Hoppa till innehållet

Så ska Airbnb locka en miljard gäster om tio år

Med satsningar på ”Airbnb för arbete” och ”Airbnb för familjer” ska uthyrningsbolaget Airbnb locka en miljard gäster årligen om tio år. Det säger bolagets vd Brian Chesky.

Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky talade vid ett event i San Francisco under torsdagen.
Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky talade vid ett event i San Francisco under torsdagen.Foto: Eric Risberg

Det amerikanska uthyrningsbolaget Airbnb, världens överlägset största plattform för privatpersoner som vill hyra ut sina bostäder, har som mål att uppnå en miljard gäster årligen till år 2028. Detta meddelade bolagets vd Brian Chesky i ett tal i San Francisco under torsdagen.

Målet ska uppnås bland annat genom lanseringen av ett medlemskapsprogram för gäster och ett nytt lyxprogram för boende. Dessa två åtgärder ska, enligt Brian Chesky, locka nya användare till Airbnb genom att kunna erbjuda "något för alla". 

Airbnb grundades för 10 år sedan och sedan dess har 300 miljoner människor använt tjänsten. Värdarna har under denna period tjänat över 41 miljarder dollar. 

Förändringarna inom bolaget innebär att tjänsterna på sajten kommer att delas upp i kategorier såsom "Airbnb för arbete" och "Airbnb för familjer". Det kommer även finnas uthyrningar som riktar sig mot särskilda händelser som till exempel bröllop och bröllopsresor. 

Airbnbs värdar kommer i framtiden även att erbjudas fler förmåner såsom rabatter på olika produkter som Googles Nest Thermostats.

Nyhetsbyrån Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera