Hoppa till innehållet

Så ska Bygghemma-grundaren få till nästa miljardaffär

Patrik Rees nya investeringsbolag är på god väg att bygga en portfölj av e-handelsbolag med sammanlagt 1 miljard kronor i omsättning. Nu gör man sin fjärde investering.

Bygghemma-grundaren Patrik Rees har bildat E-Businnes Partner.
Bygghemma-grundaren Patrik Rees har bildat E-Businnes Partner.

När e-handelsjätten Bygghemma såldes till Nordstjernan 2014 stannade bolagets ledning kvar för att fortsätta driva företaget. Men den ena grundaren Patrik Rees, finanschefen Nils-Olof Lindersson och sälj- och marknadschefen Ola Svensson lämnade bolaget.

Patrik Rees kammade enligt Di:s uppskattning in mellan 100 och 140 Mkr när Bygghemma såldes för upp till 900 Mkr.

I tysthet har trion byggt upp en ny verksamhet, E-Business Partner, som ska investera i och coacha e-handelsbolag. Målet är att inom tre år ha en portfölj som omsätter 1 miljard kronor.

”Förstainvesteringarna ligger på under 5 miljoner kronor. När saker går åt rätt håll och bolagen följer vår roadmap så fyller vi på kassan”‚ säger Patrik Rees.

Till årsskiftet ska bolaget ha investerat sammanlagt 50 Mkr i fyra bolag: Snusbolaget, Bole.se, Stor & Liten och Proteinbolaget.

E-handelsveteranerna går in med såväl tid och kapital i varje bolag för att lotsa dem på vägen mot en högre omsättning.

Läs mer: Per Schlingmann blir e-handlare – ska sälja veganmat på nätet

Investeringen i Proteinbolaget, som säljer kosttillskott på nätet, omfattar 5 Mkr – men då räknas även den tid som E-Business Partner åtar sig att lägga ner på att hjälpa företaget att växa.

Foto:

Mårten Åkeson (tv) och Adam Gillberg har grundat Proteinbolaget.

”Proteinbolaget omsätter 12 miljoner kronor. Nu tar vi det därifrån och uppåt. Vi räknar med att dubblera omsättningen de närmaste åren, och vi ska ha lönsam tillväxt”‚ säger Patrik Rees.

Han menar att svenska e-handlare visserligen verkar på en mogen marknad, men att de ändå har en hel del att lära.

”Ta bara mejlskick. Man ökar intensiteten och mejlbombar kunden med likadana erbjudanden till allt och alla. E-handeln har oerhört mycket mer att bevisa.”

I år omsätter E-Business Partners bolag över 350 miljoner kronor, enligt Patrik Rees. Målet är att portföljen inom tre år nå en omsättning på 1 miljard kronor.

”Det bolagen egentligen behöver är bollplank och mentorer i kombination med kapital för att ta dem vidare och dels göra rätt saker – men framförallt undvika fel saker.”

Läs mer: Bakläxa för e-handlare som inte erbjuder ångerrätt

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera