Hoppa till innehållet

Så vill Tesla-grundaren Elon Musk kolonisera Mars

Liv på Mars? Om Tesla- och SpaceX-grundaren Elon Musk får bestämma kommer det att finnas människor som bor där redan 2024. Så här ska det gå till.

Foto: AP

Elon Musk är känd för sina storslagna visioner. Med rymdbolaget SpaceX och koncept som Hyperloop har han visat världen att Teslas elbilar bara är början.

På tisdagskvällen svensk tid pratade han i en livesänd presentation om sin plan för att bygga upp en självförsörjande civilisation på Mars. Redan inom 40-100 år tror han att det kan bli verklighet. För att nå dit hoppas han kunna börja skicka transporter med människor till Mars redan år 2024.

"När vi visar att det här är möjligt och att drömmen är verklighet, så tror jag att det kommer ge en snöbollseffekt”, sa Elon Musk.

Resorna ska självklart ske i SpaceX:s regi. Målet är att bolaget ska ha 1 000 återanvändbara rymdfarkoster som kör minst 100 personer mellan jorden och mars varje gång. Varje farkost ska vara 12 meter i diameter och 122 meter lång. Resan tar nästan tre månader och inuti rymdskeppen ska det bland annat finnas restauranger, biograf och mycket annat.

0qo78R_yYFA

Elon Musk är känd för att utlova snabb utveckling. De senaste fem åren har han missat 20 av hans utsatta planer för Tesla, och tio av målen med i genomsnitt ett år, enligt en artikel i Wall Street Journal. Även om rymdfarkoster inte går att jämföra med elbilar, så ger det en indikation på Elon Musks optimistiska inställning.

Än så länge har SpaceX inte transporterat några människor till Mars, men planen är att den första kapseln, Dragon 2, ska skickas upp 2018. Bolaget grundades 2002 och var det första kommersiella rymdföretaget att få ett kontrakt med Nasa.

Men SpaceX fick problem förra månaden med en raket som exploderade och förstörde en dyr satellit som Facebook skulle använda. Vad som gick fel är ännu oklart. Det verkar dock inte stoppa Elon Musk och i helgen testade SpaceX den nya Raptor-raketmotorn med lyckat resultat. En motor som ska sitta på rymdfarkosterna som ska gå till Mars i framtiden.

Elon Musk nöjer sig heller inte bara med Mars, utan vill flyga folk till fler planeter. Målet är att människan ska bli en ”multiplanetär art”.

Foto: AP

Att resa till Mars är dock ingen billig historia. 200 000 dollar per person ska det kosta att använda det Elon Musk kallar ”Interplanetary Transport System”, vilket motsvarar runt 1,7 miljoner kronor. Men det kräver att en miljon människor anmäler sig. I dagsläget är kostnaden väldigt mycket högre, hela 10 miljarder dollar, motsvarande runt 86 miljarder kronor, per person.

Det är lite kallt, men vi kan värma upp den.

Mars-koloniseringen kommer att bli ett kostsamt projekt och Elon Musk sa att han själv sparar för att kunna vara med och finansiera det. Enligt många var den utförliga presentationen hans sätt att försöka övertyga möjliga finansiärer och USA:s regering hur allvarlig han är med planerna.

Men varför vill Elon Musk befolka Mars? Han pratade bland annat om att vi kommer uppleva en domedag på jorden och att Mars är den mest lämpade planeten för människan. Där finns till exempel tillgång till vatten, men som i dag ligger nedfryst under ytan och kräver att planeten värms upp.

”Det är lite kallt, men vi kan värma upp den", sa Elon Musk.

Än så länge jobbar dock bara fem procent av SpaceX:s personal med Mars-projektet och i en telefonkonferens efter presentationen kallade Elon Musk det för ett hobbyprojekt. Så civilisationen på Mars kanske dröjer ändå.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera