Hoppa till innehållet

Så stora är Uber i Sverige

Uber är omskakat, vd-löst och förlusttyngt. Men i Sverige levererar hundratusentals användare kraftig vinst, kan Di Digital avslöja. ”Vi fortsätter att växa jättesnabbt”, säger Sverigechefen Martin Hedevåg.

Uber har 600 000 användare i Sverige, enligt Sverigechefen Martin Hedevåg.
Uber har 600 000 användare i Sverige, enligt Sverigechefen Martin Hedevåg.Bild: Evelina Carborn

Efter återkommande uppgifter om en hårdnackad företagskultur, sexuella trakasserier och krympande marknadsandelar tvingades Ubers vd Travis Kalanick nyligen bort.

Världens högst värderade startupbolag dras fortfarande med miljardförluster och har i år lämnat flera europeiska marknader.

I mars lämnade Uber Danmark på grund av en ny taxilag och har öppnat för att överge även den norska marknaden.

Men i Sverige går Uber som tåget.

Vi har ungefär 1 500 aktiva förare

Taxiappjätten har fler än 600 000 användare här, varav 100 000 reser varje månad, uppger Ubers Sverigechef Martin Hedevåg för Di Digital.

”Det är en betydande bas. Vi har ungefär 1 500 aktiva förare. Det är kul att se”, säger Martin Hedevåg.

Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back

Han vill inte kommentera hur Ubers svenska gren presterar ekonomiskt. Men några miljardförluster är det inte fråga om, kan Di Digital avslöja.

Uber har länge varit lönsamt i Sverige. Justerat för befolkning har den svenska verksamheten bland de högsta marginalerna i Europa, enligt Di Digitals källor.

Nyligen flyttade bolaget in i ett nytt kontor på Östermalm i Stockholm. Där jobbar i dag omkring 40 personer, men det finns plats för det dubbla.

Foto:

Martin Hedevåg tar emot på Ubers kontor på Östermalm i Stockholm, dit förare och bud kan vända sig för frågor om sina körningar eller hjälp med ansökan om taxilegitimation. Foto: Evelina Carborn

”Vi fortätter att växa jättesnabbt i Sverige. Vi har haft sex turbulenta månader i media men det är inget som har påverkat vår verksamhet”, säger Martin Hedevåg.

I Sverige har Uber stundtals varit lika aggressivt som i andra länder.

Läs mer: Uber Eats efter kritiken: ”Det vi gör är inte konventionellt”

Den första domen mot en förare ansluten till Uber Pop föll i september 2015. Först åtta månader senare lade Uber ner sin samåkningstjänst.

Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner

I dag har drygt 80 förare dömts i tingsrätter runtom i landet. Hovrätten har instämt i tingsrätternas bedömning.

Uber var medvetet om de juridiska riskerna. Enligt uppgift till Di Digital tonade företaget upprepade gånger ner riskerna när man presenterade Uber Pop för presumtiva förare.

Sverigechefen Martin Hedevåg, som 2012 blev Ubers första anställda i landet, betonar att han under merparten av Uber Pops existens arbetade för Uber i Amsterdam.

”Det spelar ingen roll om det är en person eller 80 personer. Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner. Därav har vi också en annan inriktning i dag: vi försöker förenkla och förbättra regleringen”‚ säger Martin Hedevåg.

Följetongen kring Uber Pop är inte slut än.

Skatteverket har hittills granskat drygt 800 Uber Pop-förare, varav 96 procent visade sig ha fuskat med skatten.

Dessutom förhördes en handfull Uber-anställda av polisen i fjol. Saken gällde företaget Ubers roll i utrullningen av samåkningstjänsten. Förundersökningen pågår fortfarande.

Gjorde Uber fel någonstans i processen?

”Det är lätt att vara efterklok. Man kan recensera besluts som har fattats i omgångar. Jag tror inte att jag är rätt person att göra det nu. Jag blickar på att ta Uber framåt.”

Ett av Ubers främsta mål är att luckra upp regleringen på taximarknaden.

Det kan kosta omkring 5 000 kronor att ta taxilegitimation, en process som Uber vill förenkla. Den som vill använda sin egen bil till taxitrafik får betala 100 000 kronor, alltså dubbelt vad det kostar att starta aktiebolag.

”I andra branscher är tröskeln för att bli egenföretagare betydligt lägre”‚ säger Martin Hedevåg.

Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back 

Dessutom tenderar de 16 000 bilar som har taxilicens i Sverige att utnyttjas på heltid. Uber vill snarare att förare ska kunna köra taxi när det passar föraren. Det skulle kunna spä på tillväxten av nya förare.

”Licensen kan vara kvar, men låt oss förenkla processen så att den är anpassad efter hur tjänsten utförs och används i dag”, säger Martin Hedevåg.

Regeringens taxiutredning gav i höstas tummen upp till transportbolag med digitala lösningar så länge apparna lagrar tillräcklig information om intäkter och resorna som utförs.

Ett litet steg i rätt riktning, enligt Uber – som samtidigt drar nytta av den befintliga regleringen.

”Norge och Danmark har väldigt hård reglering till antal bilar och tillstånd som får finnas. Det finns 1900 bilar i Köpenhamn och siffran är konstant. I Sverige har man däremot fri prissättning och etablering.”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera