Hoppa till innehållet

Så vill EU sätta stopp för kinesisk e-handel med tufft regelpaket

Flera svenska EU-parlamentariker är oroliga för e-handeln mellan Europa och Kina. Bland andra pekas Alibaba ut som ett stort problem för unionen, som nu rustar för att komma till de europeiska e-handelsbolagens undsättning.

Christofer Fjellner (M) och Alibabas grundare och vd Jack Ma.
Christofer Fjellner (M) och Alibabas grundare och vd Jack Ma.

Amerikanska e-handelsgiganten Amazons snara intåg i fler EU-länder oroar svenska och europeiska handlare. Men EU är inte oroade för amerikanerna. Snarare riktas unionens blick mot öst och kinesiska jättar som Alibaba, som ställt till med stora problem för Sverige och EU.

Några problem som flera svenska EU-parlamentariker pekar på är att kinesiska e-handlare smiter från skatter, säljer subventionerade varor till priser som inte europeiska bolag kan konkurrera med och att varor från Kina inte går igenom samma kvalitetskontroller som europeiska motsvarigheter.

Läs mer: Postnord nära att skrota Kina-avgiften för Wish 

EU har redan infört regler som kan förändra läget. Men man förbereder också ett tufft paket av nya åtgärder som man hoppas ska förbättra konkurrensläget för de inhemska aktörerna.

”Man ska inte vara naiv med Kina. Vi vet att man har höga ambitioner om att ta över marknaden. Företag ska konkurrera på lika villkor, så är det inte i dag. Det här är en fråga som är på vårt bord nu och vi måste skydda våra företag”, säger moderaternas Anna Maria Corazza Bildt, som sitter i EU-parlamentets inre marknadsutskott.

I Sverige nådde krisen sin kulmen våren 2018 då 150 000 kinesiska paket om dagen nådde svenska postterminaler. Postnord svarade med att i mars införa en panikavgift för att minska anstormningen. 

När läget var som mest akut pratade Marita Ulvskog (S), som sitter i EU-parlamentets utskott för sysselsättning och sociala frågor, om ett handelskrig.

Läs mer: E-handlaren: Postnords avgift på Kina-paketen är tandlös 

”Faktum är att de bedriver ett krig och det måste vi sätta stopp för. Då ska det göras så snabbt och effektivt som möjligt. EU vill inte skapa konflikter men kommer ta till alla tänkbara medel för att stoppa det här”, sa Marita Ulvskog till Di Digital i mitten av maj.

Nu har flödena minskat och tonläget har lugnat sig något. Men trots avgifterna på paket från Kina toppar landet listan över länder som svenskarna e-handlar från.

Kinas e-handlare står numera för 35 procent av de varor som svenskarna e-handlar från utlandet, en ökning med 5 procent jämfört med 2016, enligt en färsk undersökning från medlemsföreningen Svensk Digital Handel.

De EU-parlamentariker Di Digital pratat med pekar på kinesiska statens subventioner på varor och försändelser för inhemska företag, som ett stort hinder för fri konkurrens mellan EU och Kinas företag.

”Handelsutbytet ska vara så att båda är nöjda. Vi kräver sjysta vilkor. De statliga subventionerna i Kina är inte det, så EU har mycket att göra”, säger Marita Ulvskog.

Även Linnéa Engström från Miljöpartiet, som sitter i parlamentets delegation för förbindelser med Kina, pekar på problemet med Kinas statliga styrning.

Alibabas Nordenchef: ”Vi är inget hot för svenska märken – vi vill vara en partner” 

”Elefanten i rummet är frågan om hur EU ska hantera kraftigt subventionerade produkter”, säger hon och fortsätter.

”Det är statliga pengar som subventionerar varor för vissa företag. Vi för fram under möten med kineserna att det är problematiskt, men jag upplever att man pratar inför döva öron.”

Snart kan Kinas hörsel dock förbättras markant. En av de åtgärder som EU tar fram är nya förslag på gemensamma momsregler. Tanken är att handelsföretag från EU-länder får minskade kostnader för hanteringen av moms, något som man hoppas ska öka konkurrenskraften.

Dessutom inför EU nya tullregler som innebär att tullhanteringen ska ske elektroniskt. Enligt politikerna innebär reglerna att det blir svårare för Alibaba och andra utomeuropeiska aktörer att smita från moms och skatter i och med att tullsystemen i medlemsländerna blir mer vattentäta. Systemet ska vara implementerat senast 2021, men förhandlingar pågår om att förlänga tidsfristen till 2025.

Men även länder inom EU har svårt att sköta sina uppgifter när det kommer till kinesiska e-handlare. Unionens revisorer släppte en rapport i december förra året som visar att varor från Kina kontrolleras dåligt av flera EU-länders tullverk och därför undervärderas. Enligt rapporten var 5 av 10 skattedeklarationer felaktiga, vilket lett till att EU-länder gått miste om uppåt 19 miljarder kronor i skatter på varor från Kina under en treårsperiod. EU-revisorerna kallar det för bedrägeri.

”Det här är en väldigt allvarlig fråga. Problemet med Alibaba är att man agerar som plattform eller en förmedlare och därför struntar i moms. Då kan man sälja billigare varor och det konkurrerar ut företag inom Europa som måste följa alla regler”, säger Anna Maria Corazza Bildt (M).

Enligt den moderata parlamentarikern jobbar EU nu med ett åtgärdspaket för unionens tullregler som bland annat ska tvinga kinesiska e-handlare att betala för samma kvalitetskontroller på varor som europeiska bolag betalar för.

Läs även: H&M utökar samarbetet med Alibaba  

Men partikollegan Christoffer Fjellner, som sitter i handelsutskottet, tror att man kan behöva gå längre än så. Han överväger till och med krav på förbud mot kinesiska e-handlare inte följer reglerna.

”Alibaba borde självklart ta sitt ansvar och inte sälja farliga produkter på den europeiska marknaden eller försöka smita undan tull och moms. Men jag har ärligt talat inga förhoppningar att de kommer att ta det ansvaret. Om ett företag gång på gång bryter mot de regler vi faktiskt har, borde man överväga att förbjuda företaget på den europeiska marknaden”, skriver han i ett mejl till Di Digital.

Detta har hänt – turerna kring paketkrisen i Sverige:

- I december förra året larmar statligt ägda Postnord om att i snitt 160 000 paket från Kina kommer till Sverige varje dag. De flesta till ett väldigt lågt värde. Postnord går back på hanteringen eftersom föråldrade postregler ger Kina subventioner på försändelserna.

- 18 januari i år tar Tullverket beslutet att moms ska betalas in för alla postorderförsändelser som kommer från tredjeland länder utanför EU. Därmed måste Postnord kontrollera samtliga paket manuellt.

- 1 mars inför Postnord en avgift på 75 kronor för paket som kommer från länder utanför EU. Efter att avgiften införts har antalet paket minskat drastiskt till omkring 15 000 per dag.

- 26 april rapporterar Postnord en brakförlust för första kvartalet. Avgiften på 75 kronor täcker inte kostnaderna och 40 procent av de drygt 1 miljon beställda paketen har inte hämtats ut, notan får Postnord stå för.

- 21 maj kommer uppgifter om att Postnord och e-handelsbolaget Wish, som erbjuder varor från Kina, kommit överens om att avgiften på 75 kronor för paket från Kina ska tas bort. Detta efter att man kommit överens om ett nytt avtal där momsen läggs på priset direkt vid köptillfället. Momsen ska sedan skickas till Postnord.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera