Spotify adderade fyra miljoner betalande användare och avslutade första kvartalet med 75 miljoner prenumeranter. Det uppgav bolaget i sin första kvartalsrapport som noterat bolag.
Omsättningen uppgick till drygt 12 miljarder kronor, vilket var 26 procent högre än under samma period 2017. Förlusten landade på knappt 440 miljoner kronor, vilket var lägre än Spotifys egen prognos.
Spotifys rapport låg i linje med analytikernas förväntningar, enligt CNBC. Aktien, som nådde rekordnivåer på Wall Street inför rapporten, föll i efterhandeln med så mycket som 9 procent till 153 dollar.
Under frågestunden med analytiker återkom Daniel Ek och finanschefen Barry McCarthy flera gånger till sin plan för att förbättra Spotifys marginaler.
Det är tjänster för att marknadsföra och distribuera musik – något som skivbolagen traditionellt har gjort – som ska öka Spotifys andel av sina egna intäkter.
”Det finns stor ineffektivitet i hur artister marknadsförs i dag”, sade Daniel Ek under telefonkonferensen.
”Eftersom Spotify redan har datan, kunderna och deras preferenser tror vi att vi kan spela en stor roll i att sammanföra artister och fans.”
I november köpte Spotify den svenska appen Soundtrap, där artister kan skapa musik ihop i en digital miljö, för omkring en halv miljard kronor. Det var ett av Spotifys två största förvärv någonsin.
Exakt vilka tjänster Spotify kommer att erbjuda artister och skivbolag framöver är bolaget förteget om. Men det ska enligt Barry McCarthy inte röra sig om en situation där Spotify bara äter upp intäkter som tidigare tillhört skivbolagen.
”Vi bygger tjänster som inte tidigare har funnits som driver på effektiviseringen av marknaden och är bra för artister, bra för skivbolag och bra för att driva på Spotifys marginaler”, sade Barry McCarthy.
Under första kvartalet var Spotifys bruttomarginal 24,9 procent, vilket är högre än genomsnittet på 21 procent för helåret 2017.
Matieral som inte är musik, till exempel poddar, kan också göra att Spotify behåller en större del av intäkterna själva, sade Barry McCarthy..
Spotify har nyligen börjat testa att höja sina priser på den norska marknaden, något Daniel Ek uppgav bara var ett test. Prishöjningar är inte något han ser framför sig ”på kort sikt”‚ var beskedet.
”Det här testet råkade bara bli lite mer offentligt”, sade han.
”Jag tror att det är för tidigt att säga vad vi kommer lära oss av det här försöket.”