Annons

Så snabbt växer e-handeln i Norden

Daniel Bergvall, butiksbiträde på Ica Flygfyren i Norrtälje, som har ett av Sveriges första provrum för ehandelskunder.
Daniel Bergvall, butiksbiträde på Ica Flygfyren i Norrtälje, som har ett av Sveriges första provrum för ehandelskunder. Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Allt fler nordbor handlar över nätet, enligt en ny rapport om e-handeln i Norden av Postnord.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under det första halvåret 2018 ökade näthandeln med 11 procent till 104 miljarder kronor i Norden, jämfört med samma period i fjol.

Av de 12 miljoner konsumenter som shoppar online varje månad har Sverige högst andel e-handlare, visar rapporten. I snitt shoppar två av tre svenskar på nätet, vilket kan jämföras med sex av tio i både Danmark och Norge. I Finland väljer knappt hälften att göra sina inköp online.

Att välja e-handel i stället för traditionella fysiska butiker är en generationsfråga, enligt rapporten.

"Yngre handlar mer, men det är faktiskt inte den yngsta kategorin mellan 18 och 29 år som toppar listan. Konsumenter i åldersspannet 30-49 år har både mer köpkraft och e-handlar mest", kommenterar Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

Bland nordbor är mode den mest populära nätshoppingen. Därefter följer media, hemelektronik samt hälsovårdsprodukter och smink.

TT / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer