Hoppa till innehållet

”Så räddade filmen Angry Birds-bolaget”

Efter många svåra år ser det finska spelundret Rovio ut att gå mot en framgångsrik börsnotering den 3 oktober. Vändpunkten kom 2016 med framgången för filmen Angry Birds, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud. 

Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital och Digitalpodden.
Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital och Digitalpodden.

Finska Rovio tog världen med storm med lanseringen av Angry Birds år 2009. Mobilspelet, som gick ut på att använda en slangbella för att attackera grisar som stjäl fågelägg, såldes för en dollar per nedladdning och blev den första riktiga megasuccén i App Store.

Angry Birds popularitet resulterade i ett enormt sug efter Angry Birds-leksaker och piratkopior dök upp i Asien. Rovio reagerade genom att snabbt licensiera sitt Angry Birds-varumärke till allt från leksaker till kläder.

Affärerna gick strålande och redan 2011 började man prata om en börsnotering på ”medellång sikt”. Men ambitionerna hamnade på skam till följd av en serie utmaningar.

Bland annat fick Rovio inom några år hård konkurrens från landsmännen på finska Supercell, med succéspelet Clash of Clans, och från svenska King, med succésspelet Candy Crush Saga. Båda spel gavs ut 2012 och var byggda på en framgångsrik freemiummodell, med gratis nedladdningar och betalningar i appen. Rovio, som tog betalt per nedladdning, hamnade på efterkälken och några svåra år följde.

Podd: Angry Birds-bolagets krokiga väg till börsen

Kring 2012 bestämde sig Rovio även för att ge ut en tecknad film om karaktärerna i Angry Birds-spelet. Men istället för att licensiera dem till ett filmbolag i Hollywood, i utbyte mot en andel av vinsten, så satsade man cirka 580 Mkr (73 miljoner dollar) på att producera filmen själv. 

Strategin är ovanlig. Inte ens Lego har vågat göra så med sina filmer. Och länge såg projektet ut att kunna bli ett fiasko.

2015 gick Rovio med förlust och tvingades säga upp personal. Många trodde då att bolaget skulle snart skulle bli uppköpt.

Men 2016 gjorde man comeback genom att, efter fyra år, slutligen släppa 3D-filmen ”Angry Birds” och en rad nya spel. Filmen satte inga rekord, men var ändå en framgång med bruttointäkter på totalt 2,8 miljarder kronor världen över, enligt branschsajten Box Office Mojo. (Det kan jämföras med The Lego Movie som dragit in 3,8 miljarder kronor.) 

Hade filmen floppat kunde det inneburit början på slutet för varumärket Angry Birds. Istället blev det en vändpunkt. 

Bara under första halvåret i år har Rovios försäljning dubblats mot samma period i fjol till 1,46 miljarder kronor. Vinsten (EBITDA) har samtidigt ökat till 400 Mkr, mot 105 Mkr i fjol. 

Värt att notera: Spelen står hittills i år för cirka tre fjärdedelar av intäkterna. Men vinsterna är jämnt fördelade mellan spel och licensintäkter. 

Bolaget förväntar sig att både omsättning och vinst ska öka rejält under 2017. Totalt har bolagets spel laddats ner 3,7 miljarder gånger. 

Nu, sex år efter Rovio först började flagga för en notering, går man slutligen till börsen med en värdering på mellan 7,7 och 8,6 miljarder kronor, beroende på vad teckningskursen landar på. Handeln i aktien väntas inledas på den finska börsen redan den 3 oktober.

Priset är visserligen lägre än de 16 miljarder det tidigare viskats om. Men Rovio blir ändå ett av Nordens största spelbolag på börsen med en värdering strax under svenska Paradox, som är det högst värderade spelbolaget på Stockholm Nasdaq. 

Småspararna är inte sena med att hoppa på tåget.  

I måndags kunde Rovio stoltsera med att erbjudandet till privatpersoner om att köpa aktier i börsnoteringen har övertecknats. Bolaget stängde därmed processen samma dag. 

För institutionella investerare fortlöper erbjudandet dock i enlighet med tidigare villkor. Totalt ska man ta in cirka 28 miljarder kronor på att sälja nyutgivna aktier i samband med emissionen. 

Läs mer: Skandia och Swedbank Robur storköper i Angry Birds-bolaget Rovio

En delägare som väntas casha hem på noteringen är Kaj Hed, släkting till medgrundaren Niklas Hed. Han äger hela 69 procent av bolaget genom bolaget Trema International och väntas äga knappt 37 procent efter noteringen.

Den näst största ägaren i Rovio är Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico, som äger närmare 10 procent av bolaget, vilket enligt den lägre värderingen uppgår till ett värde av 770 miljoner kronor. 

Rovios vd Kati Levoranta talar nu och flera nya spelidéer och bolaget hoppas släppa filmen Angry Birds 2 2019. 

Precis som med svenska King, med succéspelet Candy Crush Saga, har många analytiker uttrycket en skepsis till hur beroende Rovio är av spelet och varumärket Angry Birds. Bolagets största speltitlar för närvarande är ”Angry Birds 2", "Angry Birds Blast", "Angry Birds Friends” och det nya multispelet "Battle Bay.”

En fördel för Rovio är att Angry Birds-världen är betydligt rikare än exempelvis Candy Crush-spelet. Genom att utveckla sina karaktärer i olika spel och filmer bör fåglarna kunna flyga i många år framöver.


 

Mer om Rovio i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/angrybirds-bolagetskrokigavagtillborsen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera