Annons

Såg sin hemby förgiftas – nu vill de fixa klädbranschen genom blockkedjan

Grundarna Hrishikesh Rajan, Saravanan Parisutham och Shameek Gosh tillsammans med investerarna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz från Backing Minds.
Grundarna Hrishikesh Rajan, Saravanan Parisutham och Shameek Gosh tillsammans med investerarna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz från Backing Minds. Foto: Jean Lapin
Fyra vänner såg den indiska floden de badade i som barn färgas lila av textilindustrins utsläpp. Då startade de företaget Trustrace, som genom blockkedjeteknik kartlägger hur hållbara klädföretagens leverantörskedjor är. ”Det slog mot vanligt folk”, säger Shameek Gosh, en av grundarna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Idén till svensk-indiska blockkedjeföretaget Trustrace föddes över en kopp kaffe år 2015. Shameek Gosh och hans tre vänner hade tidigare jobbat på samma it-företag, men nu gått skilda vägar, och höll kontakten genom cafébesök.

”Vi träffades alltid på olika caféer för att diskutera stort och smått. Den här gången handlade diskussionen om förorenade vattendrag, vilket hade blivit ett stort problem i regionen”, berättar Shameek Gosh.

Floden i deras hemby i Indien, där de fyra vännerna badat som barn, hade på senare tid förorenats och till och med färgats lila. Skälet var utsläppen från de stora textilfabrikerna i området.

”Det slog mot vanligt folk”, säger Shameek Gosh.

”Därför bestämde vi oss för att vi ville skapa en tjänst där klädföretag kan följa ett plaggs hela historia fram till slutkonsumenten. Då skulle det bli lättare att göra rätt”, fortsätter han.

2016 blev idén till verklighet när de fyra vännerna Hrishikesh Rajan, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Madhava Venkatesh grundade företaget Trustrace. Genom att samla in data ger de klädförsäljare möjlighet att följa klädernas resa till butiken – alltifrån var bomullen är odlad till var den sista sömmen sytts.

Företaget kartlagt över 1.500 klädfabriker och leverantörer från 38 olika länder. Informationen finns samlad i deras digitala plattform, som använder sig av blockkedjeteknik.

”Vi hittar datan genom att spåra var pengarna går i varje del av tillverkningskedjan, på så sätt hittar vi alla underleverantörer. Sedan analyseras informationen utifrån aspekter som social hållbarhet, etik och hur miljövänligt det är.”

I dagsläget har Trustrace kontor i både hembyn Coimbatore, Indien, och i Stockholm. Tidigare i år stod det också klart att det svenska riskkapitalbolaget Backing Minds investerar 10,5 miljoner kronor i det svensk-indiska företaget. Trustrace har dessutom fått ett bidrag av den svenska innovationsmyndigheten Vinnova på strax under 2 miljoner kronor.

Läs mer: Miljonregn över bolag som spårar kläder med blockkedjan 

”Svenskar är väldigt miljöintresserade. Vi diskuterade frågan med flera svenska klädföretag, och många ville testa det här. Samtidigt finns många av underleverantörerna i Indien, så vi tyckte det var en bra kombo”, säger Shameek Gosh och berättar att de svenska klädmärkena Filippa K, Polarn O. Pyret och Houdini var tidiga med att starta ett samarbete.

Hur bra koll har klädföretag på sina leverantörskedjor?

”Oftast har de bara koll på de leverantörer som är sist i kedjan, vilket är runt fyra eller fem stycken. Men de vet inte var tyget eller garnet kommer ifrån, och ibland kan förhållandena kläderna tagits fram under krocka med företagets kärnvärden”, säger Shameek Gosh och berättar att kedjan kan bestå av uppemot 200 underleverantörer.

Av Trustraces 20 kunder är 13 svenska företag. Resten kommer från Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Enligt Shameek Gosh är fler samarbeten på ingång.

”I januari i år var det fem klädmärken som hörde av sig, den här månaden var det 28. Intresset för den här typen av frågor växer mer och mer, mycket tack vare Parisavtalet.”

Grundaren berättar att Trustrace siktar på att bli en global plattform i framtiden. För stunden är siktet inställt på en europeisk expansion och till nästa år ska företaget etablera sig i USA och Kanada.

”Nordiska företag ligger i framkant när det kommer till det här, speciellt svenska. USA har en del klädföretag som lägger stor vikt vid dessa frågor, men i övrigt kollar de mycket på hur Europa tänker och agerar”, säger Shameek Gosh.

Dessutom planerar Trustrace att expandera utbudsmässigt. Shameek Gosh ser gärna att företag inom andra branscher också ska kunna spåra sina produkters ursprung via Trustrace, detta inom en femårsperiod.

”Vi började med klädindustrin men tittar även på branscher som till exempel livsmedelsindustrin. Vi har även planer på att börja kartlägga hur stor andel av de färdiga produkterna som tvingas slängas. På så sätt kan vi minska svinnet i flera branscher.”

Läs även: Renewecell tar in 50 miljoner kronor – återvinner gamla kläder åt H&M 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer