(Di Digital/Silicon Valley) ”Ok Google, can babies eat tomatoes?”
Rishi Chandra, produktchef på Google, frågar den nya smarta högtalaren Home om bebisar kan äta tomat. Home svarar med en källa som säger att barn inte ska äta det förrän vid 10-12 månader.
Vi är en grupp journalister från Europa, Australien och Japan som sitter och lyssnar. Det märks att Rishi Chandra har gjort presentationen förut. Han frågar ledigt Home om musik och videoklipp på Youtube, och berättar att högtalaren även ska kopplas ihop med Netflix och Google Photos – en nyhet som kom under torsdagen.
”Den ser inte ut som en teknikprodukt”, säger Rishi Chandra.
Högtalarens utseende har snarare jämförts med en luftfräschare, men det tar inte han inte illa upp för.
Det är Googles nya AI-assistent Assistant som Rishi Chandra pratar med i Home. Förutom i högtalaren går den att använda i Googles nya mobil Pixel och i meddelandeappen Allo. Home och Pixel började säljas i USA i oktober i år, men det är oklart när och om de kommer till Sverige.
I förra veckan bjöd Google in tredjepartsutvecklare till att ta fram tjänster för Assistant i Home. Vilket går i linje med vad till exempel Apple gjorde med assistenten Siri tidigare i år och Microsoft med Cortana.
Läs också: Här är Googles Iphone-utmanare
Ordet som de stora it-jättarna slänger sig med när det gäller assistenterna är konversationer. Googles sökmotor har kunnat svara på röstkommandot ”Ok Google” i några år, men med Assistant handlar det istället om ett samtal, om än så länge inte så sofistikerat.
Google har samlat den internationella journalistgruppen i ett föreläsningsrum på Googles campus i Mountain View, Kalifornien. Alla som är framme och pratar säger att det fortfarande är tidigt i utvecklingen. Trots att det finns flera konkurrenter ute på marknaden med alternativ, har de inte så mycket konkret att berätta om planerna.
“Vi har bara börjat den här resan”, säger John Giannandrea, som är expert på artificiell intelligens och leder utvecklingen av sök, Chrome och maskinintelligens på Google.
Även om Google har jobbat med artificiell intelligens och röstigenkänning under ett antal år, går det inte att jämföra med de 18 åren man har lagt på sök.
”Vi ser Google Assistant som en förlängning av sök”, säger John Giannandrea.
Han pratar om plattformar som kan dra fördelar av röstigenkänning, som till exempel bilar eller att kunna tända och släcka lampor i hemmet. Assistenten ska hjälpa användarna på olika sätt och komma ihåg saker om dem.
Vi tar med oss tillgångarna från sök.
John Giannandrea får frågan om hur Google tänker kring att Amazon var före med en smart högtalare i form av Echo med assistenten Alexa.
”Många framgångsrika produkter var inte de första i sitt slag”, svarar han, men tillägger att Amazon har fått mycket beröm för Alexa.
”Vi tar med oss tillgångarna från sök”, fortsätter han.
Det kommer även upp en fråga om personlig integritet och säkerhet, i förhållande till att assistenten lär sig saker om användarna och använder den informationen för att ge vassare svar. John Giannandrea säger att ens personliga information är skyddad, och hänvisar till att man själv kan gå in och se vad till exempel Home har loggat om en och ta bort det man inte vill ska finnas kvar där.
Det kan exempelvis handla om att man har konverserat med ett företag som har byggt en bot för Assistant och att Google sedan kan använda den informationen. Mikrofonerna i Home är krypterade, men är alltid på och lyssnar om man inte stänger av dem.
Nästa år handlar om tjänster och transaktioner.
När det gäller vilka företag som ska utveckla botar för Assistant kommer det till en början handla om till exempel underhållningstjänster, nyheter, spel eller guidad meditiation. Tre bolag som är med från starten är mediesajten Buzzfeed, fråga- och svar-tjänsten Quora och den danska vinappen Vivino.
I det här läget kommer det inte att ske några betalningar genom Assistant, utan det kommer först under 2017.
Läs också: Därför pratar alla plötsligt om botar
”Nästa år kommer att handla om tjänster och transaktioner”, säger Valerie Nygaard, ansvarig för Google Actions, som Googles program för tredjepartsutveckling heter.
En utmaning, liksom det är med appar i Appstore och Google Play i dag, är att få användarna upptäcka att tjänsterna i Assistant. De går att anropa direkt via assistenten och behövs inte installeras.
”Det kommer att finnas en förteckning som man kan titta i”, försäkrar Valerie Nygaard.
Frågan är bara hur lång den blir.
Men för att aktiviteten i Assistant ska ta fart krävs det att folk ska känna ett behov av den. Google har hittills inte lyckats så bra med att sälja hårdvara och för att få fart på högtalaren Home och mobilen Pixel har bolaget avsatt mer pengar till marknadsföring.
"Att bygga mjukvara och hårdvara tillsammans gör att vi kan utnyttja dess fulla potential. Med Google Assistant som kärnan", sa hårdvaruchefen Rick Osterloh på scenen, när bolaget presenterade den nya mobilen Pixel i oktober i år.
Även meddelandeappen Allo står inför en utmaning, då det redan finns många etablerade konkurrenter. Under första veckan efter lansering nådde appen fem miljoner nedladdningar, men sedan tog det nära två månader att nå det dubbla.
”Affärsmöjligheterna för Home handlar först om hårdvara och att driva intäkter från produkten. För assistenten tittar vi på hur vi kan driva trafik från den över tid. Vi tittar på olika sätt att tjäna pengar, men betalningsområdet är ganska odefinierat just nu”, säger Rishi Chandra, produktchefen som bland annat är ansvarig för Google Home.
Vill du höra mer om när Di Digital besökte Google i veckan. Lyssna på veckans avsnitt av Digitalpodden!
https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-uber-volvon-truecallerskapitaljaktochgooglesnyabutler
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.