Annons

Hundratals miljoner – Volvo öser pengar i nya projektet

Bodil Eriksson, vd för Volvo M.
Bodil Eriksson, vd för Volvo M. Foto: Joey Abrait (Di) och TT.
Under våren smyglanserade Volvo Cars sin nya delningstjänst M. Nu väntar en större lansering och internationell expansion – och då höjs prislappen rejält, kan Di Digital avslöja.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I början av maj 2019 smyglanserade Volvo sin nya mobilitetstjänst M i Stockholm. Delningstjänsten för Volvos bilar är i likhet med Volvos tidigare tjänst, Sunfleet, riktad till personer som behöver bil under begränsad tid men inte vill äga fordonet.

Satsningen har kostat Volvo. Under 2018 gick bolaget Volvo Car Mobility, som står bakom M, med en förlust på 120,6 miljoner kronor. Kostnaderna för M landade under förra året på hela 168,4 Mkr.

”Underskotten motsvarar investeringen i uppbyggnaden av ett nytt utvecklingsteam och konceptutvecklingen av M och den nya affärsmodellen”, säger Bodil Eriksson, vd för Volvo Car Mobility och ansvarig för M-konceptet på Volvo.

Volvos nya delningsjänst M.
Volvos nya delningsjänst M. Foto: Press

Volvo Car Mobility är Volvos verktygslåda för att utveckla delningstjänster, ett måste för att kunna möta framtidens efterfrågan av bilar. Flera större biltillverkare arbetar intensivt med egna delningstjänster och Volvo vill, eller snarare kan, inte vara sämre.

Konsumenter söker alternativ till att äga en bil.

Därmed är Volvo Car Mobility inte bara en app. Det är här den tekniska innovationen inom fältet ska ske.

”Framtidens bilindustri handlar om elektrifiering, självkörande och delningsekonomi. Volvo Car Mobility utvecklar kompetens och teknologi för att adressera delningen. M är vårt första koncept, men vi bygger teknologi som också kommer kunna användas till fler saker där vi utforskar en ny affärsmodell som kommer behövas över tid”, säger Bodil Eriksson.

Läs mer: Därför har bildelningstjänsterna floppat i Stockholm 

Enligt Bodil Eriksson ska själva tjänsten, M, lanseras stort under hösten i Storstockholm. Sedan är planen att expandera till andra delar av Sverige under 2020, efter det väntar internationell expansion. 

Bolagets årsredovisning skvallrar om att ett dotterbolag redan är uppsatt i USA och att betatester ska genomföras i närtid. Därmed blir USA troligtvis nästa steg i expansionen för M.

Under förra året fick M ett aktieägartillskott från Volvo Cars på 200 Mkr. Under 2019 hade man, när bokslutet signerades i slutet av juni i år, fått in ytterligare 150 Mkr i kassan. På två år handlar det alltså om investeringar på 350 Mkr.

Med andra ord tycks det finnas en vilja från Volvo att investera rejält i delningstjänsten.

”För Volvo Cars är M en strategisk investering för att möta ändrade konsumentbeteenden i storstadsområden där konsumenter söker alternativ till att äga en bil”, kommenterar Bodil Eriksson.

M föddes som projekt 2017 och sedan hösten samma år har man byggt ihop ett team på i dag drygt 30 anställda, varav ett antal är mjukvaruutvecklare som jobbar på tekniken bakom delningstjänsten och appen till konsumenterna.

Sunfleet är lönsamt, men är baserat på en äldre plattform som inte klarar att möta efterfrågan.

En del av den stora kostnaden som M drog på sig under 2018 är att man tog över den tidigare delningstjänsten Sunfleet. 

Sunfleet ska integreras i M och tanken är att kunderna som använt tjänsten ska gå över till M, som ser ut att bli aningen dyrare än sin föregångare. 

Under vårens smyglansering fick M en hel del feedback kring prismodellen, som man nu skruvat om. Just nu testar man tanken om dynamisk prissättning, som bland annat styrs av efterfrågan.

Men att det betyder dyrare priser när många vill använda M:s Volvobilar är inte säkert, enligt Bodil Eriksson.

”Vi vill hitta en sympatisk prismodell. Jag bodde i USA och tyckte inte det var kul när Uber eller andra aktörer tredubblade priset för att det regnade. Det finns mycket olika lösningar i en sådan modell.”

2017 omsatte Sunfleet drygt 166 Mkr och gick med 4,5 Mkr i vinst. Under 2018 ökade Sunfleet omsättningen till dryga 211 Mkr, men vinsten vände till en förlust på 3,8 Mkr. 

”Sunfleet är lönsamt, men är baserat på en äldre plattform som inte klarar att möta efterfrågan och som inte möjliggör skalning”, säger Bodil Eriksson.

Bodil Eriksson berättar att M tagit med sig de operativa delar som Sunfleet byggt upp, men att M nu bygger på en ny, egenutvecklad, teknisk plattform som ska vara bättre än tidigare modeller, exempelvis genom att förutse efterfrågan och hantera utbudet på bilarna i poolen. 

”Genom den digitalt drivna modellen vi skapat kommer M också att utvecklas till en mer och mer personlig tjänst baserat på kundens sätt att använda tjänsten.”

Läs mer: Nu startar Volvos nya mobilitetstjänst

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies