Hoppa till innehållet

Så ska Amazon ducka Frankrikes nya digitalskatt

Techjättarna fortsätter med en aggressiv skatteplanering i Europa. Nu protesterar Amazon mot Frankrikes nya digitalskatt. 

Amazons grundare och vd Jeff Bezos.
Amazons grundare och vd Jeff Bezos.Foto: Cliff Owen

Det var i juni som Frankrikes nya digitalskatt godkändes, som kommer att införas retroaktivt från 1 januari.  

Den nya skatten innebär att Frankrike numera tar en avgift på 3 procent av vinsterna från onlineförsäljning för tredjepartshandlare samt för digital reklam och försäljning av privata uppgifter.

Frankrike är Amazons tredje största europeiska marknad, efter Storbritannien och Tyskland.  

Läs mer: Facebook avslöjar miljardintäkter i Sverige – men duckar skatt 

"Eftersom vi verkar i en mycket konkurrenskraftig detaljhandelssektor med låga marginaler, och investerar massivt i att skapa nya verktyg och tjänster för våra kunder och leverantörspartners, kan vi inte tåla ännu en extra skatt", kommenterade Amazon till AFP.

För att slippa betala stora summor skatt till Frankrike planerar Amazon att istället skicka vidare digitalskatten till företaget som använder marknadsplattformen istället för att betala själva. 

Di Digital rapporterade nyligen om hur de amerikanska techjättarna fortsätter med en aggressiv skatteplanering i Europa. Betalbolaget Klarna betalade i fjol en högre bolagsskatt i Sverige än Apple, Google, Facebook och Uber – tillsammans.

Det är vanligt att inkomsterna skeppas vidare som royalty-betalningar till Irland och Nederländerna för att komma åt förmånliga skatteupplägg.

Läs mer: Google flyttade 204 miljarder kronor till paradisö – för att undvika skatt 

(Di Digital/Finwire)

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera