Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Så ska datan göra Amuse till framtidens skivbolag

Andreas Ahlenius (tv) och vd Diego Farias är två av musikbolaget Amuses fem grundare.
Andreas Ahlenius (tv) och vd Diego Farias är två av musikbolaget Amuses fem grundare. Foto: Press
Medan musikbranschen stirrar på topplistor vill det datadrivna skivbolaget Amuse luska i hur och varför en hitlåt uppstår. ”Vi kan hitta artister tidigare”, säger medgrundaren Andreas Ahlenius.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Artister som ger ut sin musik digitalt kommer inom en snar framtid stöta på väldigt specifika problem.

Låt oss säga att det finns en låt som är extremet populär bland kvinnor i åldern 18–24 i och omkring staden Sousse i Tunisien. Problemet är bara att hundratals lyssnare varje dag hoppar över låten när de kommit till bryggan inför andra refrängen, drygt 100 sekunder in i låten.

Lösningen kan vara precis lika specifik. Det kan handla om att byta trumpeten i bryggan mot ett mjukt keyboardljud. Plötsligt har den tunisiska hitlåten ännu större chans att slå.

Branschen är oförändrad. Skivbolagen sitter med samma upplägg i en helt ny värld

Alla kommer inte vilja göra typen av kirurgiska ingrepp i musik. Men möjligheten kommer att finnas, åtminstone hos det nybildade Stockholmsbolaget som har grundats av avhoppare från flera stora skivbolag och Spotify. Amuse (NTL) för datan närmre artisterna och ser sig själva som framtidens skivbolag.

”Vi tror att vi kan hitta artister tidigare eftersom vi har förstahandstillgång till väldigt avancerad statistik. Vi kan förutse många saker baserat på ganska lite data”, säger Andreas Ahlenius, en av bolagets fem grundare, med ett förflutet på skivbolaget Universal i Sverige.

Läs mer: Spotifyhöjdare ska hitta popstjärnor med algoritmer

Artisten skickar via en app låtar och album till Amuse, som i sin tur distribuerar musiken på plattformar som Spotify, Apple Music och Google Play. Artisten kan sedan se exakt hur många gånger låtarna spelas varje dag och hur mycket pengar materialet drar in via till exempel Youtube eller Spotify.

Alla bolag som ger ut musik digitalt ser hur och var en låt når sin publik. Via Spotify i Brasilien, till exempel. Men Amuses datamodell ska enligt bolaget gå djupare än så.

”Många kan se att det går bra för någon. Men allting handlar om varför det går bra”, säger Andreas Ahlenius.

Att en låt har 2 000 fler lyssnare i Mexiko än förra veckan är i sig inte särskilt värderfull information, infliker Diego Farias, vd på Amuse.

”Våra konkurrenter sitter och tittar på en stream count som går från 15 000 till 17 000. Men de vet ingenting om vad det var som drev det. Varför ökade det med 2 000 streams? Det är det vi tar reda på”, säger han.

Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Amuses affär uppstår när datan berättar för bolaget att en låt är värd lite extra uppmärksamhet. Då närmar sig Amuse artisten och erbjuder en ett skivkontrakt där Amuse tar en andel av intäkterna för att marknadsföra låten.

”Vi vet med över 90 procents säkerhet hur det kommer att gå. Därför kan vi kan vara mycket mer aggressiva i vår marknadsföring”, säger Andreas Ahlenius.

Datan är värdefull. Precis som i ett otal andra branscher gynnar digitaliseringen den som dels kommer åt och dels förstår datan bakom sin affär.

Många kan se att det går bra för någon. Men allting handlar om varför det går bra

Ubers analys av trafik- och användardata från hundratals städer välrden över gör att taxiappbolaget kan förutsäga var och när taxibilar kommer att efterfrågas. Ubers data om antalet aktiva resenärer och chaufförer inom särskilda områden ligger också till grund för prishöjningen som sker vid rusningstider.

Amuse har ett antal specialkonstruerade mått för att mäta hur en låt gör avtryck. Till exempel samlar man externa ”push”-faktorer – om till exempel Spotify lägger den på en spellista eller marknadsföring i sociala medier – med det man kallar för ”pull”: ett mer organiskt mått som bland annat bygger på många lyssnare som sparar eller favoritmarkerar låten på egen hand.

Än så länge är Amuse i sin linda. Bolaget hade i veckan hjälpt artister att ge ut 2 000 låtar via sin plattform. Nyligen tog Amuse in 3 miljoner kronor i kapital från bland andra Mattias Danielsson, finanschef på svenska Yubico (NTL), och Johan Persson, med bakgrund på mobilspelsbolaget Leo Vegas (NTL).

Läs mer: Spotify köper startup som grundades förra året

Tanken är att kontraktera artister som inte redan är storsäljare för att lansera skräddarsydda kampanjer, stora som små. Det behöver inte bara handla om populära låtar.

En singel som ligger på Spotifys största spellista vars lyssnare byter låt efter några sekunder lär till exempel inte bli långlivad. En som däremot lockar lyssning utan en enda marknadsföringskampanj har potential – även om det totala antalet streams är lågt i absoluta tal.

”Konsumtionen av musik är digitaliserad men branschen är oförändrad. Skivbolagen sitter med samma upplägg i en helt ny värld”‚ säger Diego Farias.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post