Hoppa till innehållet

Sålde till Microsoft för cirka 800 miljoner – ska investera i ed-tech för nyanlända

I början av året sålde Koshi Hamedi sitt 3D-optimeringsbolag till Microsoft för cirka 800 miljoner kronor. Nu startar han och minst en av medgrundarna en egen riskkapitalfond, med fokus på mixed reality, wearables och ed-tech för nyanlända. 

Koshi Hamedi, en av grundarna bakom 3D-optimeringsbolaget Donya Labs, intervjuades på scen vid Di Startup Tour i Linköping under onsdagen.
Koshi Hamedi, en av grundarna bakom 3D-optimeringsbolaget Donya Labs, intervjuades på scen vid Di Startup Tour i Linköping under onsdagen.Foto: Jack Mikrut

"Vi ska bli ett grundarvänligt investmentbolag”, säger Koshi Hamedi i en intervju med Di Digital i samband med delfinalen av Di Startup Tour i Linköping.

Det har nu gått elva år sedan han grundade Donya Labs ihop med sin bror Max Hamedi och programmeraren Ulrik Lindahl. Linköpingsbolaget har utvecklat mjukvaran Simplygon, för komprimering och optimering av 3D, som används av de flesta spelutvecklare i världen idag – samt en rad andra aktörer inom VR och AR. I januari i år såldes bolaget till Microsoft för en summa som, enligt en källa till DI Digital, ligger i prisintervallet mellan en halv miljard och en miljard kronor. En annan källa uppger att prislappen var cirka 800 Mkr.

”Jag kan inte kommentera priset”, säger Koshi Hamedi.

Läs även: Microsoft köper svenskt 3D-bolag 

Affären har givetvis berikat bolagets grundare och deras investerare, med Almi Invest och SEB Venture Capital i spetsen. Men den har även resulterat i att Microsoft byggde sitt första svenska utecklingskontor i Linköping.

”Lokalerna är helt nya, Vi flyttade in härom veckan", säger Koshi Hamedi, som idag är strategidirektör på Microsofts avdelning för ”Windows and devices”, säger Koshi Hamedi.

Han menar även att köpet varit ett lyft för Linköping som tech-stad.

”Vi var 35 medarbetare när affären genomfördes. Inledningsvis behöll Microsoft alla ingenjörer, men gjorde sig av med alla inom marknadsföring och försäljning. Men sedan dess har man rekryterat fler ingenjörer och nu är vi åter kring 35 medarbetare och vi fortsätter att växa”, säger han.

Titeln ”strategidirektör” innebär att Koshi Hamedi är involverad i Microsofts olika satsningar på virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR), bland annat med sitt headset Hololens.

Koshi Hamedi intervjuas på scen vid Di Startup Tour i Linköping under onsdagen.
Koshi Hamedi intervjuas på scen vid Di Startup Tour i Linköping under onsdagen.Foto: Jack Mikrut

”Jag trivs fantastiskt bra med min roll på Microsoft och ser fram emot att jobba vidare här”, säger han.

Från scenen på Di Startup Tour på Torn1 i Linköping avslöjar han även under onsdagskvällen att han ligger i startgroparna för att lansera ett eget riskkpaitalbolag med inriktning mot techinvesteringar. Med på tåget har han bland annat sin medgrundare och bror Max Hamedi, som är professor på KTH och har forskat på Harvard, Anna Herland, även hon professor på KTH, samt Toni Nijm, grundaren av mjukvarubolaget Ipendo och strategichef på CPA Global.

”Vi vet inte exakt vilka fler som ska vara med, eller hur stor fonden blir. Men det blir fler personer med vår typ av bakgrund, och vi förhandlar med en person som är väldigt kapitalstark”, säger Koshi Hamedi.

Ambitionen är att första investeringen ska ske redan i februari nästa år. Sedan ska man göra 5-10 investeringar om året i svenska teknikbolag på ”sådd och a-rundanivå”, enligt Hamedi.

Även inriktningen är klar. Man letar bolag inom mixed reality (VR, AR och AI), ed-tech och wearable electronics, det vill säga uppkopplade kläder.

”Huvudanledningen att vi vill investera i ed-tech är samhällsnyttan. Vi vill hitta sätt att hjälpa nyanlända komma in i samhället lättare och fortare. Vår familj var ju nyanlända en gång så det ligger oss varmt om hjärtat", säger Koshi Hamedi, vars familj invandrade till Sverige från Iran när han var sex år gammal. 

Läs även: Epishine är ny finalist i Di Startup Tour 

Investeringsfilosofin bygger delvis på ett missnöje med de affärsänglar och investerare han kom i kontakt med tidigt i karriären. personer som delvis stod i vägen för bolagets utveckling.

”Vi vill investera i entreprenörer som vågar utmana normen när det gäller teknik, produkt och hur man driver bolag. Vi vill ge dem råd och stöd, men samtidigt vara ödmjuka och låta dem styra sina bolag själva”, säger han.

Investeringarna ska ske i hela Sverige, men teamet ser ut att få sin bas i Linköping och Stockholm.

"Vi har ju stora delar av vårt nätverk här i Linköping. Men min bror bor i Stockholm och jag räknar med att flytta dit inom ett år. Så det blir väl en blandning. Vi räknar med att investera i bolag från hela Sverige”, säger Koshi Hamedi.

Vad det nya riskkapitalbolaget ska heta är ännu inte klart.

Mer om ägarbilden i Donya Labs på Nordic Tech List.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera