Hoppa till innehållet

Så ska Jack Dorsey vinna över Izettle

De små bolagen är nyckeln till att betalbolaget Square ska lyckas på Izettles viktigaste marknad, Storbritannien. Det sade Squares vd Jack Dorsey på konferensen Money 20/20 under måndagen. 

För andra året i rad arrangeras Money 20/20 i Köpenhamn. Konferensen samlar den globala betal-, bank- och fintechindustrin. I år räknar arrangörerna med över 4000 besökare från fler än 1000 bolag från fler än 50 länder. 

I ett fullsatt Bella Center riktades under förmiddagen allas blickar på Jack Dorsey, vd för betaltjänstbolaget Square och dessutom vd för Twitter. På scen intervjuades Dorsey av analytikern Jordan McKee. Dorsey berättade bland annat om hur Square byggde en prototyp på en månad och lyckades få in pengar från betalningar på kundernas bankkonto på en dag.

”Vi ville få fler att bli delaktiga i ekonomin, att se till så att försäljaren alltid kan sälja sin vara. Det var en enkel idé som vi inte visste om det skulle gå att bygga ett bolag kring”, sade Jack Dorsey. 

Det gick. Square börsnoterades under hösten 2015 och har i dag ett börsvärde på omkring 9 miljarder dollar. 

Läs mer: Börsjätten Square dundrar in på Izettles hemmaplan 

Amerikanska Square och svenska Izettle har liknande produkter, som låter småföretag ta betalt via kreditkort med hjälp av till exempel en surfplatta eller smartmobil. Fram till i våras har Square funnits i USA, Kanada, Japan och Australien, men i mars meddelade Square att man lanserade sin tjänst i Storbritannien. Det blev företagets femte marknad och den första i Europa. 

Square utmanade därmed svenska Izettle på sin viktigaste marknad, där Izettle har funnits i sex år. På frågan varför Square kommer att lyckas bättre där än Izettle svarade Jack Dorsey att det är de små företagen som är nyckeln till framgång. 

”Det är en fantastisk marknad med ett stort antal små företag och entreprenörer. Vi måste inte vara först, vi måste bara vara snabbast. Om våra kunder kan få tillgång till sina pengar snabbare och återinvestera dem i den egna rörelsen snabbare så ger det oss stora möjligheter."

Läs mer: Square miljardrusar på börsen 

Samtidigt sade Jack Dorsey att det tar mycket tid och kraft att lansera Square på nya marknader. 

”Att gå in på en ny marknad är tufft. Japan var väldigt svårt med ett omfattande regelverk och det är fortfarande få som använder kort – men det är en stor marknad. Men vi behöver tänka oss för när vi väljer vilken marknad vi lanserar vår tjänst på nästa gång.”

Jack Dorsey fick också frågan om när han tror att betalkortet kommer att försvinna.

”Ett kort är designat på ett sätt som gör det kraftfullt. Magnetremsor och chip gör det lätt att betala, men om all teknik fallerar så kan man fortfarande gnugga kortnumret mot ett karbonpapper och ta betalt. Personligen längtar jag efter att det ska försvinna, i dag tar betalningen för stort fokus från det vi köper eller upplever."

Enligt Jack Dorsey kan artificiell intelligens hjälpa både Square och dess kunder. Med hjälp av maskininlärning kan Square som bolag bli smartare och se när en kund behöver hjälp eller när kunden behöver nya eller fler tjänster. 

”Vi kan också hjälpa våra kunder att upptäcka bedrägerier eller koordinerade attacker. Det hjälper oss att skapa en bättre helhetsupplevelse.”

Square vände i fjol till ett positivt rörelseresultat efter flera år av röda siffror. Omsättningen landade på totalt 1,7 miljarder dollar, motsvarande nära 15 miljarder kronor. I år räknar Square med att omsätta mellan 2,12 och 2,16 miljarder dollar under helåret 2017. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera