Hoppa till innehållet

Säkerhetsbolaget fyller kassan – närmar sig ”globalt mobilt bank-id”

Säkerhetsbolaget Covr Security har efter ”krävande kapitalanskaffningsprocesser” i pandemins spår kammat hem 20 miljoner kronor. Nu ska bolaget på allvar rulla ut vad de menar är en ”banbrytande global id-plattform” i början på nästa år. 

Bakom Covr står it-säkerhetsexperten Peter Alexanderson (arkitekten bakom mobilt Bank-id) och tech-entreprenören Patrik Malmberg.
Bakom Covr står it-säkerhetsexperten Peter Alexanderson (arkitekten bakom mobilt Bank-id) och tech-entreprenören Patrik Malmberg.Foto: jonasnoren.se

Covr Security, med tech-entreprenören Patrik Malmberg och it-säkerhetsexperten Peter Alexanderson (arkitekten bakom mobilt Bank-id) i spetsen, ser enorm marknadspotential i sin nya produkt.

”Det blir fruktansvärt mycket lättare för slutkonsumenten. Det är som ett mobilt bank-id, fast globalt. Det skulle kunna revolutionera tilliten till internet där konsumenten har full kontroll på sina login, transaktioner och kortbetalningar”, säger Patrik Malmberg.  

Covr har sedan tidigare en multifaktor-autentiseringslösning som används av banker och finansiella institut i Sydostasien.

Med den nya tjänsten förenklas processen för kundkännedom, eller ”Know your costumer”-processen.

Läs mer: Stämde bank-id på 6 miljarder – förlorade i rätten och går i konkurs

Vill man till exempel hyra ut sitt hem via en marknadsplats måste man i dagsläget gå igenom flera steg som att skanna sitt id-kort, göra ansiktsigenkänning och ibland även gå in på ett fysiskt bankkontor för att bevisa sin identitet. 

Med den nya produkten behöver kunden bara göra den här processen en gång, varpå personen får en QR-kod att återanvända.

Den nya plattformen kommer lanseras via globala partners som jobbar med ”eIDV”, alltså elektronisk identifieringsverifiering, och som i sin tur har kunder.

”Våra partners jobbar i dag redan i ett femtiotal marknader och når då ett antal miljoner användare på ett bräde”, fortsätter Patrik Malmberg. 

Det Malmöbaserade bolaget, som bildades 2015, har tidigare gjort fem finansieringsrundor på totalt 72 miljoner. Under den senaste sjätte omgången på 20,7 miljoner kronor fanns det två käppar i hjulet.

Läs mer: Apple höjer säkerheten mot konkurrenterna – så kommer det märkas i svenskarnas Iphones

”Den ena aspekten är att inga investerare tagit fysiska möten, något de flesta stora globala aktörerna förväntar sig innan man investerar ”, kommenterar vd Patrik Malmberg.

Den andra parametern är att många investerare ändrat riskprofilen under pandemin, fortsätter han.

Covr kan i nuläget inte berätta vilka investerarna är, men kan avslöja så mycket som att det finns familjebolag och professionella investerare från Sverige och övriga Europa bland deltagarna.

Sedan tidigare finns flera kända namn med på ägarlistan. Bland andra Martin Randel, medgrundare av det framgångsrika dryckesbolaget Vitamin Well, och före detta vd och delägare vid det digitala logistikbolaget Unifaun, samt Victor Bengtsson, en av storägarna bakom elektronikjätten Netonnet.  

”De har varit mycket aktiva ägare men i just den här rundan har de inte deltagit”, kommenterar Patrik Malmberg, och tillägger att bolaget kommer göra en större kapitalrunda när pandemin lagt sig.

Bolaget vill inte uppge en värdering, men under förra brutna räkenskapsåret hade bolaget intäkter på drygt 8 miljoner kronor, och en rörelseförlust på knappt 21 miljoner kronor. 

Intäktsmålet fram till nästa sommar i det brutna räkenskapsåret ligger på 3 miljoner dollar, omräknat drygt 26 miljoner kronor, för att året därpå växa till cirka 11 miljoner dollar, alltså lite över 95 miljoner kronor. Bolaget håller även fast vid tidigare mål om att spränga miljardvallen 2025.

”Sedan får vi se om vi ska springa i snabbare takt eller om vi ska anpassa modellen”, kommenterar Patrik Malmberg. 

Läs mer: Säkerhetsexperten: Här är hackarnas måltavlor – i ditt hem

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera