I måndags blev det klart att dataspelsjätten Activision Blizzard, som nyligen köpte svenska King, förvärvat amerikanska Major League Gaming.
Major League Gaming fungerar som organisatör av e-sportstävlingar som de även sänder via sin kanal MLG.tv. Activision Blizzard betalar knappt 400 miljoner kronor för bolaget.
Anledningen till förvärvet är att Activision Blizzard, liksom flera andra dataspelsförlag, satsar på att ta en position inom den växande e-sportsvärlden.
"Jag har en enkel vision. Jag vill bygga ESPN för dataspel", säger Robert A. Kotick, vd för Activision Blizzard i en intervju med New York Times.
Anledningen är att Activision Blizzard gjort en analys som liknar den som svenska medieföretaget MTG också har gjort: Esport är ett växande underhållningsområde och den som kontrollerar rättigheterna till innehållet i framtiden kan sitta på en guldgruva.
Läs mer: "Activison Blizzard blir en livboj för King"
Enligt Activison Blizzard kommer de att satsa på välproducerad, professionell esport till skillnad från mycket av dagens innehåll där både utövare och produktion görs på hobbynivå.
MTG har under 2015 förvärvat olika e-sportsföretag för sammanlagt nära 1,5 miljarder kronor. Bland annat svenska Dreamhack och tyska Turtle Entertainment. Planen är enligt MTG att bygga ett ledande ekosystem för e-sport. Det innebär att MTG nu är på en rejäl kollissionskurs med Activision Blizzard men också andra aktörer som Electronic Arts och Amazon som äger e-sportskanalen Twitch.