Amerikanska e-handelsgiganten Amazons snara intåg i fler EU-länder oroar svenska och europeiska handlare. Men EU är inte oroade för amerikanerna. Snarare riktas unionens blick mot öst och kinesiska jättar som Alibaba, som ställt till med stora problem för Sverige och EU.
Några problem som flera svenska EU-parlamentariker pekar på är att kinesiska e-handlare smiter från skatter, säljer subventionerade varor till priser som inte europeiska bolag kan konkurrera med och att varor från Kina inte går igenom samma kvalitetskontroller som europeiska motsvarigheter.
Läs mer: Postnord nära att skrota Kina-avgiften för Wish
EU har redan infört regler som kan förändra läget. Men man förbereder också ett tufft paket av nya åtgärder som man hoppas ska förbättra konkurrensläget för de inhemska aktörerna.
”Man ska inte vara naiv med Kina. Vi vet att man har höga ambitioner om att ta över marknaden. Företag ska konkurrera på lika villkor, så är det inte i dag. Det här är en fråga som är på vårt bord nu och vi måste skydda våra företag”, säger moderaternas Anna Maria Corazza Bildt, som sitter i EU-parlamentets inre marknadsutskott.
I Sverige nådde krisen sin kulmen våren 2018 då 150 000 kinesiska paket om dagen nådde svenska postterminaler. Postnord svarade med att i mars införa en panikavgift för att minska anstormningen.
När läget var som mest akut pratade Marita Ulvskog (S), som sitter i EU-parlamentets utskott för sysselsättning och sociala frågor, om ett handelskrig.
Läs mer: E-handlaren: Postnords avgift på Kina-paketen är tandlös
”Faktum är att de bedriver ett krig och det måste vi sätta stopp för. Då ska det göras så snabbt och effektivt som möjligt. EU vill inte skapa konflikter men kommer ta till alla tänkbara medel för att stoppa det här”, sa Marita Ulvskog till Di Digital i mitten av maj.
Nu har flödena minskat och tonläget har lugnat sig något. Men trots avgifterna på paket från Kina toppar landet listan över länder som svenskarna e-handlar från.
Kinas e-handlare står numera för 35 procent av de varor som svenskarna e-handlar från utlandet, en ökning med 5 procent jämfört med 2016, enligt en färsk undersökning från medlemsföreningen Svensk Digital Handel.
De EU-parlamentariker Di Digital pratat med pekar på kinesiska statens subventioner på varor och försändelser för inhemska företag, som ett stort hinder för fri konkurrens mellan EU och Kinas företag.
”Handelsutbytet ska vara så att båda är nöjda. Vi kräver sjysta vilkor. De statliga subventionerna i Kina är inte det, så EU har mycket att göra”, säger Marita Ulvskog.
Även Linnéa Engström från Miljöpartiet, som sitter i parlamentets delegation för förbindelser med Kina, pekar på problemet med Kinas statliga styrning.
Alibabas Nordenchef: ”Vi är inget hot för svenska märken – vi vill vara en partner”
”Elefanten i rummet är frågan om hur EU ska hantera kraftigt subventionerade produkter”, säger hon och fortsätter.
”Det är statliga pengar som subventionerar varor för vissa företag. Vi för fram under möten med kineserna att det är problematiskt, men jag upplever att man pratar inför döva öron.”
Snart kan Kinas hörsel dock förbättras markant. En av de åtgärder som EU tar fram är nya förslag på gemensamma momsregler. Tanken är att handelsföretag från EU-länder får minskade kostnader för hanteringen av moms, något som man hoppas ska öka konkurrenskraften.
Dessutom inför EU nya tullregler som innebär att tullhanteringen ska ske elektroniskt. Enligt politikerna innebär reglerna att det blir svårare för Alibaba och andra utomeuropeiska aktörer att smita från moms och skatter i och med att tullsystemen i medlemsländerna blir mer vattentäta. Systemet ska vara implementerat senast 2021, men förhandlingar pågår om att förlänga tidsfristen till 2025.
Men även länder inom EU har svårt att sköta sina uppgifter när det kommer till kinesiska e-handlare. Unionens revisorer släppte en rapport i december förra året som visar att varor från Kina kontrolleras dåligt av flera EU-länders tullverk och därför undervärderas. Enligt rapporten var 5 av 10 skattedeklarationer felaktiga, vilket lett till att EU-länder gått miste om uppåt 19 miljarder kronor i skatter på varor från Kina under en treårsperiod. EU-revisorerna kallar det för bedrägeri.
”Det här är en väldigt allvarlig fråga. Problemet med Alibaba är att man agerar som plattform eller en förmedlare och därför struntar i moms. Då kan man sälja billigare varor och det konkurrerar ut företag inom Europa som måste följa alla regler”, säger Anna Maria Corazza Bildt (M).
Enligt den moderata parlamentarikern jobbar EU nu med ett åtgärdspaket för unionens tullregler som bland annat ska tvinga kinesiska e-handlare att betala för samma kvalitetskontroller på varor som europeiska bolag betalar för.
Läs även: H&M utökar samarbetet med Alibaba
Men partikollegan Christoffer Fjellner, som sitter i handelsutskottet, tror att man kan behöva gå längre än så. Han överväger till och med krav på förbud mot kinesiska e-handlare inte följer reglerna.
”Alibaba borde självklart ta sitt ansvar och inte sälja farliga produkter på den europeiska marknaden eller försöka smita undan tull och moms. Men jag har ärligt talat inga förhoppningar att de kommer att ta det ansvaret. Om ett företag gång på gång bryter mot de regler vi faktiskt har, borde man överväga att förbjuda företaget på den europeiska marknaden”, skriver han i ett mejl till Di Digital.
Detta har hänt – turerna kring paketkrisen i Sverige:
- I december förra året larmar statligt ägda Postnord om att i snitt 160 000 paket från Kina kommer till Sverige varje dag. De flesta till ett väldigt lågt värde. Postnord går back på hanteringen eftersom föråldrade postregler ger Kina subventioner på försändelserna.
- 18 januari i år tar Tullverket beslutet att moms ska betalas in för alla postorderförsändelser som kommer från tredjeland länder utanför EU. Därmed måste Postnord kontrollera samtliga paket manuellt.
- 1 mars inför Postnord en avgift på 75 kronor för paket som kommer från länder utanför EU. Efter att avgiften införts har antalet paket minskat drastiskt till omkring 15 000 per dag.
- 26 april rapporterar Postnord en brakförlust för första kvartalet. Avgiften på 75 kronor täcker inte kostnaderna och 40 procent av de drygt 1 miljon beställda paketen har inte hämtats ut, notan får Postnord stå för.
- 21 maj kommer uppgifter om att Postnord och e-handelsbolaget Wish, som erbjuder varor från Kina, kommit överens om att avgiften på 75 kronor för paket från Kina ska tas bort. Detta efter att man kommit överens om ett nytt avtal där momsen läggs på priset direkt vid köptillfället. Momsen ska sedan skickas till Postnord.