Annons

Så ska Facebook slakta Slack

Julien Codorniou är chef över Facebooks nya verktyg Workplace.
Julien Codorniou är chef över Facebooks nya verktyg Workplace. Foto: Facebook
Nu lanserar Facebook sitt chattverktyg för jobbet. Den sociala mediejättens nya verktyg hotar att konkurrera ut andra tjänster som Slack med lägre pris och fler funktioner.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook har i dag fler än 1,7 miljarder användare i månaden. Många företag har förbjudit sina anställda att använda det sociala mediet på arbetstid men nu hoppas internetjätten ändra på det.

Facebook lanserar nu sitt jobbverktyg Workplace. Verktyget, som i de tidiga stadierna gått under namnet Facebook at Work, har nu, i tid för lanseringen, fått sitt nya namn:”Workplace by Facebook”.

Läs även: Ny Skype-produkt ska låta Microsoft utmana Slack

Tjänsten skiljer sig från vanliga Facebook i det att den ska fungera som en kommunikationsplattform för anställda. Förutom att verktyget ska kunna ta hand om det som annars skrivs på intranät, i mejllistor och i nyhetsbrev, ska den även fungera som ett chattverktyg – både för mindre grupper men även för alla i en organisation.

”Vi har hittills fått stora testkunder som Telenor, Oxfam och Booking.com. Det kommer även inkludera personer som inte har haft email förrut för att de har arbetat på exempelvis fabriksgolvet. De här parterna är viktiga för oss eftersom Facebook är ett företag som bygger på partnerskap”, säger Julien Codorniou, ansvarig chef för Workplace by Facebook.

Värdet av Workplace ligger i att koppla ihop alla – inklusive de som aldrig haft ett mejlkonto, folk som inte har ett skrivbord och de som saknar en pc.

För kommunikationsverktygen Slack och Microsofts Yammer är Facebooks nya Workplace möjligtvis en mindre god nyhet.

Slack – som i och för sig har en gratisversion, kostar 6,7 dollar, motsvarande 57 kronor – i månaden. För Facebooks Workplace kommer företag med upp till 1 000 anställda betala 3 dollar i månaden. För bolag med fler än 10 000 anställda kommer kostnaden ligga på 1 dollar per anställd. 

Läs även: Sjunde AP-fonden stämmer Facebook

Men Julien Codorniou ser inte Yammer och Slack som konkurrenter till Workplace.

”Värdet av Workplace ligger i att koppla ihop alla – inklusive de som aldrig haft ett mejlkonto, folk som inte har ett skrivbord och de som saknar en pc”, säger Julien Codorniou och fortsätter:

”Eftersom ingen har försökt att koppla ihop de som jobbar på fabriksgolvet och de som jobbar i kontoren tidigare ser jag inte att vi har någon konkurrens.”

Om någon skriver något på Workplace på svenska eller på japanska så kommer jag att se det på franska.

Förutom att enbart behöva en mobil för att använda verktyget påpekar han även att i jämförelse med andra verktyg är Workplace väldigt lättanvänligt för stora företag med kontor på flera olika ställen i världen.

”Jag vet inte om Slack är byggt för stora företag, med flera olika tidszoner och ett flertal språk men jag vet att om någon skriver något på Workplace på svenska eller på japanska så kommer jag att se det på franska [Julien Codorniou är från Frankrike, red anm.].”

Vi vill att alla på ett företag ska kunna använda det här verktyget oavsett om du är på marknadsavdelningen, ekonomiavdelningen eller i fabriken. Du behöver inte förstå hur mjukvaran fungerar för att använda Workplace och du behöver bara din mobil”, säger han. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies