Hoppa till innehållet

Salesforce köper in sig i svenska Universal Avenue

Stockholmsbolaget Universal Avenue tar in 40 miljoner i riskkapital. En av de nya investerarna är amerikanska Salesforce. 

"En drömpartner", säger Johan Lilja, vd för Universal Avenue. 

Teamet bakom Universal Avenue.
Teamet bakom Universal Avenue.

Det svenska bolaget Universal Avenue har tagit in 43 miljoner kronor i nytt kapital. Investerarna är riskkapitalbolaget Moor (som är tidigare investerare i bolaget), Northzone som lett rundan och amerikanska Salesforces riskkapitalgren, Salesforce Ventures. 

Universal Avenue erbjuder vad de själva kallar "sales-as-a-service" eller "sales-on-demand". Affärsidén är att koppla samman frilansande säljare med bolag som vill öka sin tillväxt. 

"Det kan vara ett bra extrajobb för till exempel studenter att vara brand ambassadors. För varumärkena är det en möjlighet att via ett gränssnitt hantera väldigt många marknader och accelerera tillväxten",  säger Johan Lilja, vd för Universal Avenue. 

Universal Avenue finns i dag i Sverige, Grekland och Storbritannien. Med den nya finansieringen är tanken att växa ytterligare.

"Vi håller på att automatisera processerna i England nu. Sen kommer vi att applicera det på andra ställen, i första hand i Europa och sen i USA under slutet av året eller nästa år", säger Johan Lilja.

Universal Avenue värderas till runt 120 Mkr i nyemissionen som alltså ger bolaget en krigskassa på 40 miljoner kronor. Att de fått med det amerikanska bolaget Salesforce ser Johan Lilja som en drömpartner. 

"De låg i topp på listan över de vi ville ha in men det var faktiskt de som hittade oss. De har en tradition av att 'disrupta' säljindustrin och har onlinesäljlösningar som vi kan ha nytta av. De har också en väldigt stark närvaro i USA. Det var den bästa strategiska partnern vi kunde få", säger Johan Lilja.  

Fördelen med Universal Avenues säljlösning jämfört med traditionella säljbolag är enligt Johan Lilja att de kan nå ut bredare.

"Ju svårare marknad desto mer nytta har man av oss. Vi bygger lokala nätverk och ska kunna hjälpa ett bolag att snabbt expandera på nya marknader. De kommer åt marknader de inte skulle komma åt annars", säger han.

"Vi har ett tiotal varumärken som vi säljer på nu och vi har över 200 på väntelistan".

Universal Avenue tar en andel av försäljningssumman och har ingen egen fast anställd personal utan de så kallade 'brand ambassadors' arbetar på frilansbasis. Bolaget fungerar alltså på liknande sätt som taxitjänsten Uber. 

"Det är riskfritt i modellen. Vi har inga fasta avgifter mot kunderna, de betalar bara för de nya kunder som de faktiskt får in", säger Johan Lilja. 

Var står ni om tre år?

"Vi bygger en global infrastruktur och jobbar mycket med att bygga ett community för säljarna. Vi samlar också på oss en värdefull databas över beslutsfattare, vad de köper och behov på olika marknader. Vi kan göra lösningar där vi hjälper till med den typen av information. På sikt kan man också tänka sig att vi lanserar egna produkter". 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera