(Di Digital/ Shenzhen) Med sin portfölj av spel, sociala medier och annan online-underhållning är Kinas Tencent ett av världens mest tongivande techbolag. Med en prislapp på strax under 500 miljarder dollar på Hongkongbörsen har Tencents värdering vid flera tillfällen passerat Facebooks och bolagets vd och grundare Pony Ma Huateng är i dag Kinas rikaste person.
Tencent grundades 1998 och bolagets första produkt var den omåttligt populära meddelandeappen QQ, som i dag har passerats i popularitet av Tencents Wechat. Efter många år av kraftig expansion har Tencent nu över 100 dotterbolag inom en rad branscher och är även en minst sagt aktiv investerare globalt. I portföljen återfinns bolag som Tesla, Snap och inte minst svenska Spotify.
Lyssna på Den digital draken: ”Därför försökte Tencent köpa Spotify”
Förutom Spotify har Tencent även investerat i nordiska spelutvecklare. Inför den svenska spelstudion Paradox Interactives börsnotering köpte techjätten 5 procent av aktierna och 2016 köpte bolaget upp majoriteten av aktierna i den finska spelsuccén Supercell för drygt 80 miljarder kronor.
Att Tencent har ett intresse för framgångsrika spel är inte förvånande. Under 2017 kom över 40 procent av bolagets intäkter från onlinespel på mobil och pc. Genom investeringar och uppköp av internationella spelbolag tar bolaget spelen till den kinesiska marknaden med dess 700 miljoner smartphone-användare.
En av de europeiska investerare som sneglar mot Kina är brittiska GP Bullhound. Sedan ett år tillbaka har investmentbanken kontor i Hongkong och dess medgrundare Per Roman ser kraften i hur Tencent utnyttjar synergierna mellan sina olika affärsområden.
”Dessa bolag har sett möjligheten att förflytta användare från spel och e-handel till andra vertikaler. När det gäller spel så har Tencent kunnat betala höga värderingar för att ta en spelupplevelse och framgångsrikt rulla ut den i Asien”, säger Per Roman.
Uppköpet av Supercell hjälpte Tencent att stärka sin position som den ledande spelaktören i världen och man samarbetar även med amerikanska jättar som Electronic Arts och Activision Blizzard för distribution av spel i Kina.
Till stor del beror techbolagets framgångar på dess superapp Wechat, som nyligen nådde en ny milstolpe med över 1 miljard aktiva användare. Men trots framgångarna och en omsättning på över 100 miljarder kronor under det senaste kvartalet är bolaget relativt okänt utanför Kina.
En anledning är att Wechat i dag används nästan enbart av kineser. Och det är hemmamarknaden som står i fokus när Tencent lanserar nya produkter. Men enligt Per Roman har jätten ett bredare mål.
”Om man tror att Tencent endast gör förvärv för att stärka sin position på sin hemmamarknad då underskattar man dem kraftigt. Jag är övertygad om att vi kommer att se allt fler investeringar och förvärv av Tencent som är renodlade icke-kinesiska upplevelser”, säger Per Roman.
Trots att det är en medddelande-app är Wechat betydligt mer än ett verktyg för att chatta med vänner – tjänsten används även flitigt av företag som står för 3,5 miljoner av kontona. Och i och med att kineserna använder sociala medier nästan tio gånger mer än västerlänningar, gör Wechat till en självklar plats att synas på.
Tom Xiong, entreprenör baserad i Shanghai, har följt techjättens framgång på nära håll och ser hur chattappar ersätter sociala medier för att kommunicera på internet.
”Wechat är det enda exemplet i världen där man har bevisat att man kan bygga en miljardaffär på en chattapp utan att förlita sig på reklam. Istället har man dragit nytta av det ekosystem man har skapat. Man har gått från att mer eller mindre vara en kopia av Whatsapp till att äga hela internet”, säger Tom Xiong.
För användarna har Wechat över tid blivit ett one-stop-shop. Förutom lanseringarna av en egen sökmotor och speltjänst har verktyget även en egen infrastruktur för appar, där bolag kan skapa egna miniappar i Wechat. Förutom inhemska bolag har internationella matjättar som McDonalds och KFC samt biltillverkaren Tesla redan hoppat på tåget. Tencents approgram utmanar själva affärsidén för Apples Appstore och liknande plattformar för Androidtelefoner.
Även Facebook har försökt att ta efter Wechat i Facebook Messenger men har ännu inte kommit lika långt, menar Tom Xiong.
”Kollar vi på majoriteten av saker som Mark Zuckerberg har presenterat på utvecklarkonferensen F8 de senaste åren så har det i de flesta fall varit raka kopior av vad Tencent har gjort för Wechat”, säger han.
Trots nysatsningar på miniappar och spel så är det betaltjänster och reklamintäkter som Tencent tror kommer att bli områdena med mest tillväxt framöver, uppger bolagets representanter till Di Digital.
Betaltjänsten Wechat Pay, som används av 45 procent av app-användarna, gör det möjligt att lämna plånboken hemma. Redan nu uttnyttjar fler än 600 miljoner kineser i månaden Tencents betaltjänster, och kortbetalningar med Visa och Mastercard är på nedgång i butikerna.
Förutom betalningar med QR-koder i butik ger Wechat Pay möjligheten för användarna att hantera försäkringar, lån, skatt- och kreditkortsbetalningar och bokningstjänster i appen.
Trots succén med Wechat har Tencent i dagsläget inga planer på att introducera sin superapp till västvärlden. Bolagets tidigare försök att introducera den i Indien, Indonesien och Thailand har misslyckats och enligt Tencents representanter fokuserar de på hemmamarknaden.
Däremot kan de 130 miljoner kineser som varje år reser utomlands använda Wechat på semestern. Wechat pay har bland annat installerats på Harrods och Selfridges i London men även i Mood gallerian i Stockholm.
Läs även våra andra artiklar från Shenzhen:
Acceleratorn Hax sätter fart på startupbolagens affärer i Asiens techmecka
Med 50 000 influencers öppnar han dörren till Asien för svenska bolag