Hoppa till innehållet

Så ska svenska ”in i kylen”-leveranser bli heta i London

Den svenska lås- och leveransutmanaren Glue ska expandera. Dels på hemmamarknaden i Sverige, men framför allt i England. ”Vi har tagit in pengar just för en internationalisering”, säger grundaren Carl Johan Grandinson.

Carl Johan Grandinson är grundare av Glue.
Carl Johan Grandinson är grundare av Glue.

Glue slog igenom 2016 på den stora techmässan CES i Las Vegas med sitt uppkopplade lås. Då som en häftig pryl för en törstande sektor av uppkopplade hemprylar. 

Men grundarna flaggade tidigt för att hårdvaran bara var nödvändig på grund av visionen om en plattform för hemleveranser.

”2019 var året då vi professionaliserade Glue och byggde den här plattformen”, säger Carl Johan Grandinson.

Plattformen bygger på att leveransbolag – i dagsläget bland annat Mathem, Bring och Best – ges tillgång till kundens lås under ett visst tidsfönster så att leveranser kan ske innanför dörren. Eller i Mathems fall, in i kylskåpet. Förra året gjordes över 10 000 sådana leveranser, enligt bolaget.

Nu när tekniken är mogen är bolaget redo för nästa steg.

Läs mer: Ikea och Amazon i samarbete: Så blev tech lika viktigt som kök och sovrum

”Vi ska växa. Dels numerärt, med fler kunder. Men också utanför Sverige. Vi har redan ett team på 35 personer i London och ett pilotprojekt igång där. Vi ska lansera där ordentlig nu under våren”, säger Grandinson.

Glue backas bland annat av Per Brilioth genom Back in black och Alfvén och Didrikson. Totalt har bolaget tagit in 140 miljoner i riskkapital de senaste åren.

Carl Johan Grandinson förklarar att våren kommer innebära en mer aggressiv marknadsföring från bolaget för att fler ska upptäcka deras lås, men han har även målet inställt på konkurrenternas hårdvara.

”Vi för samtal med andra låstillverkare som också ska kunna erbjuda 'in home'-tjänster genom vår plattform. Det adderar ett värde för deras kunder också. Det kan handla om larmbolag också”, säger han.

Vi tror att det kommer utkristalliseras några aktörer inom vårt område, därför vi vill vara tidiga att ta en position

Utmaningen de senaste åren har varit att skapa något som känns säkert nog. En användare ska känna sig trygg i att släppa in ett bud i sitt hem för att lämna av varorna.

”För några år sedan tyckte folk att det var en helt galen idé. Men nu kör Amazon redan ’Amazon key’ med ’in home’-leveranser. Det är som allt annat; I början av 2000-talet vågade folk inte lagra sina betalkort hos e-handlare, men eftersom vi nu vet att det är tryggt, och om något händer finns försäkringar, så har det skiftat.”

Han säger att Glue aldrig kommer att bli ett budbolag, men att det finns flera olika sätt för dem att nå kunderna. Antingen genom e-handlarna som vill kunna erbjuda leveranser in i hemmet, eller via partnerskap med just budbolagen.

”Det är kul att vi börjar komma ikapp i Sverige. Det var länge jag undrade varför vi var så långt efter på sista milen-leveranser, jämfört med England och USA. Det var mer bekvämt att gå förbi den fysiska butiken och köpa kläder än att fundera på vilken ’service point’ sakerna skulle hamna när du e-handlade”, säger han.

Läs mer: Smarta låsbolaget tar in 50 miljoner – Karl-Johan Persson med på tåget

I det nya ekosystemet, bland budbolag och e-handlare som tävlar i bekvämlighet för sina kunder, hoppas han snart kunna ta ett större marknadsutrymme.

”Det är kanske inget jättestort problem i dag att hålla sig hemma och vänta på paket, när vi får snitt ett per hushåll i månaden. Men om två år räknar vi med att det är dubbelt så mycket. Ju längre det här går, desto viktigare kommer bekvämlighet att bli. Och vi tror att det kommer utkristallisera sig några aktörer inom vårt område, därför vi vill vara tidiga att ta en position”, säger Carl Johan Grandinson.

Vad är utmaningarna i Storbritannien jämfört med Sverige?

”Leveransproblemen ser likadana ut i hela världen, med några små avvikelser. Vi har fått jobba lite med vår hårdvara för att det ska vara kompatibelt med lås och dörrar i England som ser lite annorlunda ut, men det har vi löst inför lanseringen.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera