Annons

Så ska Bygghemma-grundaren få till nästa miljardaffär

Bygghemma-grundaren Patrik Rees har bildat E-Businnes Partner.
Bygghemma-grundaren Patrik Rees har bildat E-Businnes Partner.
Patrik Rees nya investeringsbolag är på god väg att bygga en portfölj av e-handelsbolag med sammanlagt 1 miljard kronor i omsättning. Nu gör man sin fjärde investering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När e-handelsjätten Bygghemma såldes till Nordstjernan 2014 stannade bolagets ledning kvar för att fortsätta driva företaget. Men den ena grundaren Patrik Rees, finanschefen Nils-Olof Lindersson och sälj- och marknadschefen Ola Svensson lämnade bolaget.

Patrik Rees kammade enligt Di:s uppskattning in mellan 100 och 140 Mkr när Bygghemma såldes för upp till 900 Mkr.

I tysthet har trion byggt upp en ny verksamhet, E-Business Partner, som ska investera i och coacha e-handelsbolag. Målet är att inom tre år ha en portfölj som omsätter 1 miljard kronor.

”Förstainvesteringarna ligger på under 5 miljoner kronor. När saker går åt rätt håll och bolagen följer vår roadmap så fyller vi på kassan”‚ säger Patrik Rees.

Till årsskiftet ska bolaget ha investerat sammanlagt 50 Mkr i fyra bolag: Snusbolaget, Bole.se, Stor & Liten och Proteinbolaget.

E-handelsveteranerna går in med såväl tid och kapital i varje bolag för att lotsa dem på vägen mot en högre omsättning.

Läs mer: Per Schlingmann blir e-handlare – ska sälja veganmat på nätet

Investeringen i Proteinbolaget, som säljer kosttillskott på nätet, omfattar 5 Mkr – men då räknas även den tid som E-Business Partner åtar sig att lägga ner på att hjälpa företaget att växa.

Foto:

Mårten Åkeson (tv) och Adam Gillberg har grundat Proteinbolaget.

”Proteinbolaget omsätter 12 miljoner kronor. Nu tar vi det därifrån och uppåt. Vi räknar med att dubblera omsättningen de närmaste åren, och vi ska ha lönsam tillväxt”‚ säger Patrik Rees.

Han menar att svenska e-handlare visserligen verkar på en mogen marknad, men att de ändå har en hel del att lära.

”Ta bara mejlskick. Man ökar intensiteten och mejlbombar kunden med likadana erbjudanden till allt och alla. E-handeln har oerhört mycket mer att bevisa.”

I år omsätter E-Business Partners bolag över 350 miljoner kronor, enligt Patrik Rees. Målet är att portföljen inom tre år nå en omsättning på 1 miljard kronor.

”Det bolagen egentligen behöver är bollplank och mentorer i kombination med kapital för att ta dem vidare och dels göra rätt saker – men framförallt undvika fel saker.”

Läs mer: Bakläxa för e-handlare som inte erbjuder ångerrätt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies