Hoppa till innehållet

Så rustar Northzone för sämre tider

Riskkapitalbolaget Northzone har navigerat igenom så väl it-kraschen som finanskrisen. Nu skakar börsen igen. 

"Det gäller att aldrig vara fullinvesterad", säger Hans Otterling, partner på Northzone.

Hans Otterling, partner på Northzone.
Hans Otterling, partner på Northzone.Foto: Jesper Frisk

De amerikanska teknikaktierna har åkt berg-och-dalbana den senaste månaden. Twitter och Alibaba har fallit under sina noteringskurser. Bolag som låneplattformen Lending Club har sett sitt marknadsvärde halveras i år. 

"Det har varit en väckarklocka", säger Hans Otterling, partner på Northzone om börsturbulensen.

Än så länge är det dock högtryck på privatmarknaden. Men, som man brukar säga i aktiesammannhang; aktörerna dansar nära utgången.

Hans Otterling är övertygad om att det inte finns någon tech-bubbla idag. Accelererande teknikutveckling och makrotrender gynnar digitala bolag och skapar nya möjligheter.

"Däremot är frågan är om vi är i en värderingsbubbla. Det finns en uppenbar risk att förhoppningarna, precis som år 2000, springer iväg. Bolag som egentligen borde bevisa sig mer får en skyhög värdering för tidigt", säger han. 

Vad är det som får värderingarna att springa iväg?

"Det finns några bolag som Facebook och Google som bevisat sig. Många investerarare såg det, att det verkligen exploderade. Men som vanligt när mycket kapital söker sig till den här miljön, på grund av låga räntor, så kan det bli lite för många bolag som får lite för mycket pengar för att kunna försvara sina värderingar."

Hur kan man skilja de övervärderade bolagen från resten?

"I alla våra större investeringar så finns det en bevisad affärsmodell, återkommande kunder och intäkter. Det finns bolag som värderas högt utan att ha det." 

Northzone har lyckats väl både i goda och i dåliga tider. Vad är det som gör att ni lyckats?

"Det är tre faktorer tror vi. Det ena är att vi är ett stort investeringsteam där hälften är tidigare managementkonsulter och hälften är tidigare entreprenörer. Tillsammans har vi bred erfarenhet och ett väldigt bra nätverk. Det andra är att vi har kontor på många ställen och agerar lokalt. Vi sitter inte och väntar på månadsrapporter, vi är ute hos entreprenörerna. Sen har vi alltid varit duktiga på portföljförvaltning."

Hur då?

"Vi har ett par regler. En sådan sak är att vi inte får få slut på pengar. Jag tror att det var ett klassiskt misstag som gjordes år 2000. Många fonder investerade slut på pengar och sen när bolagen behövde mer pengar så satt man där och fick se sina innehav bli utspädda. Vi har hela tiden kunnat vara med och finansiera våra bolag."

Gör ni något för att förbereda er på en sämre marknad? 

"Det vi alltid gör är att om entreprenören kommer med en prognos så multiplicerar vi den med 0,5 eller 0,3. Det är jättebra att entreprenörerna har höga mål men vi räknar med att det inte alltid går så bra som de tror."

Hur skulle en nedgång se ut i dag jämfört med tidigare? 

"Vi skulle inte få en krasch. Skillnaden den här gången jämfört med år 2000 är att bolagen då var noterade. Nu är de flesta bolagen privatägda och transparensen är mycket mindre. Om det sker en justering nu så kommer den att drabba färre och märkas mindre. Det blir inte samma effekt på börsen eller konjunkturen."

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera