Hoppa till innehållet

Så ska Spotify övertyga Wall Street: ”Vi har redan datan”

Spotify bygger nya verktyg för att lansera och marknadsför artister – men är förteget om exakt vad det rör sig om. ”Det finns stor ineffektivitet i hur artister marknadsförs i dag”, sade Daniel Ek på ondagskvällen.

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek.Foto: Ilya S. Savenok/Press

Spotify adderade fyra miljoner betalande användare och avslutade första kvartalet med 75 miljoner prenumeranter. Det uppgav bolaget i sin första kvartalsrapport som noterat bolag.

Omsättningen uppgick till drygt 12 miljarder kronor, vilket var 26 procent högre än under samma period 2017. Förlusten landade på knappt 440 miljoner kronor, vilket var lägre än Spotifys egen prognos.

Spotifys rapport låg i linje med analytikernas förväntningar, enligt CNBC. Aktien, som nådde rekordnivåer på Wall Street inför rapporten, föll i efterhandeln med så mycket som 9 procent till 153 dollar.

Under frågestunden med analytiker återkom Daniel Ek och finanschefen Barry McCarthy flera gånger till sin plan för att förbättra Spotifys marginaler.

Det är tjänster för att marknadsföra och distribuera musik – något som skivbolagen traditionellt har gjort – som ska öka Spotifys andel av sina egna intäkter.

”Det finns stor ineffektivitet i hur artister marknadsförs i dag”, sade Daniel Ek under telefonkonferensen.

”Eftersom Spotify redan har datan, kunderna och deras preferenser tror vi att vi kan spela en stor roll i att sammanföra artister och fans.”

I november köpte Spotify den svenska appen Soundtrap, där artister kan skapa musik ihop i en digital miljö, för omkring en halv miljard kronor. Det var ett av Spotifys två största förvärv någonsin.

Exakt vilka tjänster Spotify kommer att erbjuda artister och skivbolag framöver är bolaget förteget om. Men det ska enligt Barry McCarthy inte röra sig om en situation där Spotify bara äter upp intäkter som tidigare tillhört skivbolagen.

”Vi bygger tjänster som inte tidigare har funnits som driver på effektiviseringen av marknaden och är bra för artister, bra för skivbolag och bra för att driva på Spotifys marginaler”, sade Barry McCarthy.

Under första kvartalet var Spotifys bruttomarginal 24,9 procent, vilket är högre än genomsnittet på 21 procent för helåret 2017.

Matieral som inte är musik, till exempel poddar, kan också göra att Spotify behåller en större del av intäkterna själva, sade Barry McCarthy..

Spotify har nyligen börjat testa att höja sina priser på den norska marknaden, något Daniel Ek uppgav bara var ett test. Prishöjningar är inte något han ser framför sig ”på kort sikt”‚ var beskedet.

”Det här testet råkade bara bli lite mer offentligt”, sade han.

”Jag tror att det är för tidigt att säga vad vi kommer lära oss av det här försöket.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera