Hoppa till innehållet

Säljer dofter digitalt – för 200 miljoner kronor

Parfym.se pressar priser på parfymer. Det som började i ett pojkrum i Vänersborg hade förra året en försäljning på nästan 200 miljoner kronor. ”Det finns ofta otestade myter som handlar om vad man tror att kunden vill", säger vd:n Darko Draskovic till Di Digital.

Darko Draskovic, vd på Parfym.se
Darko Draskovic, vd på Parfym.seFoto: Jesper Frisk

”Vår grej har varit att jobba med data snarare än att bli specialister på doft. Vi började med att spana in trender genom statistik. Vad folk letade efter på Google och Prisjakt för att förstå efterfrågan”, säger Darko Draskovic som är vd på Parfym.se till Di Digital.

Bolaget som säljer parfym på nätet omsatte 165 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret som slutade i augusti 2017 och rörelseresultatet landade på 18 miljoner kronor. Helåret 2017 hamnade omsättningen på strax under 200 miljoner kronor, enligt Darko Draskovic. 

Parfym.se grundades 2005 som ett skolprojekt i gymnasiet av Per Ejerhed och i början höll denne ett lager hemma i pojkrummet i Vänersborg. 

Målet för bolaget nu är att om fem år ha en omsättning på 500 miljoner kronor. 

Strategin för att nå dit är att satsa mer på sådant som inte har med parfym att göra. Hårvård och hudvård växer snabbare menar han. Dessutom blickar Parfym.se utanför Sverige.

”Vi planerar för en expansion i Norden. Men då ska vi ha ett annat namn än Parfym.se”, säger Darko Draskovic.

För att pressa priserna använder sig Parfym.se av import från andra EU-länder där de ofta säljs billigare än de svenska standardpriserna och det inte ställs samma krav på hur och av vem de säjs.

”Vår största fördel är vår prissättning”, säger Darko Draskovic som tillägger att det inte alltid har gjort generalagenterna för parfymerna så glada.

Som han ser det håller doftvärlden på att tudelas.

”Jag tror att det sker en viss polarisering. Folk går antingen mot nischade märken eller väldigt stora och kända märken.

Det är till den senare gruppen Parfym.se hör. 40 procent av kunderna köper samma parfym som de har haft tidigare.

Läs mer: Martin Lorentzon investerar i parfymtjänsten Sniph – ska ut i Europa 

”Vissa kunder kommer att uppskatta att ha kringliggande tjänster, gratisprover, silkespapper, medan andra vill få sin vara så billigt som möjligt och inte med så mycket runtomkring.”

2015 kom Darko Draskovic in som vd efter att ha jobbat på McKinsey, då bestod Parfym.se av grundaren Per Ejerhed och två kundtjänstmedarbetare. Det flesta nyckelfunktionerna sköttes av grundaren. 

”Det fanns inte så många processer eller mycket personal. Det mesta fanns i hans huvud.”

Att så mycket av verksamheten var centrerad kring en person har varit nyttigt enligt Darko Draskovic.

”När man lär sig hur saker och ting funkar blir man en bättre kravställare när man skickar saker vidare.”

Läs mer: Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket” 

När Darko Draskovic axlade vd-rollen satte han igång med två saker. Bredare marknadsföring för att bygga varumärkeskännedom och att bredda sortimentet.

”En sak jag har lärt mig under min karriär är att det inte finns någon magic bullet. Man måste ha ett mål och en utstakad process som man tror på. Oavsett om det är att ta hand om ett bolag eller att lära sig ett nytt språk.”

Darko Draskovic är född och uppvuxen i Serbien. Efter examen från gymnasiet 2007 bestämde han sig för att plugga utomlands. Siktet var inställt på Storbritannien. 

”Men jag besökte Sverige som turist den sommaren och tyckte om Sverige mer. Så jag flyttade hit och läste svenska och ekonomi i Uppsala.”

I samband med att han började på McKinsey träffade han Parfym.se-grundaren i privata sammanhang genom gemensamma vänner.

Efter ett tag frågade Per Ejerhed om Darko Draskovic ville ta över vd-tjänsten på Parfym.se.

Darko Draskovic hade ingen särskild tvekan.

”Jag var intresserad av att jobba entreprenöriellt och bygga vidare på en story utan att nödvändigtvis ta de risker som kommer med att grunda något själv.”

Som nykomling inom e-handel har han fått omvärdera en del saker. Det förvånade honom exempelvis att e-mailmarketing fungerade bättre än TV-reklam för bolaget.

”Det finns ofta otestade myter i branscher, som handlar om vad man tror att kunden vill. Men när man testar det så märker man ofta att det inte stämmer”, säger Darko Draskovic.

Ett exempel är frakten, där vissa menar att det är viktigt att låta kunden själv välja mellan olika alternativ.

”Vi har märkt att när vi själva väljer det fraktalternativ som är bäst för kunden har vi högre konvertering än när folk väljer själva. När de väljer själva så tillbringar de två minuter extra, men bara 3 procent ändrar från det förvalda alternativet.”

Ett annat exempel på en branschmyt menar han är värdet av automatiserade lager.

”Det pratas mycket om det. Men när vi tittade närmare på det kom vi fram till att det inte är självklart att man ska satsa på det.”

Läs även: Fick 700 ordrar på en minut – lade ner sin e-handel 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera