Bolaget grundades 2014 av Lars Ettrup och Jeppe Faurfelt med huvudsäte i Köpenhamn, men har även mindre kontor Los Angeles, New York och Lissabon. Per den 31 december hade bolaget 59 anställda.
Linkfire har två intäktsben, saas-plattformen Linkfire Marketing Platform (saas innebär mjukvara som prenumerationstjänst, red. anm) och nätverket Linkfire Discovery Network.
Plattformen hjälper musikbolag att skapa smarta länkar för alla produkter kopplade till artisten, som kan delas på webbsidor och appar. Tjänsten genererar också data om målgrupperna och konsumtionsmönster.
”Det låter kanske inte så spännande att bygga länkar, men det är mycket betydelsefullt för musikindustrin. Våra länkar kopplar ihop fans med de rätta musiktjänsterna. Det finns en rad streamingtjänster i dag, och ju mer komplext det blir, desto svårare blir det för fansen att hitta rätt sång på rätt plattform”, förklarar bolagets medgrundare och vd Lars Ettrup.
Nätverksdelen innefattar ett samarbete med stora sociala medie-appar som Snapchat och streamingtjänsten Twitch, med flera hundra miljoner användare, där Linkfire är integrerat direkt i appen.
”När Justin Bieber 'snapar' till sina 200 miljoner fans om sin nya låt så kan han direkt se hur många som klickar med hjälp av vår tjänst”, förklarar Lars Ettrup.
Plattformen har över 85 000 prenumeranter vilket inkluderar en majoritet av artisterna på musiklistan Billboard topp 100 och de tre största musikbolagen Universal Music Group, Sony Music Entertainment and Warner Music Group.
Under 2020 generade bolaget 1,5 miljarder klick, och bolaget omsatte 24,7 miljoner danska kronor, motsvarande 33,4 miljoner svenska kronor. Det motsvarar en årlig tillväxt på 43 procent. 78 procent av omsättningen kom från prenumerationer medan övriga 22 procent kom från provision.
I det första kvartalet 2021 låg omsättningen på 7,4 miljoner danska kronor, motsvarande 10 miljoner svenska kronor. Motsvarade kvartal i fjol låg på 5 miljoner danska kronor, vilket innebär 6,8 miljoner svenska kronor.
Noteringserbjudandet kommer att riktas till både institutionella investerare och allmänheten med beräknad första handelsdag i slutet av juni. Bolaget kan inte offentliggöra några ankarinvesterare i dagsläget, men intresset har varit stort avslöjar Lars Ettrup.
Med noteringen kommer Linkfire att fortsätta utöka marknadsandelarna både organiskt och genom möjliga förvärv. De finansiella målen på medellång sikt är en organisk årlig tillväxttakt på mellan 50 till 70 procent och en bruttomarginal på runt 80 procent.
Varför väljer ni svenska First North och inte den danska motsvarigheten?
”Sverige har för det första ett starkt 'track record' när det gäller musikindustrin och underhållning. Svenska First North är dessutom är en starkare marknad med större investerare än den danska. Det är mer meningsfullt för oss att listas i Sverige”, säger han.