Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Så vill Signal Signal kvantifiera det vi pratar om

Tor Rauden Källstigens Signal Signal är ett av bolagen som medverkar på #GoogleOpenMic under Almedalsveckan.
Tor Rauden Källstigens Signal Signal är ett av bolagen som medverkar på #GoogleOpenMic under Almedalsveckan. Foto: Jesper Frisk
En datakälla utgör fortfarande ett svart hål. Några som vill ändra på det är Signal Signal, som berättar om sin lösning på #GoogleOpenMic i Almedalen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I stort sett alla techbolag bygger sin affär på data. I dag går det att kvantifiera en internetanvändares sökvanor, engagemang och med hög precision filtrera bort inkommande mejl som är ointressanta.

Samtidigt finns det ett stort svart hål i datan: ljud. Olof Palmes mördare skulle kunna gömma sitt erkännande 37 minuter in i en podd. Så länge ingen lyssnade på ljudfilen skulle ingen få reda på den (högst fiktiva men) sensationella uppgiften.

Det är ungefär här det svenska techbolaget Signal Signal kommer in.

Vi kommer visa varför ljudanalys är viktigt

Signal Signal har utvecklat en tjänst som med en teknik byggd på artificiell intelligens fångar upp ljud och omvandlar det till ett sökbart arkiv.

Bolaget är på plats under Almedalsveckan för att visa upp sin teknik.

”Vi hoppas kunna visa upp hur vårt interface fungerar och kanske ta ett exempel på gårdagens politikertal från Almedalen eller liknande”, säger Tor Rauden Källstigen, Signal Signals vd.

Han har tidigare legat bakom appen Opinion, som gör en smartphone till en mobil poddstudio, och jeansprojektet Noko som förde samman nordkoreansk tillverkning med konsumenter i andra länder.

Läs mer: Han vill göra för ljud vad Google-sök gjorde för text 

Signal Signal är ett av bolagen som står på scen under #GoogleOpenMic, som äger rum i Almedalen den 5 juli.

”Vi kommer bland annat att visa upp varför ljudanalys är viktigt i en värld där Youtube och poddar spelar en mycket större roll”‚ säger Tor Rauden Källstigen.

För 1 000 kronor i månaden kan Signal Signals kunder följa en medietyp, till exempel de 500 ledande svenska poddarna, under ett år för att se vad som sägs om dem i ljudformat och i vilket sammanhang. Likadant kan den som ansluter sig analysera hur samtalet går kring till exempel en presidentkandidat.

#GoogleOpenMic är ett samarbete mellan Google, Di Digital och designbyrån Doberman som pågår 9–17 onsdagen den 5 juli i Googles lokaler på Hästgatan 1 i Visby.

Mer om Di Digitals program under Almedalsveckan:

Foto: Jesper Frisk


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post