Hoppa till innehållet

Så ska de förenkla rekryteringen

Med backning från Clas Ohlson-arvingarna och Summerbursts grundare lanserar Huntee sin plattform för rekryteringsbolag och arbetsgivare. ”Tänk dig att du kan nå alla rekryterings- och bemanningsbolag på ett ställe”, säger grundaren Tommy Inkilä.

Teamet bakom Huntee: Anders Boström, Tommy Inkilä, Marianne Boström, Matts Härsing och Dimitri Haid.
Teamet bakom Huntee: Anders Boström, Tommy Inkilä, Marianne Boström, Matts Härsing och Dimitri Haid.Foto: Pressbild.

Tommy Inkilä har det senaste året drivit en rekryteringstjänst för bolag som söker finsktalande personer. Efter att ha insett svårigheten med att nå ut till möjliga arbetsgivare som söker det, har han nu en annan affärsidé – en sajt som samlar alla rekryterings- och bemanningsbolag på en plats.

”Tänk dig att du som arbetsgivare kan nå ut till alla rekryteringsfirmor på ett och samma ställe. Bara skriv in vilken profil du söker och få sen förslag från olika rekryteringsbolag som kanske sitter på just den kandidaten du vill ha”, säger Tommy Inkilä.

”Det är det som är tanken med det här.”

I dag finns det över tusen rekryteringsbolag i Sverige, vissa med särskilda inriktningar, som exempelvis språk, kodare och nyanlända. Men Tommy Inkiläs Huntee kommer inte att fungera som en jämförelsesajt mellan de olika rekryteringsbolagen utan snarare som ett verktyg för att snabbt nå ut med rekryteringsförfrågningar. Genom att få olika förslag från rekryteringsbolag inom 48 timmar kommer arbetsgivaren själv kunna välja vilket förslag de vill gå vidare med.

Läs även: Tio startupbolag som vill rädda arbetsmarknaden

Huntee har backning av Haid-familjen, även kända som Clas Ohlson-ättlingar, samt Summerbursts grundare Anders Boström. Rekryteringssajten som lanseras på måndagen har tagit in 1 miljon kronor för att kunna sätta igång projektet. 

”Miljonen har vi tagit in för att dra igång bolaget och växa organiskt. Vi vill inte övervärdera bolaget och pumpa in pengar det första vi gör, utan vi vill fokusera på att faktiskt få det att fungera”, säger Tommy Inkilä. 

Enligt Tommy Inkilä är det ökade antalet rekryteringsbolag både ett tecken på högkonjunktur men även att det har kommit in nya personer i branschen som ser problem som kan lösas. Exempel på trenden är Jan Dinkelspiels 10Xrecruit (NTL) , Sipus Syncaccelerator, som precis som Just Arrived (NTL) har tagit plats på Norrsken, samt startupbolagen Sqore (NTL), Yobber (NTL), Cruitway (NTL), Vakanta (NTL) och Teamtailor (NTL).

Läs även: Jan Dinkelspiel startar rekryteringssajt för kodare 

För att skydda sig mot en kommande lågkonjunktur vänder sig Huntee till fler än enbart rekryteringsbolag.

”När det är lågkonjunktur brukar många istället köra projektanställningar för att vara lite mer försiktig. Vi kommer även att ha bemanningsföretagen på vår sajt”, säger Tommy Inkilä.

För att hålla sig oberoende tar Huntee inte ut en kommission från rekryteringsbolagen utan istället kommer bolaget att tjäna pengar genom att ta ut en fast månadskostnad. 

Vi vill inte övervärdera bolaget och pumpa in pengar det första vi gör.

Tommy Inkilä har stora planer för Huntee. Efter att ha lyckats slå igenom på den svenska marknaden hoppas han även kunna ta bolaget ut i Europa.

”Nästa land är Finland sedan går vi vidare till fler länder. Om du söker en marknadschef från kontoret i Stockholm ska du även kunna nå ut till rekryteringsbolag i Storbritannien. Vi måste börja jobba mer effektivt och över gränserna om vi ska kunna göra ett större avtryck.”

Läs även: Just Arrived flyttar in i Norrskens lokaler 

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera