Så snabbt växer e-handeln i Norden
Så snabbt växer e-handeln i Norden
Under det första halvåret 2018 ökade näthandeln med 11 procent till 104 miljarder kronor i Norden, jämfört med samma period i fjol.
Av de 12 miljoner konsumenter som shoppar online varje månad har Sverige högst andel e-handlare, visar rapporten. I snitt shoppar två av tre svenskar på nätet, vilket kan jämföras med sex av tio i både Danmark och Norge. I Finland väljer knappt hälften att göra sina inköp online.
Att välja e-handel i stället för traditionella fysiska butiker är en generationsfråga, enligt rapporten.
"Yngre handlar mer, men det är faktiskt inte den yngsta kategorin mellan 18 och 29 år som toppar listan. Konsumenter i åldersspannet 30-49 år har både mer köpkraft och e-handlar mest", kommenterar Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.
Bland nordbor är mode den mest populära nätshoppingen. Därefter följer media, hemelektronik samt hälsovårdsprodukter och smink.
TT / Di Digital