Hoppa till innehållet

Så ska Bebee störta Facebook: "Vårt koncept är briljant"

Om fem år ska spanska Bebee vara världens största sociala nätverk. Det är grundaren och vd:n Javier Camáras huvudsakliga mål.

Javier Cámara är vd för det sociala nätverket Bebee.
Javier Cámara är vd för det sociala nätverket Bebee.Bild: Pressfoto

Detta är den femte delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Intervjuerna sker på varje enskild plattform. Läs del 1, del 2, del 3 och del 4.


Nätverket Bebee har bara drygt 18 månader på nacken, men redan över 11 miljoner användare och 70 anställda på två kontor – ett i Madrid och ett i New York. Under december räknar de med att öppna en filial i Silicon Valley.

Så pass starka siffror brukar vittna om en ”killer app”, en snillrik tjänst eller funktion som inte står att finna någon annanstans. Men så är inte riktigt fallet med Bebee.

Konceptet påminner i mångt och mycket om främsta konkurrenten Linkedin: båda är yrkesnätverk som kräver inloggning. Båda har ett Facebook-inspirerat nyhetsflöde. Och båda ger användaren möjligheten att dels ange utbildning och yrkeserfarenhet, dels att ansluta sig till olika grupper inom nätverket.

Skillnaden är enligt Javier Cámara, vd och grundare, att Bebee har ”både tjänstemän och arbetare” i sitt community, erbjuder ett nyhetsflöde ”baserat på dina intressen”, och enbart öppna grupper – inga stängda.

Skillnaden mellan oss och andra nätverk är att vårt koncept är briljant.

”Bebee ger dig alla verktyg du behöver för att bygga ett kontaktnät som yrkesperson, och vi kommer att förbättra alla våra funktioner, som direktmeddelanden och videokonferenser. Vi är övertygade om att personliga intressen och hobbyer öppnar långt fler affärsmöjligheter”, säger han till Di Digital.

Läs mer: Anchor vill bli ett Twitter för ljud

En av dessa funktioner är den nyligen lanserade tjänsten ”Live Buzz”. Enkelt uttryckt är det Bebees motsvarighet till Facebook Live, men har en fördröjning på ett par minuter och stöder i dagsläget inte kommentarer eller reaktioner under pågående livesändning.

De begränsningarna är lite av ett gissel under Di Digitals liveintervju med Javier Cámara. Enda sättet att lösa det på är att publicera frågorna i en separat artikel som sedan läses upp av en medarbetare och därefter besvaras av Javier Cámara. Intervjun delas upp i två delar, eftersom ”Producer”-artikeln måste uppdateras med följdfrågor efter den första liverundan. 

Foto:

Både ”Producer” och ”Live Buzz” lider av diverse barnsjukdomar. Till exempel går det till en början inte att publicera min artikel med frågor eftersom å:et i mitt efternamn inte transformerats när jag registrerat mitt konto, vilket innebär att artikeln får en felaktig permalänk och därför returnerar ett 404-meddelande. Det slutar med att jag måste ändra permalänken manuellt och publicera artikeln på nytt.

”Live Buzz” lider i sin tur av hicka under sändningen, och själva tv-spelaren lämnar en del övrigt att önska. Det är till exempel lite sådär med precisionen när man spolar i videoklipp efter avslutad livesändning, och ibland fryser bilden. Att mobilappen är långsam och webbsajten plottrig gör förstås inte saken bättre.

LÄS MER: Instagram-utmanaren Steller: ”Svaghet att ligga ett steg före”

Den primitiva kommentarsfunktionen kan inte hantera flera nivåer av kommentarer, vilket innebär att konversationsträden inte har några grenar.

Så om nu Bebee inte har någon unik funktion, vad är plattformens egentliga styrka?

Foto:

”Bebee är ett briljant koncept i sin helhet. Vi släpper visserligen nya unika funktioner och verktyg i vår nästa release, men skillnaden mellan oss och andra nätverk är att vårt koncept är briljant”, svarar Javier Cámara. 

Men varför ska man välja Bebee i stället för Linkedin?

”Det handlar inte om att välja Bebee eller Linkedin, det handlar inte om vilken som är bättre. De skiljer sig från varandra. Linkedin är en framgångsrik katalog där folk försöker hitta jobb eller sälja saker, medan Bebee handlar om förbindelser genom passioner. Den huvudsakliga skillnaden är att Bebee är professionell och personlig. Och vi har både tjänstemän och arbetare på vår plattform. Men Bebee kommer inte att ersätta några sociala nätverk.”

Vad gör ni för att förbättra plattformen?

”Faktum är att vi släpper en helt ny plattform i januari. Förhoppningsvis kommer den att vara lika snabb som jamaicanska sprinters.”

Intäktsstrategin är enkel, enligt Javier: annonser ska få Bebee att växa. Det är i grund och botten ”en enkel Facebook-affärsmodell”, menar han. 

Fast det är ju inte särskilt lätt att ta upp fighten om annonspengar med jättar som Facebook och Google. Hur ska ni slå dem? Har ni andra intäktsstrategier, som exempelvis en betalversion av plattformen?

”Vi tror bara på annonsmodellen. Vi har över 18 års erfarenhet av annonsindustrin och vi tror inte att en betalversion är rätt väg att gå för Bebee. Det är därför en Linkedin-användare är värd ungefär 60 dollar, medan en Facebook-användare är värd 198 dollar. Vår chans är att driva intäkter genom annonser. Om du skapar barriärer för användarna så är resultatet att du får 25 procent färre aktiva användare i månaden.”

Sociala medier har ett stort problem med relevans. Det är mycket oljud nu.

Bebees koncept må vara unikt eller inte, men stödet för plattformen är stort bland de egna användarna. Det märks inte minst av att de intervjurelaterade ”buzzes” (Bebees motsvarighet till statusuppdateringar) jag lägger upp genererar tusentals sidvisningar och en stor mängd kommentarer och likes, trots att jag har blott 60 följare. Bebees arbetarbin är en passionerad skara nätverkare, helt enkelt.

Hur ser landskapet för sociala medier ut om fem år?

”Förhoppningsvis är Bebee en toppspelare. Jag tror att Bebee och Facebook kommer vara de högst värderade i framtiden. Och jag förväntar mig mer relevans. I dagsläget har sociala medier ett stort problem med relevans. Det är mycket oljud nu.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera