Ikeas traditionella affärsidé med stora möbelbutiker utanför stan kan efter årtionden vara under förändring. I takt med digitaliseringen har kundernas köpvanor förändrats och färre unga söker sig till de fysiska butikerna än förut. Många vänder sig istället till konkurrenter online.
Det berättade Torbjörn Lööf, VD för Inter Ikea, nyligen för tidningen Financial Times.
”Vi är superbra i butikerna. Vi har en bra webbsajt. Men vi har inte integrerat dem. Vi har inte flyttat kunskapen från butikerna till webben”, fortsätter Torbjörn Lööf till tidningen.
Läs även: Ikea miljardinvesterar i e-handel
Under året väntas Ikea börja sälja sina produkter via utvalda återförsäljare som en del av ett pilotprojekt. I mitten på 2017 uppgav Ikea för Di att projektet skulle inledas under 2018. I diskussionen har e-handelssajter så som Amazon och Alibaba pekats ut men Ikea har själva inte kommenterat saken.
Men Peter Nilsson, Ikeas chef för kundupplevelser i Sverige, sa i oktober till Computer Sweden att den typen av försäljning inte skulle innefatta Sverige. Här väljer de istället att bygga vidare på Ikeas svenska sajt, som han säger är en etablerad och välbesökt plattform.
Läs även: Ikea stärker e-handeln med nytt lager i Arlandastad
I Sverige är det nya Ikea-lagret i Arlandastad ett resultat av de senaste årens fokus på e-handel. Genom att ha ett lager nära Stockholm förkortas leveranstiderna i området och blir mer attraktivt för de kunder som inte har körkort.
”En av barriärerna till att handla på Ikea är krånglet med att ta sig till butiken. Vi måste komma närmare kunden”, säger Torbjörn Lööf till tidningen.
Möbeljätten har sedan tidigare startat konceptet med mindre pop-up-butiker, de finns för närvarande centralt placerade i bland annat Stockholm och Madrid. Liknande butiker ska även öppnas i Köpenhamn och London.