Tailor Store grundades 2003 av Magnus Loodberg och Mats-Ola Ström, två unga entreprenörer som hade en idé om att sälja skräddarsydda skjortor på nätet. I grunden var affärsidén att att ta emot mått och beställningar i webbutiken och skicka dem vidare till en lokal skräddare i Sri Lanka.
Sedan dess har företaget sålt drygt en miljon skjortor på nätet. Under räkenskapsåret som slutade i mitten av 2017 omsatte Tailor Store (NTL) närmare 77 miljoner kronor och hade en vinst på drygt 2 Mkr.
Idag syr bolaget upp sina skjortor på ett eget skrädderi i Sri Lanka med cirka 500 anställda. Produkterna säljs med ett löfte om kvalitet och socialt och miljömässigt ansvarstagande.
”Utmaningen har hela tiden varit att det är svårt för våra kunder att ta sina egna mått. Många har inte måttband, men även när de har det kan de, trots våra instruktioner, bli osäkra på hur de ska göra”, säger bolagets vd och medgrundare Magnus Loodberg.
Han beskriver måttproblematiken som bolagets största tröskel mot nya kunder.
”Det är ju det som får folk att tveka. Vi har ju en passformsgaranti. Är man inte nöjd får man göra en ny beställning, oavsett vems felet är”, säger vd:n.
I veckan lanserade Tailor Store en ny app för att råda bot på problemet.
”Vi kallar den Size:Me och den används för att kunden ska slippa ta sina skjortmått med ett måttband. I stället ställer man telefonen mot väggen och tar två selfies: en framifrån och en i profil. Sedan anger man längd och vikt. Sen räknar algoritmen ut måtten. När man är klar kan man klicka sig vidare till vår mobilbutik och handla direkt”, säger Magnus Loodberg.
Har ni patent på tekniken?
”Nej. Men den är egenutvecklad och bygger på vår data om kunder och passform. Vi använder avancerade algoritmer som hela tiden lär sig och förbättras.”
Kan appen användas för andra tjänster?
"Just nu kan den bara användas för våra beställningar, men det kan ju bli annorlunda i framtiden.”
Varnar ni kunderna för att inte ska suga in magen?
"Haha. Ja, vi säger att man ska stå avslappnat och normalt. Man kan även behålla kläderna på, om de inte är för bylsiga.”
Appen lanserades i veckan och Magnus Loodberg hoppas den ska få fart på affärerna.
”Vi har ett utvecklingsår bakom oss med platt tillväxt. Men inom två år tror jag detta kan dubbla vår omsättning till 150 miljoner kronor per år”, säger han.