Hoppa till innehållet

Så ska de motarbeta ett av världens största samhällsproblem

För närmare två år sedan drog Klarna-grundarens Norrsken Foundation igång antikorruptionsbolaget Klarity i sitt labb. Med sin tekniska lösning ska de hjälpa till i arbetet mot vardagskorruption.  

Klaritys vd Eliza Kücükaslan och Norrskens grundare Niklas Adalberth.
Klaritys vd Eliza Kücükaslan och Norrskens grundare Niklas Adalberth.

I juli 2016, bara ett par veckor efter att Klarna-grundaren Niklas Adalberth hade berättat att han skulle starta Norrsken Foundation, grundades visselblåsarbolaget Klarity i stiftelsens labb. Tanken med bolaget var att mobilisera aktivister runt om i världen genom att erbjuda en plattform där man på ett säkert sätt kan ladda upp bevis för vardagskorruption via mobilen.

Läs även: Klarna-grundare startar visselblåsar-app 

Korruption har länge setts som ett av de stora problemen till social och ekonomisk utveckling. Redan 1996 flaggade Världsbankens chef James Wolfensohn för att korruptionen var en cancer för utvecklingsländer. Igen under 2013 gick dåvarande Världsbankschefen Jim Yong Kim ut och sa att korruptionen är ”samhällets största fiende”. 

Men trots stora uttalanden har kampen mot vardagskorruptionen gått trögt och varje år behöver närmare 2 miljarder människor betala mutor, enligt Klaritys vd Eliza Kücükaslan. 

”Det är ett så utbrett problem. En av fyra i världen måste varje år betala en muta för att få tillgång till tjänster inom offentlig sektor. I vissa länder har det nästan blivit en del av normen eller kulturen att betala mutor och att man knappt ifrågasätter det”, säger hon.

För ett år sedan fick Klarity in Eliza Kücükaslan som vd. Hon hade bland annat erfarenhet av att lansera det svenska bolaget Bimas mikroförsäkringar i Ghana. Redan då var det bestämt att det var just Ghana som skulle bli Klaritys första testland och i höstas lanserades betaversionen i landet.

”Med hjälp av vår samarbetspartner i Ghana har vi valt att jobba med en liten men aktiv grupp användare som vill bekämpa vardagskorruption. Just nu har vi två fall av som vi driver”, säger Eliza Kücükaslan och fortsätter:

”Vår idé är både att dels exponera problemet och dels få institutionen som ansvarar för tjänstemannen att agera genom påtryckningar från civilsamhället. Problemet i dag är att det ignoreras”, säger hon.

I vardagskorruptionen ingår alltifrån att polisen förväntar sig mutor till att medborgare måste betala för att skynda på förnyelsen av handlingar som id-kort eller pass. Men det kan också röra sig om livsavgörande situationer.

”Det som är så läskigt är att det ibland finns fall där det har handlat om liv och död. Ett exempel är om du inte får komma in till en läkare för att du inte har mutat sköterskan i receptionen”, säger Eliza Kücükaslan.

Genom att lansera ett tekniskt verktyg i länder där det finns ett starkt civilsamhälle tror Eliza Kücükaslan att man kan skynda på utvecklingen. 

”Vi tror att tekniken och de lokala partnerskapen kan vara en möjliggörare för att skala upp de positiva insatser och det engagemang som vi redan ser finns. Förändringen måste ske lokalt och det är inte vi här i väst som kommer vara de som direkt bekämpar korruption. Men vi stärker upp med verktygen”, säger hon.

Under Almedalsveckan är Eliza Kücükaslan en av gästerna på onsdagens Google Open Mic, som Di Digital modererar, på Hästgatan 1 i Visby.

Läs även: Visby nästa! Så hittar du till Di Digital i Almedalen 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera