Hoppa till innehållet

Så svarar Airmees advokat på kritiken

Airmee tvingar in sina åkerier och förare i avtal som pressar priser men ändå lägger allt ansvar på utförarna. Det menar kritiker som Di talat med – en av dem har skickat in en stämningsansökan med ett krav på 5 miljoner kronor. Nu svarar Airmees advokat.

En stämningsansökan har skickats in till Stockholms tingrätt där företaget Rent a husband kräver Airmee på 5 miljoner i uteblivna intäkter till följd av vad de menar är ett kontraktsbrott.
En stämningsansökan har skickats in till Stockholms tingrätt där företaget Rent a husband kräver Airmee på 5 miljoner i uteblivna intäkter till följd av vad de menar är ett kontraktsbrott.Foto: Anders Wiklund

Airmee motsätter sig kritiken som framförs av ett av deras tidigare största åkerier i Stockholm, Rent a husband.

I ett mejl till Di skriver Airmee att deras avtal ”ställer höga krav på tjänstens utförande” och ”leverantörens åtaganden”.

Läs mer: Raketen krävs på miljonbelopp – underleverantör i konkurs: ”För dåliga villkor” 

Men att det skulle vara för dåliga villkor håller de inte med om.

”Precis som för de statliga logistikbolagen, och alla andra bolag oavsett bransch som kontrakterar leverantörer för sin verksamhet, är inte alla leverantörer lämpliga att utföra en viss tjänst för ett specifikt bolag”, skriver Airmee.

Bolaget vill dock inte ställa upp på någon intervju utan hänvisar frågorna till sin advokat, Kristian Hermanrud från Gro advokatbyrå.

Airmee erbjöd Rent a husband ett nytt avtal efter att det sagts upp, ni var alltså inte missnöjda med dem?

”Vissa delar i det gamla avtalet var dåligt reglerat. Sedan man ingick avtalet med Rent a husband har Airmee tagit fram standardavtal, det var det man ville tillämpa.”

Det framstår som att Airmee ville pressa priset?

”Inte alls, avtalet sades i grund och botten upp för att de inte körde med elbilar. Airmee har en väldigt tydlig profil att köra elbilar vilket även är viktigt för deras ägare. Om man inte gör det har man inget annat val än att säga upp avtalet.”

Men elbilarna var redo, och då sades avtalet upp. Ville Airmee ur avtalet av någon anledning?

”Rent a husband hade vid tidpunkten inte, eller körde inte med, elbilar för Airmee. Detta var ett tydligt brott mot avtalet med Airmee.”

Ett åkeri ni använt länge tycker tycker att ert nya avtal inte går att skriva på. Några som kör på avtalet har dåliga villkor, säger de till oss. Vidhåller ni att modellen håller?

”En diskussion om affärsmodellen måste tas i ett annat sammanhang. Det har inte med den eventuella rättsprocessen att göra.”

Airmee påpekar genom sin advokat att ingen stämning eller krav har utfärdats av tingsrätten vid tiden för Di:s frågor och att de därför tycker att hela saken än så länge är för tidig att kommentera vidare.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera