Annons

Så ska Voi göra comeback efter stålbadet – storägaren: ”Finns mycket uppsida”

Vostok New Ventures, med vd:n Per Brilioth i spetsen, är största ägaren i elscooterbolaget Voi.
Vostok New Ventures, med vd:n Per Brilioth i spetsen, är största ägaren i elscooterbolaget Voi.
Voi har sedan starten 2018 varit ett av Sveriges allra snabbast växande företag – men coronakrisen innebar en tvärnit. Största ägaren är beredd att skjuta till mer pengar och målar upp ett scenario där Voi går stärkta ur krisen. ”Det är värt att investera vidare”, säger Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Världen över har elscooterbolagen drabbats när städer stängts ned och människor håller sig inne. Från USA har rapporter kommit om att Lime söker nya pengar till en aktiekurs som skär bort 80 procent av värderingen.

I Stockholm fanns fram till nyligen tio aktiva elscooterbolag. Nu är åtta av dessa satta ur spel, enligt Dagens Nyheter.

Men svenska Voi som är ett av Europas största elscooterbolag är kvar i staden. På flera andra marknader har verksamheten dock satts på is och man har varslat eller sagt upp nästan 100 anställda.

”Aktivitetsnivån är under det normala i Sverige, även om den börjar öka lite”, säger Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures som är största ägaren i Voi.

Under onsdagen kom den första fingervisningen om hur coronakrisen har påverkat värderingen, när Vostok New Ventures skrev ned Vois värdering med 16 procent från drygt 1 miljard kronor till omkring 850 miljoner kronor.

Läs mer: Vostok New Ventures skär i Vois värdering: ”2020 ett förlorat år”

Men investmentbolaget, som är den största ägaren med en knapp tredjedel av aktierna, tror att Voi kan göra en rejäl comeback när dammet har lagt sig efter corona-pandemin.

”Marknaden är mindre nu. Men vid en återhämtning kommer den kanske att bli stor snabbare än vi trodde, på grund av större samhällstrender”, säger Per Brilioth, och fortsätter:

”Man kan se framför sig att efterfrågan kommer att stärkas ytterligare när Europa börjar öppnas upp. Då kommer man kanske inte att vara benägen att sätta sig på en full tunnelbana eller buss. Då vill man gå, cykla eller åka elscooter.”

I hans mening hade elscootertjänster innan krisen blivit en naturlig del av infrastrukturen i moderna städer. Här finns också en nyckel till Vois fortsatta tillväxt, enligt storägaren:

”I och med det kommer i princip alla städer att licensiera ut vilka aktörer som får vara verksamma. Voi har redan flest licenser i Europa och har från början varit inriktade på att rulla ut sina elscootrar i samförstånd med städerna”, säger han.

Per Brilioth menar att det här lite mer försiktiga förhållningssättet står i kontrast mot hur amerikanska rivaler som Bird och Lime agerar, och kommer att vara en konkurrensfördel för Voi framöver.

”Det kommer att vara svårt att komma in i de europeiska licensrundorna och viljan att ta socialt ansvar kommer att vara A och O. De europeiska aktörer som är kvar, som Voi och Tier, kommer att ta en större del av marknaden”, säger han.

Har Voi även finansiella fördelar menar du?

”Jag är trygg kring Vois situation jämfört med konkurrenterna. Framför allt jämfört med de amerikanska, men även de europeiska. Vostok New Ventures kapital är permanent. Avito ägde vi i 11 år och vi har inga begränsningar bara för att det blir tufft.”

Sedan Voi startade sommaren 2018 har Vostok New Ventures investerat 60,8 miljoner dollar, eller omkring 585 miljoner kronor.

Är ni beredda att skjuta till mer pengar?

”Ja, absolut. Nu har de pengar, så det är inget som är nära förestående. Men jag är väldigt entusiastisk inför den framtida potentialen. Varje investering ska man bedöma vid sitt tillfälle, men vår grundsyn är att det finns så pass mycket uppsida kvar att det är värt att investera vidare.”

Läs mer: Vois grundare talar ut om krisen: ”Ett helvete”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer