Det var i juni som Frankrikes nya digitalskatt godkändes, som kommer att införas retroaktivt från 1 januari.
Den nya skatten innebär att Frankrike numera tar en avgift på 3 procent av vinsterna från onlineförsäljning för tredjepartshandlare samt för digital reklam och försäljning av privata uppgifter.
Frankrike är Amazons tredje största europeiska marknad, efter Storbritannien och Tyskland.
Läs mer: Facebook avslöjar miljardintäkter i Sverige – men duckar skatt
"Eftersom vi verkar i en mycket konkurrenskraftig detaljhandelssektor med låga marginaler, och investerar massivt i att skapa nya verktyg och tjänster för våra kunder och leverantörspartners, kan vi inte tåla ännu en extra skatt", kommenterade Amazon till AFP.
För att slippa betala stora summor skatt till Frankrike planerar Amazon att istället skicka vidare digitalskatten till företaget som använder marknadsplattformen istället för att betala själva.
Di Digital rapporterade nyligen om hur de amerikanska techjättarna fortsätter med en aggressiv skatteplanering i Europa. Betalbolaget Klarna betalade i fjol en högre bolagsskatt i Sverige än Apple, Google, Facebook och Uber – tillsammans.
Det är vanligt att inkomsterna skeppas vidare som royalty-betalningar till Irland och Nederländerna för att komma åt förmånliga skatteupplägg.
Läs mer: Google flyttade 204 miljarder kronor till paradisö – för att undvika skatt
(Di Digital/Finwire)