Hoppa till innehållet

Utpressarna allt fräckare under pandemin – summorna har trefaldigats

Utpressarna har blivit fräckare under pandemin – under 2020 har den genomsnittliga summan som betalats ut tredubblats. Det visar en rapport från Palo Alto Networks, ett av världens största it-säkerhetsföretag. Bolaget ser även högre krav från utpressarna. 

Ryan Olson, chef för research om hot på Palo Alto Networks.
Ryan Olson, chef för research om hot på Palo Alto Networks.

Utpressarna såg ett guldläge när covid–19 spred sig över världen. Den finansiella osäkerheten med begränsade budgetar och arbete hemifrån gjorde bolag extra sköra för attacker. Man utnyttjade även människors oro, med infekterade mejl och appar som sa sig innehålla information om Covid-19.

2020 begärde utpressarna i genomsnitt 847 344 dollar, motsvarande 7,2 miljoner kronor. Det högsta begärda beloppet låg dock på 30 miljoner dollar, över 256 miljoner kronor.

”Cyberbrottslingar vet nu att de kan tjäna pengar med utpressningssystem och de blir girigare. Antalet grupper som använder sig av verktygen ökar med alltifrån organiserad brottslighet till statligt stödda hackare”, säger Ryan Olson, chef för research om hot på Palo Alto Networks.

De faktiska utbetalningarna hade ett snitt på 312 493 dollar, motsvarande 2,7 miljoner kronor, en ökning med över 170 procent från snittet 20015–2019 som låg på 115 123 dollar, 975 000 kronor. Det högsta beloppet dubblades från 5 miljoner dollar 2019, drygt 43 miljoner kronor, till 10 miljoner dollar, drygt 85 miljoner kronor. 

En av de värst drabbade sektorerna under pandemiåret var sjukvården. Här tog utpressarna till vara på det hårda tryck som vården var utsatt för, då de visste att sektorn inte hade råd att få sina system nedstängda. 

Det största hotet mot sjukvården var Ryuk Ransomeware, som tagit sitt namn från en karaktär i mangaserien Death Note. I oktober gick FBI, CISA (den amerikanska myndigheten för cybersäkerhet) och USA:s hälsomyndighet HHS ut med en gemensam varning för Ryuk-attacker. Enligt rapporten kräver Ryuk mellan 600 000 dollar till 10 miljoner dollar i form av bitcoin.

Flera utpressningsprogram, däribland Netwalker, Ragnarlocker och Doppelpaymer, har börjat med dubbelutpressning. Istället för att enbart kryptera den utsatta verksamhetens data och hota med att radera den, hotar man även med att publicera materialet, ofta på Darknet. Ivrigast med dubbelutpressning var Netwalker. Av de 347 drabbade företagen stod Netwalker för 113 av attackerna, och i januari i år skedde en internationell polisinsats där Netwalkers sajt på Darknet plockades bort. 

En annan trend som Palo Altos experter ser är ett skifte från en ”spray-and-pray”-modell till en mer inriktad modell, där hackarna tar sig tid att lära känna offren innan de sätter igång. Under året har även plattformen Linux, som tidigare varit ganska förskonad från attacker, blivit utsatt.

”Det är en stor trend vi ser. De stora utpressargrupperna blir alltmer sofistikerade, och använder sig av samma teknik som de mest avancerade hackarna”, fortsätter Ryan Olson. 

Av de organisationer som fick data publicerad var USA värst drabbat med 151 bolag, motsvarande 47 procent. På andra plats kommer Kanada med 12 procent, följt av Tyskland med 8 procent. Även svenska bolag drabbades – Sverige var bland de tolv länder som drabbades av läckt data. Om dessa siffror är parallella med hur många verksamheter som faktiskt betalar lösensumman, så säger det något om hur hur utpressarna ser på lönsamheten i olika länder. Under de senaste åren har cybersäkerhetsförsäkringar ökat, och Palo Alto tror att det finns ett stort mörkerantal som valt att betala utpressarna utan att berätta i efterhand vad de utsatts för.

Saas-teknik, alltså molnbaserad prenumerationstjänst för mjukvara, är något av det hetaste man man jobba med just nu, och de kriminella är inte sena att hoppa på tåget med ”Ransomware-as-a-service”. It-säkerhetstjänsten spår att fler aktörer framöver kommer att använda sig av detta bekväma sätt av utpressning. Tjänsten säljs på Darknet som vilken mjukvara som helst från 40 dollar och uppåt, enligt säkerhetsbolaget Zvelo.

Så länge bolagen fortsätter betala kommer lösensumman att öka, varnar rapporten. Tillsammans med andra säkerhetsaktörer är Palo Alto rådgivare i arbetsgruppen ”Ransomware Task Force”, initierad av den icke-vinstdrivande organisationen ”Institute for Security and Technology”. Målet är att kunna lämna riktlinjer till både organisationer och privatpersoner under våren. 

Men redan nu ger Palo Alto några råd till hur man kan minska exponeringen.

”Bolagen måste utbilda personalen i att känna igen misstänkta mejl och anmäla dem”, kommenterar Ryan Olson. 

En annan viktig uppgift är att se till så att uppdateringen av mjukvara och annan utrustning, så kallad patch management, görs korrekt. 

”Patching är nyckeln. Se bara det senaste exemplet med hackningen av Microsoft Exchange. Det tog bara en vecka från att uppdateringen skedde tills att utpressningsprogrammet hittat svagheterna”, avslutar Ryan Olson. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera