Efter återkommande uppgifter om en hårdnackad företagskultur, sexuella trakasserier och krympande marknadsandelar tvingades Ubers vd Travis Kalanick nyligen bort.
Världens högst värderade startupbolag dras fortfarande med miljardförluster och har i år lämnat flera europeiska marknader.
I mars lämnade Uber Danmark på grund av en ny taxilag och har öppnat för att överge även den norska marknaden.
Men i Sverige går Uber som tåget.
Vi har ungefär 1 500 aktiva förare
Taxiappjätten har fler än 600 000 användare här, varav 100 000 reser varje månad, uppger Ubers Sverigechef Martin Hedevåg för Di Digital.
”Det är en betydande bas. Vi har ungefär 1 500 aktiva förare. Det är kul att se”, säger Martin Hedevåg.
Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back
Han vill inte kommentera hur Ubers svenska gren presterar ekonomiskt. Men några miljardförluster är det inte fråga om, kan Di Digital avslöja.
Uber har länge varit lönsamt i Sverige. Justerat för befolkning har den svenska verksamheten bland de högsta marginalerna i Europa, enligt Di Digitals källor.
Nyligen flyttade bolaget in i ett nytt kontor på Östermalm i Stockholm. Där jobbar i dag omkring 40 personer, men det finns plats för det dubbla.
Martin Hedevåg tar emot på Ubers kontor på Östermalm i Stockholm, dit förare och bud kan vända sig för frågor om sina körningar eller hjälp med ansökan om taxilegitimation. Foto: Evelina Carborn
”Vi fortätter att växa jättesnabbt i Sverige. Vi har haft sex turbulenta månader i media men det är inget som har påverkat vår verksamhet”, säger Martin Hedevåg.
I Sverige har Uber stundtals varit lika aggressivt som i andra länder.
Läs mer: Uber Eats efter kritiken: ”Det vi gör är inte konventionellt”
Den första domen mot en förare ansluten till Uber Pop föll i september 2015. Först åtta månader senare lade Uber ner sin samåkningstjänst.
Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner
I dag har drygt 80 förare dömts i tingsrätter runtom i landet. Hovrätten har instämt i tingsrätternas bedömning.
Uber var medvetet om de juridiska riskerna. Enligt uppgift till Di Digital tonade företaget upprepade gånger ner riskerna när man presenterade Uber Pop för presumtiva förare.
Sverigechefen Martin Hedevåg, som 2012 blev Ubers första anställda i landet, betonar att han under merparten av Uber Pops existens arbetade för Uber i Amsterdam.
”Det spelar ingen roll om det är en person eller 80 personer. Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner. Därav har vi också en annan inriktning i dag: vi försöker förenkla och förbättra regleringen”‚ säger Martin Hedevåg.
Följetongen kring Uber Pop är inte slut än.
Skatteverket har hittills granskat drygt 800 Uber Pop-förare, varav 96 procent visade sig ha fuskat med skatten.
Dessutom förhördes en handfull Uber-anställda av polisen i fjol. Saken gällde företaget Ubers roll i utrullningen av samåkningstjänsten. Förundersökningen pågår fortfarande.
Gjorde Uber fel någonstans i processen?
”Det är lätt att vara efterklok. Man kan recensera besluts som har fattats i omgångar. Jag tror inte att jag är rätt person att göra det nu. Jag blickar på att ta Uber framåt.”
Ett av Ubers främsta mål är att luckra upp regleringen på taximarknaden.
Det kan kosta omkring 5 000 kronor att ta taxilegitimation, en process som Uber vill förenkla. Den som vill använda sin egen bil till taxitrafik får betala 100 000 kronor, alltså dubbelt vad det kostar att starta aktiebolag.
”I andra branscher är tröskeln för att bli egenföretagare betydligt lägre”‚ säger Martin Hedevåg.
Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back
Dessutom tenderar de 16 000 bilar som har taxilicens i Sverige att utnyttjas på heltid. Uber vill snarare att förare ska kunna köra taxi när det passar föraren. Det skulle kunna spä på tillväxten av nya förare.
”Licensen kan vara kvar, men låt oss förenkla processen så att den är anpassad efter hur tjänsten utförs och används i dag”, säger Martin Hedevåg.
Regeringens taxiutredning gav i höstas tummen upp till transportbolag med digitala lösningar så länge apparna lagrar tillräcklig information om intäkter och resorna som utförs.
Ett litet steg i rätt riktning, enligt Uber – som samtidigt drar nytta av den befintliga regleringen.
”Norge och Danmark har väldigt hård reglering till antal bilar och tillstånd som får finnas. Det finns 1900 bilar i Köpenhamn och siffran är konstant. I Sverige har man däremot fri prissättning och etablering.”
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: