Hoppa till innehållet

Så ska Apples svenska glastempel se ut

Apple hoppas bygga ett skimrande glaspalats mitt framför fontänen i Kungsträdgården i Stockholm. Under fredagen visade man upp sina arkitektplaner i en monter i Kulturhuset.

Wendy Beckman, chef för Apples butiksverksamhet i Europa, visar upp planerna vid premiären av Apples monter i Kulturhuset.
Wendy Beckman, chef för Apples butiksverksamhet i Europa, visar upp planerna vid premiären av Apples monter i Kulturhuset.Foto: Jonas Leijonhufvud

Mängder med journalister och bloggare var på plats när Apple invigde sin monter i Kulturhuset under fredagen. Bakom de ovala väggarna döljer sig arkitektbilder och modeller av en glasbyggnad som är tänkt att ersätta restaurang TGI Friday’s i Kungsträdgården.

”Stockholm är en fantastiskt innovativ stad och det perfekta läget för vår första flaggskeppsbutik i Skandinavien”, säger Wendy Beckman, chef för Apples butiksverksamhet i Europa.

Byggnaden, med väggar av sten och glas, har designats av Apple tillsammans med arkitektfirman Foster + Partners. Tanken är att byggnaden ska kännas som en naturlig del av Kungsträdgården, varför man även lagt till trappor som sträcker sig ner mot parkens berömda fontän omgiven av körsbärsträd.

Med denna butik kommer Apple ha circa 500 anställda i Sverige.

“Stenväggarna ska spegla soliditeten i Stockholms historiska byggnader, medan paviljongens tak erbjuder en tunn, len och behagligt böjd linje med ett lokalt träslag”, sa Wendy Beckman under sin dragning.

Från Apples monter i Kulturhuset. Arkitektbild på hur butiken ska se ut från insidan med utsikt mot Kungsträdgården.

Hon lyfte även fram andra säljargument som att:

  • Sittplatserna utanför butiken ska vara tillgängliga för Stockholmarna 24 timmar om dygnet.
  • Butiken ska leva upp till svensk standard för hållbarhet och drivas av miljövänlig el.
  • Hälften av butiksytan ska användas för att hålla gratis workshops, ett koncept som i fjol lockade en miljoner personer vid Apples butiker runt om i världen.
  • Apple ska även erbjuda aktiviteter för skolungdomar, bland annat ett kollo, ett “summer camp”, där barn får ägna tre dagar åt att vara kreativa och skapa en film med eget soundtrack.

Men det kan dröja många år innan Apple slår upp glasdörrarna i Stockholm. Om planerna ens blir av. Än så länge har planen inte fått tummen upp från Stockholms Stad. Fredagens presentation bör därför ses som Apples försök att få folket på sin sida.

Från Apples monter i Kulturhuset. Arkitektmodell på hur butiken ska se ut. Utsikt mot Hamngatan.

Wendy Beckman hoppas att Stockholmsborna ska se Apple som en viktigare kulturbärare än restaurang TGI Friday’s, som alltså måste rivas för att planerna ska bli av. Bland annat lyfte hon i sin dragning fram att Apple och dess operativsystem Ios bidragit till att skapa kring 54.000 arbetstillfällen i Sverige

“Med denna butik kommer Apple ha circa 500 anställda i Sverige”, säger hon.

Apple har idag 112 butiker i Europa och 474 I hela världen. I Sverige har man tre egna butiker: en i Täby Centrum, en i Väla i Helsingborg och en i Emporia i Malmö.

Montern i Kulturhuset är öppen för allmänheten fram till den 5 mars. Besökare är välkomna att mejla sina synpunkter till Apple och Stockholms stad från Ipad-plattor direkt i montern.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera