Hoppa till innehållet

Så ska Facebook slakta Slack

Nu lanserar Facebook sitt chattverktyg för jobbet. Den sociala mediejättens nya verktyg hotar att konkurrera ut andra tjänster som Slack med lägre pris och fler funktioner.

Julien Codorniou är chef över Facebooks nya verktyg Workplace.
Julien Codorniou är chef över Facebooks nya verktyg Workplace.Foto: Facebook

Facebook har i dag fler än 1,7 miljarder användare i månaden. Många företag har förbjudit sina anställda att använda det sociala mediet på arbetstid men nu hoppas internetjätten ändra på det.

Facebook lanserar nu sitt jobbverktyg Workplace. Verktyget, som i de tidiga stadierna gått under namnet Facebook at Work, har nu, i tid för lanseringen, fått sitt nya namn:”Workplace by Facebook”.

Läs även: Ny Skype-produkt ska låta Microsoft utmana Slack

Tjänsten skiljer sig från vanliga Facebook i det att den ska fungera som en kommunikationsplattform för anställda. Förutom att verktyget ska kunna ta hand om det som annars skrivs på intranät, i mejllistor och i nyhetsbrev, ska den även fungera som ett chattverktyg – både för mindre grupper men även för alla i en organisation.

”Vi har hittills fått stora testkunder som Telenor, Oxfam och Booking.com. Det kommer även inkludera personer som inte har haft email förrut för att de har arbetat på exempelvis fabriksgolvet. De här parterna är viktiga för oss eftersom Facebook är ett företag som bygger på partnerskap”, säger Julien Codorniou, ansvarig chef för Workplace by Facebook.

Värdet av Workplace ligger i att koppla ihop alla – inklusive de som aldrig haft ett mejlkonto, folk som inte har ett skrivbord och de som saknar en pc.

För kommunikationsverktygen Slack och Microsofts Yammer är Facebooks nya Workplace möjligtvis en mindre god nyhet.

Slack – som i och för sig har en gratisversion, kostar 6,7 dollar, motsvarande 57 kronor – i månaden. För Facebooks Workplace kommer företag med upp till 1 000 anställda betala 3 dollar i månaden. För bolag med fler än 10 000 anställda kommer kostnaden ligga på 1 dollar per anställd. 

Läs även: Sjunde AP-fonden stämmer Facebook

Men Julien Codorniou ser inte Yammer och Slack som konkurrenter till Workplace.

”Värdet av Workplace ligger i att koppla ihop alla – inklusive de som aldrig haft ett mejlkonto, folk som inte har ett skrivbord och de som saknar en pc”, säger Julien Codorniou och fortsätter:

”Eftersom ingen har försökt att koppla ihop de som jobbar på fabriksgolvet och de som jobbar i kontoren tidigare ser jag inte att vi har någon konkurrens.”

Om någon skriver något på Workplace på svenska eller på japanska så kommer jag att se det på franska.

Förutom att enbart behöva en mobil för att använda verktyget påpekar han även att i jämförelse med andra verktyg är Workplace väldigt lättanvänligt för stora företag med kontor på flera olika ställen i världen.

”Jag vet inte om Slack är byggt för stora företag, med flera olika tidszoner och ett flertal språk men jag vet att om någon skriver något på Workplace på svenska eller på japanska så kommer jag att se det på franska [Julien Codorniou är från Frankrike, red anm.].”

Vi vill att alla på ett företag ska kunna använda det här verktyget oavsett om du är på marknadsavdelningen, ekonomiavdelningen eller i fabriken. Du behöver inte förstå hur mjukvaran fungerar för att använda Workplace och du behöver bara din mobil”, säger han. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera