Hoppa till innehållet

Automile-investerare säljer – gör mer än hundra gånger pengarna

I samband med att Automile tar in 280 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda köps även två såddinvesterare ut för 45 Mkr. För Martin Hauge, tidigare general partner på Creandum, innebär det att han gör mer än hundra gånger pengarna. 

Den tidigare Creandum-toppen Martin Hauge gör en bra affär på Automile.
Den tidigare Creandum-toppen Martin Hauge gör en bra affär på Automile.

Det var redan 2015 som Martin Hauge blev tillfrågad av Jens Nylander om han ville vara med att bygga Automile. I samband med bolagets senaste finansieringsrunda valde Martin Hauge dock att sälja sitt innehav i bolaget. 

"Jag är väldigt glad att Jens bjöd med mig och bad mig hjälpa honom dra igång Automile. Det är inte många gånger i min investeringskarriär som jag har gjort 100 gånger pengarna och i Automile har jag gjort mer än 100 gånger pengarna. Förhoppningsvis är det inte sista gången jag gör det, men jag är väldigt nöjd", säger Martin Haugen, som numera investerar genom sitt investeringsbolag Haflo.  

Martin Hauge har tidigare varit styrelseordförande för Automile samt hjälpt bolaget etablera sig i USA. Tillsammans med en annan såddinvesterare får han nu dela på 45 Mkr. 

Läs mer: Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering

”Den andra investeraren fick majoriteten, men som du förstår har jag fått några miljoner. Jag investerar i bolag i ett tidigt skede och nu är inte Automile det längre. Då ville jag ta min vinst och placera dem i nya spännande bolag som jag kan hjälpa göra samma resa”, säger Martin Haugen. 

”Det är alltid roligt att ge människor som vågar investera tidigt i mina idéer med hög risk att efter bara två år få mellan 25-100 gånger pengarna tillbaka. Jag söker investerare som är vågade, tror på något stort tillsammans och  inte är rädd för ta aktiva risker. Med Insight bygger vi bolaget vidare till nästa nivå medan vi lämnar två investerare med gott om kapital som jag hoppas de använder för att hjälpa nya unga startups”, säger Jens Nylander, grundare och vd för Automile. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera