Hoppa till innehållet

Så stor blev notan för Spotifys kändisfest

Konferensen Symposium bjöd in tech- och musikeliten till Stockholm för att ”visa upp Sverige för resten av världen”. Totalt gick kalaset loss på 10 miljoner kronor, visar nya dokument.

Notan för den Spotify-sponsrade jättekonferensen Symposium landade i fjol på drygt 10 miljoner kronor.
Notan för den Spotify-sponsrade jättekonferensen Symposium landade i fjol på drygt 10 miljoner kronor.Foto: Symposium

När Spotify-grundaren Daniel Ek och Aviciis manager Ash Pournouri bjöd in till en hel veckas konferens i fjol var det för att visa världen hur fantastiskt det svenska tech- och musikundret är:

”Vi vill visa upp Sverige för resten av världen. Vi svenskar är dåliga på att framhäva oss själva, trots att vi har otroligt mycket att vara stolta över”, som Daniel Ek uttryckte det då.

Veckokonferensen Symposium hölls för första gången i april i fjol och arrangeras av Symposium AB, som ägs av Spotify och DSJ Media, vilket är namnet på Ash Pournouris bolag.

Läs även: Eric Schmidt: ”Snart får Europa en startup i Google-storlek

Den kändistäta konferensen bjöd in en mängd artister och gäster till anrika Grand Hotel i Stockholm. Förutom techprofiler som Niklas Zennström och Christina Stenbeck fanns även kändisar som prins Daniel, Abba-stjärnan Björn Ulvaeus, Zara Larsson och Wyclef Jean på scen.

Men det kostar att ligga på topp. Enligt Symposiums årsredovisning landade notan för fjolårets fest på dryga 10 miljoner kronor, varav 7 Mkr gick till mat och dryck. 

En två dagars biljett till Symposium i fjol uppges ha kostat 24 000 kronor.

Exakt hur många som betalade för sitt inträde framgår ej av årsredovisningen, men bolagets intäkter landade på blygsamma 1,1 Mkr.

För att täcka kostnaderna har Symposiums ägare, Spotify och DSJ Media, skjutit till 9,2 Mkr till bolaget.

För årets Symposium, där bland andra Alphabets styrelseordförande Eric Schmidt och Marcus Wallenberg medverkade, har kostnaderna ännu inte redovisats.


Läs även: Exklusiv intervju med Spotifys vd Daniel Ek: ”Jag kommer inte sälja”

Foto: Joey Abrait

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera