Hoppa till innehållet

Så sköter norrmännen plugget hemifrån

I torsdags stängde alla skolor och lärosäten i Norge till följd av coronaviruset - en åtgärd som nu även delvis införts i Sverige. I grannlandet har det ställt helt nya krav på lärare och elever att lägga om till digital undervisning – och gett ed tech-bolagen en rejäl skjuts. 

Tonje Svendsen, som är lärare på Nordseter Skole, undervisar sina elever hemifrån.
Tonje Svendsen, som är lärare på Nordseter Skole, undervisar sina elever hemifrån.

Från öppen skola till helt digital undervisning. Skiftet gick på en förmiddag i Norge, när statsminister Erna Solberg meddelade att alla skolor och lärosäten i landet skulle stängas med anledning av det nya coronaviruset. 

”När vi fick informationen gick allting väldigt snabbt, vid lunch på torsdagen hade vi skickat hem alla elever med böcker och det material vi hade tillgängligt. Samtidigt började vi lärare lägga en plan för hur vi ska jobba de närmaste veckorna”, säger Tonje Svendsen, som är lärare på Nordseter Skole i centrala Oslo och numera sköter sitt arbete hemifrån. 

På grundskolan går 1.200 elever i årskurserna 1 till 10, vilket gör skolan till en av de största i Norge. För att underlätta för elever och lärare, varav flera själva har barnen hemma, beslutade skolan om att lägga samman alla undervisningstimmar i varje ämne och schemalägga dem i block. 

Det nya schemat gäller från och med i måndags då alla elever undervisas digitalt, med undantaget för eleverna vars föräldrar arbetar inom sjukvården och som fortsatt har lektioner på skolan. För niondeklassarna som Tonje Svendsen undervisar innebär det att de inlett veckan med två timmar norska följt av en timme lunch och sedan två timmar matte, under måndagen. Under varje tvåtimmarspass får eleverna uppgifter i respektive ämne, och har tillgång till alla ämneslärare via mail och chat, utöver att de kan samarbeta i studiegrupper på diskussionsforum. 

”Systemet är uppe och vi är i full gång. Min kollega som höll i första passet hade eleverna med sig. So far so good!”, säger Tonje Svensen, som undervisar i bland annat hemkunskap, idrott och samhällsvetenskap.

Hur kommer undervisningen att gå till i dina ämnen? 
”Nu blir det ännu viktigare att tematisera undervisningen och i hemkunskap kommer eleverna få uppgifter kring hälsa och näring och de kommer att kunna få matlagningsuppgifter att göra hemma. När det gäller idrott har vi rekommenderat rörelse under varje schemalagd matrast, där vi också har skickat Youtubeklipp med yoga och andra enkla övningar. De närmaste veckorna har eleverna också fått i uppgift att förbättra sina resultat på löpardistanser.” 

De senaste åren har skolan hon arbetar på satsat mycket på teknik och digitalt lärande, berättar Tonje Svendsen. Bland annat använde man redan den norska onlinematte-plattformen Kikora och den kanadensiska plattformen Showbie där lärare och elever kan kommunicera via chat, spela in och skicka ljudfiler samt arbeta med skoluppgifter:

”Att vi redan hade verktygen på plats och att både elever och lärare är bekväma med att använda de digitala plattformarna har varit en fördel när vi har behövt ställa om så snabbt. Nu har alla andra skolor också fått tillgång till de plattformar vi har använt. På sikt kommer det här vara positivt för det digitala lärosystemet, men kortsiktigt blir det nog en utmaning för de skolor som har haft mer traditionell undervisning.” 

Även om Tonje Svendsens skola hade god vana av digitala arbetsverktyg har övergången till det digitala klassrummet inte skett helt utan komplikationer. Under fredagen var till exempel flera av plattformarna överbelastade och det tog flera timmar innan eleverna kunde ta del av information från skolan. 

”Men på det stora hela är jag verkligen imponerad över att vi har kunnat ställa om så snabbt i den här svåra situationen och hittills har vi bara fått positiv respons från elever och föräldrar.”

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera