Hoppa till innehållet

Sajt för skönhetssalonger tar in 9 miljoner

Fintech-investeraren NFT Ventures går in med 9 miljoner i startupbolaget Glamma – som gör en sajt för skönhetssalonger.

Amir Mofidi och Dimitrij Hallengren, grundare av Glamma.
Amir Mofidi och Dimitrij Hallengren, grundare av Glamma.

I våras kunde Di Digital rapportera att Colletor Bank avsatt 100 miljoner kronor för att investera i fintech-bolag. Pengarna gick till riskkapitalfonden NFT Ventures som också hanterar mediebolaget Bonniers Fintech-investeringar.

Nu går NFT Ventures in med 9 miljoner kronor i skönhetssajten Glamma. Glamma är en kombinerad ehandels- och skönhetssajt där kunder kan boka manikyr eller köpa produkter från olika skönhetssalonger. Men är det verkligen fintech?

”Allting handlar om definition. Man kan väl säga att den här investeringen är gjord baserat på de planer vi har framgent snarare än vad vi är i dag”, säger Amir Mofidi, grundare av Glamma. 

Även om Glamma bara har funnits sedan oktober i fjol så är det inget nytt bolag. Glamma är nämligen en relativt nystartad verksamhet inom e-hälsobolaget Bokavård.

Bokavård tog 2013 in mediejätten Schibsted som investerare men lyfte aldrig. Därför såldes bolaget i fjol tillbaka till grundarna efter att Schibstedt skrivit ned värdet på aktierna till noll. Nu har grundarna alltså ställt om till att fokusera på skönhetsbranschen med samma plattform. 

”Faktum är att när man tittar på de här segmenten så är det mer likheter än skillnader. Det är ofta småföretag som drivs av en eller två personer som är bra på det de gör men kan bli starkare på till exempel ehandel och kundanskaffning”, säger Amir Mofidi. 

Teamet bakom Glamma är också i stort sett detsamma som bakom Bokavård. Den stora skillnaden mot Bokavård är, förutom inriktningen, att Glamma också byggt ut en lösning för ehandel.

”Vi har en ambition att ta ett helhetsgrepp om salongernas verksamhet. Vi vill göra mer än bara lösa deras ehandel eller deras tidsbokning”, säger Amir Mofidi.

Glammas affärsmodell bygger, liksom Bokavårds, på att de tar ut en ersättning baserad på transaktioner som görs över sajten.

Läs mer: Svenskt riskkapital in i brittisk lånetjänst

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera