Förra veckan slog nyheten ner som en liten bomb. Malmöbaserade spelstudion Massive Entertainment ska inte bara göra spel av den gigantiska filmsuccén ”Avatar”, utan även av legendariska ”Star Wars”.
Men detaljerna var få, som de ofta är i spelprojekt på yppersta världsnivå, och Massive ställde inte upp på intervjuer.
Men nu svarar Massive-vd:n David Polfeldt på frågor skriftligt till Sydsvenskan. Han berättar att en stor skillnad mellan ”Avatar”- och ”Star Wars”-projekten är att det senare inte är kopplat till något filmsläpp.
”Det kommer att fungera som en självständig berättelse inom ramarna för en viss period i Star Wars-sagan. Avatar-projektet däremot är kopplat till hela fyra kommande filmer”, skriver David Polfeldt.
Hur stora är projekten jämfört med varandra?
”Båda projekten kräver ett lika stort utvecklingsteam, lika lång utvecklingstid innan release, och därmed lika stor budget per spelsläpp. Därefter handlar det om hur länge spelarna stannar när vi gått live, och vi har inga begränsningar på den fronten”, skriver David Polfeldt.
Innan ”Star Wars”-projektet offentliggjordes fanns det gott om spekulationer i spelpress om huruvida Massive i vår ska presentera att det blir ett ”The Division 3”, som uppföljare till spelen som släpptes 2016 och 2019. I spelbranschen kallar man de allra största spelen i branschen för ”trippel-A-spel” och tidigare har Massive pratat om att ha två trippel-A-spel i produktion samtidigt.
Är det fortfarande så eller vill ni nu ha tre eller fler trippel-A-projekt på gång samtidigt?
”Vi har ju även ’The Division’ som fortfarande spelas av miljoner spelare och vi kommer att fortsätta utveckla den berättelsen med samma ambition som tidigare. Med andra ord har vi tre trippel-A-spel nu. Vi befinner oss återigen i en gammal välbekant situation; Vi har större möjligheter, mer arbete och större utmaningar än vad vi kan hantera. Det är spännande och smickrande, men också positivt frustrerande”, skriver David Polfeldt.
Så vad betyder ”Star Wars”-uppdraget för Massive?
”Genom detta avtal fördjupar vi samarbetet med Disney och får en chans att bli en del av en legend. Det är ett enormt erkännande av det arbete vi lagt ner de senaste tjugo åren, och av kvaliteten på vår kompetens. Vi har redan en mycket stabil grund att stå på, men Star Wars förstärker ytterligare vår position som en av de viktigaste och bästa utvecklarna i spelbranschen. De projekt vi arbetar med nu borgar för en mycket långsiktig och spännande framtid”, skriver David Polfeldt.