Hoppa till innehållet

Saas-bolaget till First North – används av artister som Justin Bieber

Danska Linkfire hjälper underhållningsbranschen att samla länkar till musik, konsertbiljetter och merchandise för fansen. Nu vill bolaget till svenska First North genom en nyemission. ”Sverige har ett bra 'track record' när det gäller musik”, säger bolagets vd Lars Ettrup.

Lars Ettrups Linkfire hjälper världsartister som Justin Bieber att samla länkar till fansen
Lars Ettrups Linkfire hjälper världsartister som Justin Bieber att samla länkar till fansen

Bolaget grundades 2014 av Lars Ettrup och Jeppe Faurfelt med huvudsäte i Köpenhamn, men har även mindre kontor Los Angeles, New York och Lissabon. Per den 31 december hade bolaget 59 anställda.

Linkfire har två intäktsben, saas-plattformen Linkfire Marketing Platform (saas innebär mjukvara som prenumerationstjänst, red. anm) och nätverket Linkfire Discovery Network. 

Plattformen hjälper musikbolag att skapa smarta länkar för alla produkter kopplade till artisten, som kan delas på webbsidor och appar. Tjänsten genererar också data om målgrupperna och konsumtionsmönster.

”Det låter kanske inte så spännande att bygga länkar, men det är mycket betydelsefullt för musikindustrin. Våra länkar kopplar ihop fans med de rätta musiktjänsterna. Det finns en rad streamingtjänster i dag, och ju mer komplext det blir, desto svårare blir det för fansen att hitta rätt sång på rätt plattform”, förklarar bolagets medgrundare och vd Lars Ettrup.

Nätverksdelen innefattar ett samarbete med stora sociala medie-appar som Snapchat och streamingtjänsten Twitch, med flera hundra miljoner användare, där Linkfire är integrerat direkt i appen. 

”När Justin Bieber 'snapar' till sina 200 miljoner fans om sin nya låt så kan han direkt se hur många som klickar med hjälp av vår tjänst”, förklarar Lars Ettrup.

Plattformen har över 85 000 prenumeranter vilket inkluderar en majoritet av artisterna på musiklistan Billboard topp 100 och de tre största musikbolagen Universal Music Group, Sony Music Entertainment and Warner Music Group. 

Under 2020 generade bolaget 1,5 miljarder klick, och bolaget omsatte 24,7 miljoner danska kronor, motsvarande 33,4 miljoner svenska kronor. Det motsvarar en årlig tillväxt på 43 procent. 78 procent av omsättningen kom från prenumerationer medan övriga 22 procent kom från provision.

I det första kvartalet 2021 låg omsättningen på 7,4 miljoner danska kronor, motsvarande 10 miljoner svenska kronor. Motsvarade kvartal i fjol låg på 5 miljoner danska kronor, vilket innebär 6,8 miljoner svenska kronor. 

Noteringserbjudandet kommer att riktas till både institutionella investerare och allmänheten med beräknad första handelsdag i slutet av juni. Bolaget kan inte offentliggöra några ankarinvesterare i dagsläget, men intresset har varit stort avslöjar Lars Ettrup. 

Med noteringen kommer Linkfire att fortsätta utöka marknadsandelarna både organiskt och genom möjliga förvärv. De finansiella målen på medellång sikt är en organisk årlig tillväxttakt på mellan 50 till 70 procent och en bruttomarginal på runt 80 procent. 

Varför väljer ni svenska First North och inte den danska motsvarigheten?

”Sverige har för det första ett starkt 'track record' när det gäller musikindustrin och underhållning. Svenska First North är dessutom är en starkare marknad med större investerare än den danska. Det är mer meningsfullt för oss att listas i Sverige”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera