Hoppa till innehållet

Så ska FN bota främlingsfientlighet med VR


Han har satt VR-glasögon på medlemmarna i FN:s säkerhetsråd för att öka förståelsen för flyktingkrisen. Nu vill Gabo Arora, grundare av UNVR, använda tekniken för att utmana främlingsfientlighet.

FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon använder VR-glasögon.
FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon använder VR-glasögon.Foto: David Gough/FN

UNVR är FN:s initiativ för virtuell verklighet. Det leds av Gabo Arora, creative director och senior rådgivare vid FN:s högkvarter. Han är också en av personerna bakom FN:s första VR-film ”Clouds Over Sidra”.

Kriget i Syrien är det mest Youtubeade kriget någonsin.

I filmen får tittaren följa tolvåriga Sidra som lever tillsammans med sin familj i flyktingförläggningen Zaatari i Jordanien. Med teknikens hjälp vill Gabo Arora utmana stereotyper och försöka få tittaren att förstå vad flyktingkatastrofen innebär och vad flyktingar går igenom.

Foto: Press

Gabo Arora är chef för FN:s division för virtuell verklighet. Foto: Fredrik Norrlid

”Kriget i Syrien är det mest Youtubeade kriget någonsin. Det finns massor av material, men väldigt lite har gjorts med det. Vårt mål är inte att vinna hedrande priser i filmfestivaler – även om vi har gjort det. Med VR ska vi demokratisera berättandet och göra det globalt”, säger Gabo Arora.

Läs även: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef

Förutom att låta medlemmarna i säkerhetsrådet se VR-film från flyktingläger så har han gett bland annat generalförsamlingen möjlighet att se ”Clouds Over Sidra”. Gabo Arora är övertygad om att FN kommer att använda sig av virtuell verklighet i allt större utsträckning.

När politiker gör resor befinner de sig i en bubbla och är helt skyddade.

”Att informera säkerhetsrådet med hjälp av VR kan göra stor skillnad om det görs på rätt sätt. Vi har provat det och jag ser att vi rör oss åt det hållet.”

Finns det någon risk med att världsledare och säkerhetsrådets medlemmar väljer VR framför att själva besöka drabbade områden?

”Ska de åka dit? Har det hjälpt att de faktiskt åker dit? Jag hjälpte Norges statsminister med hennes första resa till Afrika. Vi besökte Malawi, Sydafrika och Rwanda och jag blev väldigt besviken. Allt kändes så iscensatt. När politiker gör sådana resor så befinner de sig i en bubbla och är helt skyddade. Med lite mer innovation kan VR hjälpa till att bryta igenom den bubblan och få politiker att faktiskt närma sig verkligheten”, säger Gabo Arora. 

VR används också i samband med insamlingar. Enligt Gabo Arora ökar sannolikheten att man skänker pengar och de som skänker pengar skänker mer efter att ha klivit in i FN:s VR-värld.

Under filmfestivalen i Montreal i september sjösätts ytterligare ett initiativ när FN arrangerar filmvisningar i VR på fler än 50 platser. Visningarna, som är ett pilotprojekt för att minska främlingsfientligheten, leds av flyktingar som kan komplettera med egna berättelser.

”I Kanada finns 25 000 syrianska flyktingar. Det här är något som vi vill skala upp och ta till Tyskland och Sverige där det finns många fler flyktingar från Syrien.”

VR ska inte bidra till att någon blir avtrubbad.

Gabo Arora säger att innan kameran gjorde det möjligt att fotografera krig så avbildades krig genom konst, främst på ett heroiskt sätt. Men han menar att möjligheten att visa chockerande bilder från krig knappast har bidragit till att krigen minskat. Därför vill han inte använda VR för att lyfta fram det hemska och sensationella.

”VR ska inte hamna i samma fälla som stillbilder från krigen. VR ska inte bidra till att någon blir avtrubbad. Kraften i virtuell verklighet ligger i att inte visa allt som faktiskt går att visa. VR ska bidra till att förändra världen genom bra berättande och genom att skapa empati som leder till handling.”

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera