Från öppen skola till helt digital undervisning. Skiftet gick på en förmiddag i Norge, när statsminister Erna Solberg meddelade att alla skolor och lärosäten i landet skulle stängas med anledning av det nya coronaviruset.
”När vi fick informationen gick allting väldigt snabbt, vid lunch på torsdagen hade vi skickat hem alla elever med böcker och det material vi hade tillgängligt. Samtidigt började vi lärare lägga en plan för hur vi ska jobba de närmaste veckorna”, säger Tonje Svendsen, som är lärare på Nordseter Skole i centrala Oslo och numera sköter sitt arbete hemifrån.
På grundskolan går 1.200 elever i årskurserna 1 till 10, vilket gör skolan till en av de största i Norge. För att underlätta för elever och lärare, varav flera själva har barnen hemma, beslutade skolan om att lägga samman alla undervisningstimmar i varje ämne och schemalägga dem i block.
Det nya schemat gäller från och med i måndags då alla elever undervisas digitalt, med undantaget för eleverna vars föräldrar arbetar inom sjukvården och som fortsatt har lektioner på skolan. För niondeklassarna som Tonje Svendsen undervisar innebär det att de inlett veckan med två timmar norska följt av en timme lunch och sedan två timmar matte, under måndagen. Under varje tvåtimmarspass får eleverna uppgifter i respektive ämne, och har tillgång till alla ämneslärare via mail och chat, utöver att de kan samarbeta i studiegrupper på diskussionsforum.
”Systemet är uppe och vi är i full gång. Min kollega som höll i första passet hade eleverna med sig. So far so good!”, säger Tonje Svensen, som undervisar i bland annat hemkunskap, idrott och samhällsvetenskap.
Hur kommer undervisningen att gå till i dina ämnen?
”Nu blir det ännu viktigare att tematisera undervisningen och i hemkunskap kommer eleverna få uppgifter kring hälsa och näring och de kommer att kunna få matlagningsuppgifter att göra hemma. När det gäller idrott har vi rekommenderat rörelse under varje schemalagd matrast, där vi också har skickat Youtubeklipp med yoga och andra enkla övningar. De närmaste veckorna har eleverna också fått i uppgift att förbättra sina resultat på löpardistanser.”
De senaste åren har skolan hon arbetar på satsat mycket på teknik och digitalt lärande, berättar Tonje Svendsen. Bland annat använde man redan den norska onlinematte-plattformen Kikora och den kanadensiska plattformen Showbie där lärare och elever kan kommunicera via chat, spela in och skicka ljudfiler samt arbeta med skoluppgifter:
”Att vi redan hade verktygen på plats och att både elever och lärare är bekväma med att använda de digitala plattformarna har varit en fördel när vi har behövt ställa om så snabbt. Nu har alla andra skolor också fått tillgång till de plattformar vi har använt. På sikt kommer det här vara positivt för det digitala lärosystemet, men kortsiktigt blir det nog en utmaning för de skolor som har haft mer traditionell undervisning.”
Även om Tonje Svendsens skola hade god vana av digitala arbetsverktyg har övergången till det digitala klassrummet inte skett helt utan komplikationer. Under fredagen var till exempel flera av plattformarna överbelastade och det tog flera timmar innan eleverna kunde ta del av information från skolan.
”Men på det stora hela är jag verkligen imponerad över att vi har kunnat ställa om så snabbt i den här svåra situationen och hittills har vi bara fått positiv respons från elever och föräldrar.”