra lyssnare genom att ta vi upp några av de hundratals frågor som har strömmat in de senaste månaderna. Vilken roll spelar den Kinesiska staten? Hur använder Alibaba konsumtionsdata för att expandera? Vad händer i Kina inom VR och AR? Var och en av dessa frågor skulle lätt kunna bli ett helt avsnitt och hålla oss upptagna med research i månader, men låt oss ta en sak i sänder.
Lyssna på senaste avsnittet nu direkt på Itunes.
Ett ämne som vi ofta får frågor kring är klimatet för startups och hur det har påverkats av marknadens massiva storlek. Området är lika komplext som intressant eftersom vi själva har ställt samma frågor till entreprenörer i Kina och fått höra lika många fördelar som nackdelar. En många gånger större marknad skapar en ny form av stress för de som driver en startup.
Bolagen i Kina är formade i ett av de mest extrema företagsklimaten på jorden.
Vi vill dela med oss av några exempel på de mindre uppenbara effekterna för dig som planerar att starta något i Kina.
1. En helt ny nivå på stress från konkurrensen
De klassiska startup-principerna såsom “Jämför inte med andra” och “var inte hemlighetsfull med din produkt” må vara relevanta i Sverige men är inte alls lika tillämpbara på den kinesiska marknaden, just på grund av dess storlek. Bolagen i Kina är nämligen formade i ett av de mest extrema företagsklimaten på jorden där varken time-to-market, kontraktsbrott eller varumärkesintrång är hinder.
Som enskild entreprenör får man därför räkna med att ständigt tvingas vara på sin vakt från aktörer som inte tvekar att kopiera ens idé eller produkt samma ögonblick som man får minsta framgång.
2. Många människor resulterar i stora ekosystem
I en marknad som Sverige är det relativt enkelt att få en övergripande bild av en bransch, ekosystemet och dess aktörer. Det finns alltid någon som känner någon som kan ge dig tips eller ge dig rätt introduktioner och även en miljonstad som Stockholm känns hyfsat okomplicerad på den fronten.
Men när det kommer till städer som till exempel Shanghai eller Peking med 25-30 miljoner invånare så ökar komplexiteten för den som vill få överblick. Att till exempel hitta en mentor eller rätt partnerskap kan därför bli en överväldigande utmaning.
3. Pragmatism ersätter förspelet
Faktorerna ovan har skapat en effektivisering i systemet och frasen “Vi borde samarbeta…” har en annan, mer bokstavlig betydelse än den vi är vana vid i Sverige. Medan vi har lyxen att ta de där många luncherna, känna in och nå konsensus innan vi tar steget att samarbeta så har dessa ritualer i stort sett rensats ut på Kinas startup-scen till förmån för allas behov av att tidsoptimera. Funkar samarbetet är alla glada och funkar det inte går man vidare, helt enkelt.
Hela avsnittet där vi svarar på lyssnarfrågor finner du på Itunes eller i spelaren nedan.
Jacob Lovén
Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.