Hoppa till innehållet

Så påverkas svenska e-handlare av EU:s nya inreseförbud

Det ska fortsatt inte vara några problem för e-handlare att skicka paket inom Europa, trots det nya reseförbudet i spåren av coronaviruset. ”Utanför Europa är det mer vanskligt”, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord. 

Svenska e-handlare kan andas ut – Postnord påverkas inte av EU:s nya inreseförbud
Svenska e-handlare kan andas ut – Postnord påverkas inte av EU:s nya inreseförbudFoto: Marcus Ericsson/TT

Tisdagens beslut från EU:s stats- och regeringschefer om att införa ett tillfälligt inreseförbud till unionen ska inte påverka varu- och godstransporten till Sverige. 

Däremot håller Postnord fast vid sitt tidigare beslut att inte skicka paket till Kina, Afrika och Sydamerika. Varor och paket från Kina skickas dock till Sverige. 

”De skickas, för vår del är det inga jättevolymer, men det funkar. För modeföretag som har sin tillverkning i Kina betyder ju det att man kan sälja sina kollektioner i hyfsad tid”, säger Arne Andersson. 

Postnord forsätter också att skicka paket till hela Europa, inklusive Schengenområdet, samt till bland annat Japan, Kanada, USA och Storbritannien. Främst går transporterna via sjö, tåg och lastbil. Till USA går fortfarande fraktflygen som de ska. 

”Det är persontrafiken som påverkas. Transportmässigt fungerar det men det kan däremot ta lite längre tid.”

För e-handlare med hemmamarknad i Europa ska det inte vara några problem att fortsätta sin verksamhet.

”Man får räkna med några dagar till en vecka generellt för leverans. Det är egentligen normala tider. Men det kan ju också ta lite längre tid, men det är fruktansvärt svårt att säga.” 

Om fabriker däremot stänger kommer det att påverka leveranserna. 

”Det är ju en annan sak, men vi stänger ju inte transporterna om vi inte behöver. Det ska ju oerhört mycket till innan man stryper varuförsörjningen för då är det ju totalslut. Men det är ingen fara för tillfället men ingen vet vad som händer imorgon”, säger Arne Andersson.

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera