Annons

Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Toca Train är en av Toca Bocas populära appar.
Toca Train är en av Toca Bocas populära appar.
Bonniers satsning på digitala medier mynnade ut i en tillverkare av digitala leksaker. 32 titlar och över 140 miljoner nedladdningar senare säljer mediekoncernen sin digitala framgångssaga.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Redan 2009 rekryterades Björn Jeffery till Bonnier AB, som även äger Dagens industri, som chef för ”framtidsmedia” inom bolaget.

Till en början arbetade han och medgrundaren Emil Ovemar med en digital prototyp för Bonnierkoncernens tidskrifter. Projektet, Mag+, hyllades av ingen mindre än Apple-grundaren Steve Jobs.

Läs mer: Bonnier säljer Toca Boca

Först 2010 grundade Björn Jeffery och Emil Ovemar Toca Boca, vars idé om digitala leksaker skilde sig något från de datorspel och appar för barn som fanns att tillgå. De pedagogiska, könsneutrala apparna bröt på många sätt med klassisk speldramaturgi.

Toca Boca var på plats under SXSW förra året. Närvarar gjorde också traditionella leksaksbolag som sett barnen fly till just den digitala spelvärlden.

Toca Boca var på plats under techfestivalen SXSW förra året. Foto: Axel Öberg

Den första appen släpptes till försäljning i mars 2011. I dag kan Toca Boca blicka tillbaka på över 30 speltitlar, och på en egen tv-satsning.

Än i dag drivs bolagets produktutveckling av sex kärnprinciper. Bland dessa finns målet att tillgodose olika barns olika behov, att uppmuntra till lek både vid och bortanför skärmen, en positiv grundsyn på teknik och en konsumtionsfri miljö för barnen som använder apparna. Det går varken att köpa tillägg i apparna eller att finna några renodlade tävlingsmoment i spelen.

Tidigt efter lansering fattade Toca Boca ett avgörande beslut: att erbjuda den digitala frisörsalongen Toca Hair Salon för gratis nedladdning.

Toca Bocas vd och medgrundare Björn Jeffery, fotograferad 2012.

Succén var snart ett faktum. Nyanställningar gjorde att alla medarbetare inte längre rymdes runt det sedvanliga lunchbordet i Stockholm, enligt en artikel i tidningen Chef publicerad 2014.

Kommentar: "En affär där alla är vinnare – utom grundarna"

Året efter lansering, 2012, flyttade Björn Jeffery till San Francisco för att komma närmre Silicon Valley. Samma år upprättade bolaget sin första årsredovisning. Omsättningen på 35 Mkr gav ett rörelseresultat på 8,4 Mkr. Under 2014, det senast redovisade verksamhetsåret, omsatte bolaget 82 Mkr med en vinst på drygt 11 Mkr.

Till en början utvecklade Toca Boca endast produkter till försäljning i App Store, men 2013 tog bolaget klivet in på Android-marknaden. I september förra året nådde Toca Boca 100 miljoner nedladdningar. Idag har bolagets appar laddats ned över 140 miljoner gånger, enligt bolaget. 

Förutom i San Francisco har Toca Boca i dag kontor i Stockholm och i New York. Dotterbolaget Sago Mini har sitt fäste i Toronto.

Spelet Toca Train är en av Toca Bocas populära appar.

Spelet Toca Train är en av Toca Bocas populära appar.

”Vi är en del av Bonnier Group, ett familjeägt företag som rymmer tidningar, tidskrifter, tv, biografer och digitala medier”, stod det på torsdagseftermiddagen på Toca Bocas webbplats.

Det lär det inte göra länge till. Framtiden för Toca Boca ligger hos Spin Master, en kanadensisk leksaksjätte noterad i Toronto.

Förutom fysiska leksaker har Spin Master erfarenhet av att slå mynt av såväl försäljning som licensering av tv-serier och andra produkter.

Läs även: Bonnier säljer Toca Boca

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies