Annons

Så ska Youtube tjäna mer pengar på musik

Youtubes vd Susan Wojicki.
Youtubes vd Susan Wojicki. Foto: Reed Saxon
Världens största videoplattform vill tjäna mer pengar på musikvideor. Nu får Googles 15 000 annonssäljare nya möjligheter med ett nytt avtal.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Google-ägda videoplattformen Youtube har skrivit på ett nytt avtal med musikvideoleverantören Vevo, rapporterar Recode.

Enligt den nya överenskommelsen, som blev klar redan förra året men som hittills inte offentliggjorts, får Youtube sälja Vevos musikvideor direkt till annonsörer.

Tidigare hade Vevo haft exklusiv rätt till att sälja annonser till sina utvalda musikvideor. Google fick ta del av intäkterna på de automatiserade annonserna.

Det nya avtalet bekräftades av Robert Kyncl som är chef för Youtubes affäresverksamhet och skedde under Youtubes årliga träff, "Brandcast", där företaget träffar annonsörer. 

Nu kan alltså Googles 15 000 säljare även sälja annonser som går i direkt samband med utvalda musikvideor. Något som förhoppningsvis ska ge högre intäkter på annonserna som går i samband med musikvideor på Youtube, både till Google och Vevo som delar på intäkterna. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies