Annons

Så snuvas Sverige på skatten

Finansminister Magdalena Andersson och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Finansminister Magdalena Andersson och Facebooks vd Mark Zuckerberg. Foto: TT/AP
De stora teknikbolagen fortsätter sin aggressiva skatteplanering utanför USA. Di Digital har kartlagt hur bolag som Apple, Facebook och Google flyttar intäkter för att hålla nere sina beskattningsbara vinster i Sverige. ”Vi accepterar att betala mer skatt under ett nytt ramverk”, uppger Facebook.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De amerikanska teknikjättarna har blivit världens högst värderade företag. Men i Sverige syns fortsatt blygsamma spår av bolagens mångmiljardintäkter. För att ta reda på hur mycket it-giganterna betalar i svensk bolagsskatt har Di gått igenom årsredovisningarna från 2019 för de lokala aktiebolag som drivs av Apple, Amazon, Facebook, Google, Microsoft, Snapchat och Uber.

Företagen har sedan länge satt i system i Europa att inte redovisa intäkter från konsumenter eller annonsörer i de länder där värdet skapas, vilket OECD:s regler anger. 

I stället bokförs merparten av intäkterna från hela regionen i tre länder: Irland, Luxemburg eller Nederländerna. Dessa länder tillåter förmånliga skatteupplägg. 

Slutmålet för pengarna har i vissa fall varit brevlådeföretag på paradisöar i Karibien som äger de immateriella rättigheterna till produkterna. Där kan skatten ibland vara noll – och bolagen slipper också skatt genom att inte ta hem vinsterna till USA.

Genom den kreativa och lukrativa skatteplaneringen har teknikbolagen i vissa fall lyckats få ned sin skattesats i Europa till 1-2 procent. EU-kommissionen rapporterade 2018 att amerikanska bolag med digitala affärsmodeller i genomsnitt betalade en effektiv skatt på 9,5 procent i Europa, att jämföra mot i snitt 23,2 procent inom det övriga näringslivet.

Tillsammans betalade de sju berörda företagen totalt 457 miljoner kronor i bolagsskatt i Sverige i fjol. Det motsvarar till exempel ungefär lika mycket som kredit- och inkassobolaget Intrum ensamt betalade in under 2019.

Länk till grafik

Di har denna gång räknat med teknikjättarnas samtliga svenska dotterbolag, vilket även innefattar sidoverksamheter som Amazons och Facebooks drift av datacenter i landet. 

Facebook bokför sedan 2018 intäkter från större kunder direkt i varje enskilt land, efter ett löfte från vd:n Mark Zuckerberg om att öka transparensen. Men omsättningen från Facebooks så kallade självbetjäningsplattform, varifrån miljoner småföretag köper annonsutrymme, bokförs alltjämt på Irland. Enligt uppgifter till Di står denna del för merparten av Facebooks annonsintäkter.

I praktiken avgör bolaget själv sin vinst och skatt i Sverige eftersom 97 procent av kostnaderna, på en omsättning om 1,7 miljarder kronor, är koncerninterna. Facebook har tidigare sagt att det handlar om utgifter som krävs för att driva plattformen i Sverige.

Men det finns ändå en tydlig konflikt. Företagets svenska dotterbolag hade i fjol en vinstmarginal på blygsamma 3,5 procent, vilket står att jämföra med en nettomarginal på över 25 procent för hela Facebook-koncernen globalt 2019. 

Det resulterade i att Facebook betalade 14,2 Mkr i svensk vinstskatt i fjol. 

Camilla Nordsted, chef för extern kommunikation på Facebook i Norden, skriver i ett mejl till Di att bolaget betalar de skatter som krävs. Men hon svarar inte på frågan om varför marginalen avviker.

”Enligt gällande regler betalar vi det mesta av vår skatt i USA eftersom det är där de flesta av våra personalfunktioner, tillgångar och risker ligger. Vår effektiva skattesats under de senaste fem åren har varit över 25 procent”, säger hon.

Hon tillägger dock att Facebook välkomnar ett nytt globalt skatteramverk för multinationella digitala bolag, så länge företaget inte ”diskrimineras” jämfört med andra bolag. Sådana diskussioner pågår just nu mellan länder inom OECD.

”Vi accepterar att det kan innebära att vi ska betala mer skatt, och inte minst omfördela den till fler olika länder under ett nytt ramverk”‚ uppger Camilla Nordsted.

Google, världens andra stora annonsjätte, bokför inte några intäkter alls från lokala reklamköpare i Sverige utan på Irland.

Omsättningen på knappt 1,3 miljarder kronor i företagets svenska dotterbolag kommer i stället från högre upp i koncernen. Pengarna används mestadels för att täcka kostnader för 335 anställda.

Google hade under 2019 en global nettovinstmarginal på drygt 20 procent, men i det svenska dotterbolaget är den 8 procent. Bolagsskatten summerades till 24 Mkr i fjol, en minskning med en tredjedel från året före.

”Vi rapporterar i enlighet med USA:s värdepappers- och börskommission SEC”, skriver Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig för Google i Norden, till Di.

Taxiappen Uber använder också en modell där de gör ett förutbestämt vinstpåslag på sina årliga kostnader i Sverige. De har sitt europeiska huvudkontor i Nederländerna, där betalningar från svenska resenärer bokförs.

Uber är fortfarande ett förlustdrivande bolag på global nivå, men enligt uppgifter till Di är den svenska delen av verksamheten lönsam sedan länge. De betalade trots det enbart 1,5 Mkr i vinstskatt i fjol.

Genom sin svenska pr-byrå meddelar Uber att det som ett börsnoterat företag inte kan redovisa lokala intäkter. Bolaget ser sig som en plattform snarare än arbetsgivare och ”tillhandahåller inte självt transporttjänster”, heter det. Men deras taxiförare ska betala de sociala avgifter som krävs i Sverige.

”De tjänster som erbjuds av Ubers partnerförare och den inkomst som genereras i Sverige faller inom ramen för de svenska skattereglerna.”

Apple och Microsoft, som säljer både hårdvara och mjukvara, bokför inte heller intäkter från svenska kunder i landet. Omsättningen utgörs i stället av utbetalningar från företag högre upp i den egna koncernen, för att täcka kostnader.

Apple har några av de högsta marginalerna i branschen på sina produkter, till exempel storsäljaren Iphone. Men i det bolag som bland annat driver de fysiska Apple-butikerna i Sverige betalade koncernen bara 4,9 Mkr i vinstskatt under 2019. I ett annat svenskt bolag, som sysselsätter 287 av Apples anställda i Norden, uppgick skatten däremot till hela 231 Mkr. 

Microsoft med över 500 anställda betalade i sin tur 101 Mkr i svensk bolagsskatt. Koncernen har en nettomarginal på runt 31 procent, men i Sverige uppgår den enbart till 6,7 procent. Di har tidigare ställt frågor huruvida Microsofts svenska bokföring ger en rättvis bild av affärerna i landet.

”Det jag kan säga är att vi har en ordentlig tillväxt och fin lönsamhet i Sverige, vilket avspeglas i årsredovisningen”, sa Sverigechefen Hélène Barnekow i fjol.

Vissa amerikanska teknikjättar betalar ingen bolagskatt alls i Sverige. Airbnb, Netflix och Twitter har till exempel inte några registrerade verksamheter i landet.

Samtliga bolag har vid upprepade tillfällen angett att de följer gällande lagar och regler och betalar de skatter som krävs.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer