Hoppa till innehållet

Så ska King-ägaren utmana svenska MTG

Den amerikanska dataspelsjätten Activision Blizzard satsar stort på tv-sänd E-sport. Det sätter dem på direkt kollisionskurs med svenska MTG.

Major League Gaming, har nu köpts upp i den tilltagande kampen om kontroll över e-sportsvärlden.
Major League Gaming, har nu köpts upp i den tilltagande kampen om kontroll över e-sportsvärlden.

I måndags blev det klart att dataspelsjätten Activision Blizzard, som nyligen köpte svenska King, förvärvat amerikanska Major League Gaming.

Major League Gaming fungerar som organisatör av e-sportstävlingar som de även sänder via sin kanal MLG.tv. Activision Blizzard betalar knappt 400 miljoner kronor för bolaget. 

Anledningen till förvärvet är att Activision Blizzard, liksom flera andra dataspelsförlag, satsar på att ta en position inom den växande e-sportsvärlden. 

"Jag har en enkel vision. Jag vill bygga ESPN för dataspel", säger Robert A. Kotick, vd för Activision Blizzard i en intervju med New York Times. 

Anledningen är att Activision Blizzard gjort en analys som liknar den som svenska medieföretaget MTG också har gjort: Esport är ett växande underhållningsområde och den som kontrollerar rättigheterna till innehållet i framtiden kan sitta på en guldgruva.

Läs mer: "Activison Blizzard blir en livboj för King"

Enligt Activison Blizzard kommer de att satsa på välproducerad, professionell esport till skillnad från mycket av dagens innehåll där både utövare och produktion görs på hobbynivå. 

MTG har under 2015 förvärvat olika e-sportsföretag för sammanlagt nära 1,5 miljarder kronor. Bland annat svenska Dreamhack och tyska Turtle Entertainment. Planen är enligt MTG att bygga ett ledande ekosystem för e-sport. Det innebär att MTG nu är på en rejäl kollissionskurs med Activision Blizzard men också andra aktörer som Electronic Arts och Amazon som äger e-sportskanalen Twitch.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera