Hoppa till innehållet

Så vill Signal Signal kvantifiera det vi pratar om

En datakälla utgör fortfarande ett svart hål. Några som vill ändra på det är Signal Signal, som berättar om sin lösning på #GoogleOpenMic i Almedalen.

Tor Rauden Källstigens Signal Signal är ett av bolagen som medverkar på #GoogleOpenMic under Almedalsveckan.
Tor Rauden Källstigens Signal Signal är ett av bolagen som medverkar på #GoogleOpenMic under Almedalsveckan.Foto: Jesper Frisk

I stort sett alla techbolag bygger sin affär på data. I dag går det att kvantifiera en internetanvändares sökvanor, engagemang och med hög precision filtrera bort inkommande mejl som är ointressanta.

Samtidigt finns det ett stort svart hål i datan: ljud. Olof Palmes mördare skulle kunna gömma sitt erkännande 37 minuter in i en podd. Så länge ingen lyssnade på ljudfilen skulle ingen få reda på den (högst fiktiva men) sensationella uppgiften.

Det är ungefär här det svenska techbolaget Signal Signal kommer in.

Vi kommer visa varför ljudanalys är viktigt

Signal Signal har utvecklat en tjänst som med en teknik byggd på artificiell intelligens fångar upp ljud och omvandlar det till ett sökbart arkiv.

Bolaget är på plats under Almedalsveckan för att visa upp sin teknik.

”Vi hoppas kunna visa upp hur vårt interface fungerar och kanske ta ett exempel på gårdagens politikertal från Almedalen eller liknande”, säger Tor Rauden Källstigen, Signal Signals vd.

Han har tidigare legat bakom appen Opinion, som gör en smartphone till en mobil poddstudio, och jeansprojektet Noko som förde samman nordkoreansk tillverkning med konsumenter i andra länder.

Läs mer: Han vill göra för ljud vad Google-sök gjorde för text 

Signal Signal är ett av bolagen som står på scen under #GoogleOpenMic, som äger rum i Almedalen den 5 juli.

”Vi kommer bland annat att visa upp varför ljudanalys är viktigt i en värld där Youtube och poddar spelar en mycket större roll”‚ säger Tor Rauden Källstigen.

För 1 000 kronor i månaden kan Signal Signals kunder följa en medietyp, till exempel de 500 ledande svenska poddarna, under ett år för att se vad som sägs om dem i ljudformat och i vilket sammanhang. Likadant kan den som ansluter sig analysera hur samtalet går kring till exempel en presidentkandidat.

#GoogleOpenMic är ett samarbete mellan Google, Di Digital och designbyrån Doberman som pågår 9–17 onsdagen den 5 juli i Googles lokaler på Hästgatan 1 i Visby.

Mer om Di Digitals program under Almedalsveckan:

Foto: Jesper Frisk

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera