Hoppa till innehållet

Så vill Ikea utveckla sin digitala affär

Förbättrad e-handel och nya små butiker ska hjälpa Ikea behålla de yngre kunderna. Under året väntas Ikea testa möbelförsäljning via stora utomstående e-handlare.

Torbjörn Lööf, VD för Inter Ikea, visar upp bolagets AR-teknik.
Torbjörn Lööf, VD för Inter Ikea, visar upp bolagets AR-teknik.Foto: Johan Nilsson/TT

Ikeas traditionella affärsidé med stora möbelbutiker utanför stan kan efter årtionden vara under förändring. I takt med digitaliseringen har kundernas köpvanor förändrats och färre unga söker sig till de fysiska butikerna än förut. Många vänder sig istället till konkurrenter online. 

Det berättade Torbjörn Lööf, VD för Inter Ikea, nyligen för tidningen Financial Times.

”Vi är superbra i butikerna. Vi har en bra webbsajt. Men vi har inte integrerat dem. Vi har inte flyttat kunskapen från butikerna till webben”, fortsätter Torbjörn Lööf till tidningen.

Läs även: Ikea miljardinvesterar i e-handel 

Under året väntas Ikea börja sälja sina produkter via utvalda återförsäljare som en del av ett pilotprojekt. I mitten på 2017 uppgav Ikea för Di att projektet skulle inledas under 2018. I diskussionen har e-handelssajter så som Amazon och Alibaba pekats ut men Ikea har själva inte kommenterat saken.

Men Peter Nilsson, Ikeas chef för kundupplevelser i Sverige, sa i oktober till Computer Sweden att den typen av försäljning inte skulle innefatta Sverige. Här väljer de istället att bygga vidare på Ikeas svenska sajt, som han säger är en etablerad och välbesökt plattform.

Läs även: Ikea stärker e-handeln med nytt lager i Arlandastad 

I Sverige är det nya Ikea-lagret i Arlandastad ett resultat av de senaste årens fokus på e-handel. Genom att ha ett lager nära Stockholm förkortas leveranstiderna i området och blir mer attraktivt för de kunder som inte har körkort. 

”En av barriärerna till att handla på Ikea är krånglet med att ta sig till butiken. Vi måste komma närmare kunden”, säger Torbjörn Lööf till tidningen.

Möbeljätten har sedan tidigare startat konceptet med mindre pop-up-butiker, de finns för närvarande centralt placerade i bland annat Stockholm och Madrid.  Liknande butiker ska även öppnas i Köpenhamn och London.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera