Hoppa till innehållet

Säljer hälsningar från kändisar – fick idén efter möte med Elon Musk

Ett bröllop och en middag med Elon Musk lade grundidén till Memmo – en plattform där fans kan köpa en personlig hälsning av sin idol. Redan innan lansering har bolaget tagit in 20 miljoner kronor från flera namnkunniga affärsänglar. Nu rullar de för första gången ut tjänsten, med Sverige som start. 

Bland andra Carolina Gynning och Börje Salming har anslutit sig till tjänsten. Bilden i mitten är en genrebild.
Bland andra Carolina Gynning och Börje Salming har anslutit sig till tjänsten. Bilden i mitten är en genrebild.Foto: TT

Kunden går in på Memmos hemsida, väljer en kändis som passar, skriver ihop en förfrågan och håller tummarna för att profilen tackar ja till uppdraget. Är så fallet kommer det snart tillbaka en personlig hälsning – så låter grundidén till plattformen Memmo. 

”Den här typen av meddelanden är perfekta för ett bröllop eller en födelsedag, men också för den som vill skicka en annorlunda jul- eller nyårshälsning. Vi tror också att meddelanden som ska motivera ett idrottslag, peppande hälsningar eller roliga festinbjudningar kan bli populärt”, säger Gustav Lundberg Toresson, vd på Memmo.

Han har grundat bolaget tillsammans med Tobias Bengtsdahl, som tidigare har jobbat med den operativa verksamheten på budfirman Budbee och matleverantören Wolt – där han ansvarade för den svenska marknaden. Själv har Gustav Lundberg Toresson tidigare jobbat med marknadsexpansion på Boston Consulting Group i Mellanöstern och på videoplattformen Seenthis, vilket kvalade in honom på Forbes lista ”30 under 30 – Media & Marketing”.

Memmos medgrundare Gustav Lundberg Toresson, som är vd och Tobias Bengtsdahl, som är operativ chef.
Memmos medgrundare Gustav Lundberg Toresson, som är vd och Tobias Bengtsdahl, som är operativ chef.Foto: Press

Han berättar att grundidén till Memmo delvis är inspirerad av ett bröllop – och en middag med Teslagrundaren Elon Musk.

”Jag var på en middag i Los Angeles hos en vän när det visade sig att en av gästerna var gammal vän med Elon Musk, som kom dit senare på kvällen. Vi pratade, och det är ett minne som hängt med länge. Det fick mig att börja fundera på den här positiva känslan, den inspirerande effekten av att ha ett personligt möte med någon man ser upp till.”

När Gustav Lundberg Toresson några år senare var på ett bröllop i Frankrike, där en fransk fotbollsspelare hade spelat in en personlig hälsning till brudgummen, insåg han att det hade varit krångligt att få videon gjord.

Responsen hittills har varit överväldigande positiv

Det blev starten till Memmo, som i dag fredag rullar ut i Sverige som första land. Men redan nästa år finns planer på expansion inom Europa. 

”Memmo är ett av de allra första bolagen som testar den här typen av tjänst på europeisk mark, och förmodligen det första i Skandinavien”, säger vd:n. 

Fenomenet har vunnit desto mer mark i USA där kändisar som Snoop Dogg, som kammar hem 3 000 dollar per uppdrag, och realitystjärnan Caitlyn Jenner, som kostar 2 500 dollar, säljer personliga hälsningar. 

Priserna på Memmo sätts av profilerna själva. Hittills har arvodena satts på desto mer blygsammare nivåer än de amerikanska motsvarigheterna. I dagsläget kostar ett meddelande från 200 upp till 1 000 kronor

När den här intervjun görs har ni inte ens släppt tjänsten i Sverige. Vad är det som gör er så självsäkra att ni klarar av att expandera internationellt? 

”Det är en kombination av flera saker. Dels har vi samlat ihop ett starkt team med relevant bakgrund, dels har vi en såpass stark investerarbas som hjälper oss och rådgiver oss och dels har responsen hittills varit överväldigande positiv.”

Som en av nycklarna till att lyckas med en expansion nämner Gustav Lundberg Toresson att vara lokal på varje marknad. Till sin hjälp har de tagit in 20 Mkr i riskkapital.

Pengarna kommer till exempel från amerikanska Luxor Capital, Vostok New Ventures vd Per Brillioth, festivalen Way Out Wests grundare Niklas Lundell och Joel Borg, Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson, samt Patrik Hedelin och Magnus Wiberg som driver riskkapitalbolaget Eequity.

”Jag och Tobias har jobbat inom startup-sfären och lärt känna en hel del människor. De har varit imponerade av teamet och vår bakgrund. Dessutom tror vi att idén kommer kunna växa snabbt, den är skalbar och den har visat sig vara populär när vi testat den.”

I dagsläget har ett fyrtiotal kändisar och profiler anslutit sig till Memmo, bland dessa Börje Salming, Carolina Gynning, Fridolina Rolfö och Bingo Rimér. Men biblioteket fortsätter att breddas och planen är att inom ett par veckor ha upp till 150 profiler knutna till plattformen.  

Själva namnet Memmo är en hopslagning av de engelska orden ”memorable”, på svenska minnesvärd, och ”memo”, på svenska meddelande. 

Vem är drömprofilen att ha på Memmo? 

”Barack Obama”, säger Gustav Lundberg Toresson med glimten i ögat.

Läs mer: Storägaren bekräftar: Voi på väg att stänga miljardrunda 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera