Finska Rovio tog världen med storm med lanseringen av Angry Birds år 2009. Mobilspelet, som gick ut på att använda en slangbella för att attackera grisar som stjäl fågelägg, såldes för en dollar per nedladdning och blev den första riktiga megasuccén i App Store.
Angry Birds popularitet resulterade i ett enormt sug efter Angry Birds-leksaker och piratkopior dök upp i Asien. Rovio reagerade genom att snabbt licensiera sitt Angry Birds-varumärke till allt från leksaker till kläder.
Affärerna gick strålande och redan 2011 började man prata om en börsnotering på ”medellång sikt”. Men ambitionerna hamnade på skam till följd av en serie utmaningar.
Bland annat fick Rovio inom några år hård konkurrens från landsmännen på finska Supercell, med succéspelet Clash of Clans, och från svenska King, med succésspelet Candy Crush Saga. Båda spel gavs ut 2012 och var byggda på en framgångsrik freemiummodell, med gratis nedladdningar och betalningar i appen. Rovio, som tog betalt per nedladdning, hamnade på efterkälken och några svåra år följde.
Podd: Angry Birds-bolagets krokiga väg till börsen
Kring 2012 bestämde sig Rovio även för att ge ut en tecknad film om karaktärerna i Angry Birds-spelet. Men istället för att licensiera dem till ett filmbolag i Hollywood, i utbyte mot en andel av vinsten, så satsade man cirka 580 Mkr (73 miljoner dollar) på att producera filmen själv.
Strategin är ovanlig. Inte ens Lego har vågat göra så med sina filmer. Och länge såg projektet ut att kunna bli ett fiasko.
2015 gick Rovio med förlust och tvingades säga upp personal. Många trodde då att bolaget skulle snart skulle bli uppköpt.
Men 2016 gjorde man comeback genom att, efter fyra år, slutligen släppa 3D-filmen ”Angry Birds” och en rad nya spel. Filmen satte inga rekord, men var ändå en framgång med bruttointäkter på totalt 2,8 miljarder kronor världen över, enligt branschsajten Box Office Mojo. (Det kan jämföras med The Lego Movie som dragit in 3,8 miljarder kronor.)
Hade filmen floppat kunde det inneburit början på slutet för varumärket Angry Birds. Istället blev det en vändpunkt.
Bara under första halvåret i år har Rovios försäljning dubblats mot samma period i fjol till 1,46 miljarder kronor. Vinsten (EBITDA) har samtidigt ökat till 400 Mkr, mot 105 Mkr i fjol.
Värt att notera: Spelen står hittills i år för cirka tre fjärdedelar av intäkterna. Men vinsterna är jämnt fördelade mellan spel och licensintäkter.
Bolaget förväntar sig att både omsättning och vinst ska öka rejält under 2017. Totalt har bolagets spel laddats ner 3,7 miljarder gånger.
Nu, sex år efter Rovio först började flagga för en notering, går man slutligen till börsen med en värdering på mellan 7,7 och 8,6 miljarder kronor, beroende på vad teckningskursen landar på. Handeln i aktien väntas inledas på den finska börsen redan den 3 oktober.
Priset är visserligen lägre än de 16 miljarder det tidigare viskats om. Men Rovio blir ändå ett av Nordens största spelbolag på börsen med en värdering strax under svenska Paradox, som är det högst värderade spelbolaget på Stockholm Nasdaq.
Småspararna är inte sena med att hoppa på tåget.
I måndags kunde Rovio stoltsera med att erbjudandet till privatpersoner om att köpa aktier i börsnoteringen har övertecknats. Bolaget stängde därmed processen samma dag.
För institutionella investerare fortlöper erbjudandet dock i enlighet med tidigare villkor. Totalt ska man ta in cirka 28 miljarder kronor på att sälja nyutgivna aktier i samband med emissionen.
Läs mer: Skandia och Swedbank Robur storköper i Angry Birds-bolaget Rovio
En delägare som väntas casha hem på noteringen är Kaj Hed, släkting till medgrundaren Niklas Hed. Han äger hela 69 procent av bolaget genom bolaget Trema International och väntas äga knappt 37 procent efter noteringen.
Den näst största ägaren i Rovio är Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico, som äger närmare 10 procent av bolaget, vilket enligt den lägre värderingen uppgår till ett värde av 770 miljoner kronor.
Rovios vd Kati Levoranta talar nu och flera nya spelidéer och bolaget hoppas släppa filmen Angry Birds 2 2019.
Precis som med svenska King, med succéspelet Candy Crush Saga, har många analytiker uttrycket en skepsis till hur beroende Rovio är av spelet och varumärket Angry Birds. Bolagets största speltitlar för närvarande är ”Angry Birds 2", "Angry Birds Blast", "Angry Birds Friends” och det nya multispelet "Battle Bay.”
En fördel för Rovio är att Angry Birds-världen är betydligt rikare än exempelvis Candy Crush-spelet. Genom att utveckla sina karaktärer i olika spel och filmer bör fåglarna kunna flyga i många år framöver.
Mer om Rovio i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/angrybirds-bolagetskrokigavagtillborsen
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.